mijn vrouw is met mijn dochter naar het buitenland vertroken

crutzie
Topic Starter

mijn vrouw is met mijn dochter naar het buitenland vertroken

#1 , 18 jul 2014 13:26

Mijn vrouw (Russische nationaliteit) is naar haar thuisland na bijna 4 huwelijk vertrokken. Zij heeft ons dochtertje (3 jaar) zonder mijn medeweten meegenomen . Probleem, ik leef zelf in het buitenland, namelijk in de Seychellen.
In maart 2014, na bijna 1 jaar Seychellen, is zij samen met ons dochter vertrokken, en dit zonder dat ik van iets wist.

De autoriteiten van de Seychellen maar ook het Ministerie van Buitenlandse zaken in België doen hun uiterste best. Gelukkig heeft de Seychellen een akkoord met Rusland volgens de conventie van Den Haag. België en Rusland hebben geen akkoord; het komt er dus op neer om alles via de Seychellen te regelen.

Ik probeer zo mijn dochter weer bij mij te krijgen.

Maar wat nu,
Ik wil van mijn vrouw scheiden, maar pas na ik mijn dochter weer bij me heb, + het volledige hoederecht wens ik te verkrijgen, wat moet ik hiervoor doen?
Naar mijn mening is zij zwaar in de fout gegaan door haar vertrek en de ontvoering van onze dochter.
Moet ik partneralimentatie, onderhoudsgeld, ... betalen.
Of is het zo dat door haar vertrek ik in mijn gelijk zal gesteld worden.
En hoe start ik een echtscheiding en waar zou ik beste scheiden, in België of in de Seychellen. Moet zij akkoord zijn en papieren ondertekenen, of kan ik zelf de echtscheiding aanvragen doordat zij het ouderlijk huis verlaten heeft zonder dat zij haar toesteming moet geven?
Moet ik 1 jaar wachten en bewijzen dat wij niet meer samen wonen of kan ik direct een procedure starten.
Hoe lang duurd zo'n echtscheiding.
En wat als ik een nieuwe relatie begin, is dat toegelaten? Of moet ik wachten tot ik gescheiden ben.

Hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Zonnige groeten vanuit de Seychellen,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2014 15:52

In welk land ben je getrouwd? Welke is uw nationaliteit

Veebee

#3 , 18 jul 2014 16:20

En je woont in de Seychellen zeg je, althans je leeft daar, maar ik veronderstel dat je daar permanent woont?
Je dochter liep school in België?

Reclame

Scorpio

#4 , 18 jul 2014 21:21

Waar is de echtelijke woonst? Ik veronderstel in België, aangezien je zegt dat je vrouw en kind hier wonen. En wat is de reden waarom jij niet in de echtelijke woonst verblijft? Tenzij je een goede reden en akkoord van je echtgenote hebt, zou je zelf in problemen kunnen komen voor verlaten van de echtelijke woonst. Je verhaal is niet volledig. Ik denk dat je best een advocaat raadpleegt met zo'n ingewikkelde situatie.

crutzie
Topic Starter

#5 , 19 jul 2014 10:31

Hallo, bedankt voor jullie reacties
We zijn in België getrouwd
Ik ben Belg
Zij is Russisch
Mijn dochter heeft de Belgische en de Russische nationaliteit
Ik woon in de Seychellen, ben er resident met werkvergunning, heb een identiteitskaart van de Seychellen. Wij woonden trouwens allemaal samen in de Seychellen.
Mijn dochter is 3 jaar en ging hier in de Seychellen naar de crêche.
We hebben geen residentieel adres in België.
Ik heb ondertussen 1 advocaat in de Seychellen en 1 in Rusland.
Uiteraard heb ik nog mijn advocaat in België, maar in België kan ik voorloppig niets doen. Misschien enkel mijn echtscheiding regelen

alicem

#6 , 21 jul 2014 13:12

Ik denk niet dat Belgie iets kan doen

Een echtscheidingsvordering kan volgens het wetboek van internationaal privaatrecht in België worden ingesteld wanneer:
- de verweerder heeft in België zijn woonplaats of
- de verweerder heeft in België zijn gewone verblijfplaats, of
- de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats van de echtgenoten was in België, niet meer dan één jaar voor de instelling van de vordering, of
- de echtgenoot die de vordering instelt, heeft bij de instelling van de vordering sedert ten minste één jaar in België een verblijfplaats, of beide echtgenoten zijn bij de instelling van de vordering Belg, of in geval van een gezamenlijk verzoek heeft één van de echtgenoten bij de instelling van de vordering zijn/haar gewone verblijfplaats in België, of in uitzonderlijke gevallen wanneer de zaak nauwe banden heeft met België en een procedure in het buitenland onmogelijk blijkt of het onredelijk zou zijn te eisen dat de vordering in het buitenland wordt ingesteld (art. 5, 11 en 42 WbIPR).

http://elfri.be/echtscheiding-en-intern ... ivaatrecht" onclick="window.open(this.href);return false;

crutzie
Topic Starter

#7 , 22 jul 2014 10:44

Alicem, hartelijk dank voor uw informatie, ik zal dus op de Seychellen een echtscheidingvordering moeten aanvragen. Via belgiê zal ik niets kunnen doen.

Terug naar “Echtscheiding”