hwelijksvermogen

Raphaelh
Topic Starter

hwelijksvermogen

#1 , 17 mar 2008 19:48

Ik heb samen met mijn broer van mijn ouders een schenking in 2005)gekregen van een onroerend goed in onverdeeldheid. In dezelfde akte heb ten voordele van mijn broer afstand gedaan van mijn aandeel tegen betaling van de helft van de waarde van het goed. Mijn vraag is, is dit een goed een eigen goed of behoort het tot de gemeenschappelijke goederen. mijn huwelijkskontrakt (dateert van 2001 :voor de schenking)bepaald het volgende:
"Aanstaande echtgenoten verklaren het wettelijk stelsel aan te nemen overeenkomstig art. 1398 en volgende van het B.W., behoudens de hierna bepaalde modaliteiten"
artikel drie : Goederen verkregen bij familieregeling of bij veiling van onverdeelde goederen. "Bij afwijking van artikel veertienhonderd, drie en vier van het B. W, bedingen de aanstaande echtgenoten dat de goederen aan een van hen overgedragen door een bloedverwant in opgaande lijn hetzij om te voldoen wat hij hem verschuldigd is hetzij onder de verplichting een schuld van die bloedverwant aan een derde te betalen en dat ook de onverdeelde rechten verkregen tijdens het huwelijk door diegene der echtgenoten die reeds medeëigenaar is, bij akte veiling onverdeelde goederen eigen zullen zijn, maar dat wanneer de akte in het voordeel van beide echtgenoten zou zijn opgemakt de verworven goederen of rechten van het gemeenschappelijk vermogen zullen deel uitmaken."
Dit laatste is niet het geval mijn echtgenote komt niet voor in de schenkingsakte omdat de schenkingsrechten te hoog zouden opgelopen zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mar 2008 19:58

Goederen die via erfenis of schenking aan U werden toebedeeld, behoren tot uw eigen goederen. Zo ook de prijs die U van uw broer hebt ontvangen als vergoeding voor de afstand van uw deel in de onverdeeldheid , is 'eigen vermogen'. Net als voor hem , het onroerend goed een eigen goed is.
U kan natuurlijk het geld aanwenden voor de gemeenschap , vb. investeren in een gemeenschappelijk goed. Wanneer echter de gemeenschap eindigt , kan U bij voorafname uw eigen vermogen terug krijgen. Maw. de gemeenschap moet eerst het eigen vermogen vergoeden. Dit gebeurt altijd bij echtscheiding en ook bij overlijden , als er geen kinderen zijn. Bij overlijden , als er kinderen zijn , komt dit sowieso in de nalatenschap voor de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Raphaelh
Topic Starter

#3 , 17 mar 2008 20:47

Wat betekent de bepaling in mijn huwelijkskontrakt Ik veronderstel dus dat de bepaling in dit geval geen invloed heeft.

Reclame

wanton

#4 , 18 mar 2008 13:53

Goederen die U van uw ouders verkrijgt hetzij rechtstreeks (via schenking) of onrechtstreeks ( via betaling van een schuld aan anderen) zijn eigen goederen , behalve als in de schenkingsakte bepaald werd dat de goederen aan de BEIDE echtgenoten toegekend worden.
Vermits in de schenkingsakte zo niets vermeld is , zijn de geschonken goederen of de vervanging ( nl het geld) van U en behoren tot uw eigen vermogen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”