Immo voert werken uit zonder toestemming voor eind contract.

JanPietKlaas
Topic Starter

Immo voert werken uit zonder toestemming voor eind contract.

#1 , 21 jul 2014 20:31

Goedenavond iedereen,

Ik heb al een tijdje door die posts zitten lezen, en ik zou graag advies krijgen mbt mijn situatie;
Huurcontract lange termijn (ingangsdatum Mei 2010, geregistreerde plaatsbeschrijving eind april 2010).
Ik heb op 9 april 2014 aangeschreven een opzegbrief naar de beheerder (een immobedrijf) gestuurd waarin ik vroeg om op 9 juli op te zeggen. Ik kreeg als antwoord dat het te laat was en dat ik tot 1 augustus zou moeten huren.
Ik heb dus begin juli doorbetaald voor tot 1 Augustus.
Ik ben begin juli verhuisd, en heb een paar spullen achtergelaten die ik later zou meenemen in mijn personenwagen, plus spullen die ik bijgekocht had om het appartement te verfrissen (verf, verfapparaat, electrische schroevendraaier en dergelijke).
Aangezien ik tot eind van deze maand had, ben ik vandaag terug geweest. Ik stond versteld te zien dat er zo te zien al werken zijn uitgevoerd in het appartement! En grote werken, dan nog ; oude keuken uitgerukt, overal opnieuw behangen en geverfd, nieuwe kasten en een nieuwe ijskast liggen in 't salon, en die spullen die ik gekocht had om te verven zijn gebruikt of niet te vinden!
Ik had in de tijd ook die oude elektrische kookplaat verruild voor een vitroceramische kookplaat; ik had de kookplaat in de kelder gestopt, want die hoopte ik terug te zetten voor de uittredende plaatsbeschrijving. Mijn vitroceramische kookplaat is ook verdwenen.

Mijn vragen zijn nu:
1) Mag de beheerder zonder toestemming mijn appartement betreden, aaangezien ik nog steeds huur daar betaal?
2) Kan er nog steeds een geldige uittredende plaatsbeschrijving gedaan worden, aangezien zoveel veranderd is ?
3) Kan ik eisen mijn resterende spullen terug te krijgen, of tenminste ervoor vergoed te worden?

Ik hoop gauw een antwoord te krijgen, want ik wil zo spoedig mogelijk iets hieraan doen! Ik vind het echt ongelooflijk dat men mij niet eens verwittigd heeft! Ook al weten ze dat ik niet ter plaatse zou zijn hadden zij toch tenminste een email moeten sturen of even bellen?

Met vriendelijke groet,

Frans

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jul 2014 20:58

Om te beginnen politie laten komen en aangifte doen van diefstal met braak/valse sleutels.
Politie een lijst geven van alle verdwenen spullen (als u de facturen nog hebt - al kopie nemen en originele documenten laten zien en kopies meegeven als bijlage).
Strafwet SW art 439 ev is zo wie zo van toepassing.
http://www.elfri.be/huisvredebreuk-woonstschennis" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... k&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
U kan morgen nadat politie is geweest of zelfs als eerste werk een ander slot in uw appartement steken.
Syndicus eigenaar of immo hoeven geen duplicaat van de sleutel te hebben
Om een antwoord op uw vragen
een: neen zonder uw toelating dient iedereen daar buiten te blijven tenzij die bevoegde personen buiten de gevallen van heterdaad in bezit zijn van een bevel tot huiszoeking
Grondwet:
Art. 15. De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaats hebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.
en
Art. 22. Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn gezinsleven, behoudens in de gevallen en onder de voorwaarden door de wet bepaald.
De wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel waarborgen de bescherming van dat recht.
Is er een ingaande PB ... gezien de vernielingen -- maak zeker al foto's met vb een krant erbij en zet deze op een CD.
twee De vaststellingen van politie zijn daarvoor zeer welkom... zij komen wel voor de diefstal/huisvredebreuk maar zij beschrijven best wat ze aantreffen in het appartement. Gezien de 'wijzigingen door 'onbekenden' zijn gedaan is dat wat u betreft tevens vernieling van inboedel.
drie U stelt de eigenaar/immo (nadat PV is opgesteld per AS en gewone brief in gebreke. Best met de foto's erbij op CD. Stuur hetzelfde ook per gewone brief.
U eist uiteraard de onmiddellijke teruggave of de betaling van de verdwenen/gestolen goederen. Dus voeg die lijst met hun prijs bij de AS.
U kan ook een ander slot (cilinder) steken of deze laten steken door een slotenmaker, en bij einde huur origineel slot terug steken.
Bij een open deur is het vrij makkelijk een andere cilinder te steken.
Deur open dan ziet u een schroef zitten ter hoogte cilinder. draai deze los. Steek sleutel in slot en draai lichtjes zodat de tong van de cilinder zo staat dat u de cilinder uit slot kan halen. Haal dan bij slotenmaker een gelijksoortige (goedkope cilinder) van dezelfde lengte. Plaats deze in het slot en klaar is kees.
http://www.onlinehomesecurity.be/nl/faq ... -cilinder/" onclick="window.open(this.href);return false;
8_)
PS als politie per toeval op hetzelfde moment als de 'indringers' daar is vraag dan of ze IEDEREEN in het appartement identificeren zodat u klacht met burgerlijke partijstelling kan doen tegen de indringers.
:mrgreen:

JanPietKlaas
Topic Starter

#3 , 21 jul 2014 21:03

Nog bedankt voor uw antwoord.
Ik zal morgen gelijk naar de politie stappen om het te laten vaststellen. Hoogst waarschinlijk zullen de arbeiders ter plaatse zijn, want ze zijn nog niet klaar met het renoveren.
Ik zal U zeker op de hoogte houden van wat verder gebeurd.
Ik vind het gewoon niet eerlijk van de beheerders; ze hadden mijn kontrakt dan maar best eerder laten uitlopen, zodat ze tijd genoeg hadden om het te renoveren. Ik denk dat ze er gewoon op uit zijn om mij zoveel mogelijk te melken.

Met vriendelijke groet,

Frans

Reclame

Turaki

#4 , 21 jul 2014 22:55

Weet u vanaf welke datum de werken gestart zijn?

U kan ook aan het immo-kantoor laten weten dat u oftewel klacht zal indienen wegens huisvredebreuk met valse sleutels (zoals door Franciscus aangeraden) en u kopie van uw aangifte zal overmaken aan het BIV als bijlage van een klacht tegen hen, of dat zij meteen de integrale waarborg vrijgeven en de laatste maand huur terugbetalen, aangezien door de werken er geen uitgaande PB meer mogelijk is en u bovendien duidelijk geen gebruik heeft kunnen maken van uw woning de laatste maand.

Franciscus

#5 , 21 jul 2014 22:58

Ik zou zo wie zo klacht indienen dat staat alles zwart op wit op papier zijn tenslotte strafrechtelijk vervolgbare feiten.
Sepo door parket kan nog altijd ...maar een PV is ook voor BIV best een bruikbaar bewijs.

JanPietKlaas
Topic Starter

#6 , 22 jul 2014 05:56

Weet u vanaf welke datum de werken gestart zijn?

U kan ook aan het immo-kantoor laten weten dat u oftewel klacht zal indienen wegens huisvredebreuk met valse sleutels (zoals door Franciscus aangeraden) en u kopie van uw aangifte zal overmaken aan het BIV als bijlage van een klacht tegen hen, of dat zij meteen de integrale waarborg vrijgeven en de laatste maand huur terugbetalen, aangezien door de werken er geen uitgaande PB meer mogelijk is en u bovendien duidelijk geen gebruik heeft kunnen maken van uw woning de laatste maand.

Ik weet helaas niet wanneer de werken zijn begonnen. Ik ben op dinsdag 8 Juli langsgeweest om die extra spullen voor het verfrissen te kopen en achter te laten. Er was toen nog geen indicatie dat iemand het appartement had bezocht.
Ik zal zowieso wel laten vaststellen door de politie, want gewoon binnenkomen en werken beginnen terwijl ik er nog steeds voor betaal vind ik vrij grof.

sloeberken

#7 , 22 jul 2014 08:50

Er is wel iets dat voor betwisting vatbaar is, u opzeg die eindigt op 9 juli, heeft verhuurder of immo daar schriftelijk op geantwoord.
Anderzijds zal er nog geen overdracht geweest zijn van de sleutels. Wie heeft het huurcontract getekend, verhuurder of immo.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#8 , 22 jul 2014 10:13

Dit is geen huisvredebreuk, voor huisvredebreuk moest het appartement bewoond zijn of tenminste bemeubeld.

De eigenaar heeft wel onrechtmatig toegang verschaft tot het appartement, daarvoor zal je moeten procederen bij het vredegerecht. Politie kan hier niets ondernemen.

sloeberken

#9 , 22 jul 2014 10:24

Dit is geen huisvredebreuk, voor huisvredebreuk moest het appartement bewoond zijn of tenminste bemeubeld.

De eigenaar heeft wel onrechtmatig toegang verschaft tot het appartement, daarvoor zal je moeten procederen bij het vredegerecht. Politie kan hier niets ondernemen.
Dit is zich toegang verschaffen met valse sleutels, wat gelijk staat met inbraak. Dus is de politie verplicht van pv op te maken, als eigenaar of immo geen bewijs heeft van sleutel overdracht.
De huur van de maand juli is betaald, en immo of eigenaar heeft geen bezwaar gemaakt.

Vandebos

#10 , 22 jul 2014 10:40

Aangezien er nog materiaal van de huurder stond ---> bewoond.
Aangezien de huurder dit materiaal niet in dezelfde toestand terugvond als wanneer hij het er deponeerde --> diefstal.

KJ86

#11 , 22 jul 2014 10:57

Aangezien er nog materiaal van de huurder stond ---> bewoond.
Aangezien de huurder dit materiaal niet in dezelfde toestand terugvond als wanneer hij het er deponeerde --> diefstal.
Als de politie gaat kijken zullen ze een leeg appartement aantreffen => niet bewoond => geen huisvredebreuk.
Heb ervaring met dit soort zaken in functie van krakers uitdrijven. Het is zelf zo erg als je een kraker uit pand zou zetten door het leeg te maken en nieuw slot te plaatsen, dat het de eigenaar is die huisvredebreuk pleegt. Voorwaarde is wel dat je op heterdaad betrapt moet kunnen worden.

Diefstal van opgeslagen goederen moet op heterdaad betrapt worden door de politie (verklaring van de huurder zal spijtig genoeg niet voldoende zijn). Heb daarin ook ervaring omdat de huurder, de verhuurder beschuldigd had van zijn garage leeg te halen. Betaalde zijn huur niet en ging daarom automatisch vanuit dat de verhuurder zijn goederen in beslag had genomen. Was het maar zo gemakkelijk. :)

Franciscus

#12 , 22 jul 2014 13:35

Er is nog een huurcontract en de bewoner is er nog gedomicilieerd. Het is zo wie zo binnendringen in de woning van iemand anders en dat kan alleen maar in de gevallen beschreven in de grondwet art 15 en 22.
Dat wil zeggen dat men geen diefstal met braak of valse sleutels zou kunnen plegen in een vakantiewoning.

Wat ik en andere doen is de strafbare feiten opgeven... wat de rechter dan uit de FEITELIJKE gegevens en vaststellingen zal weerhouden dat is een andere zaak.
Het is nog altijd het officiële adres van topicstarter.

U mag ervan uitgaan dat ik ook wel wat ervaring heb in deze materie.

Een eigenaar die een bewoond appartement leeghaalt kan inderdaad voor diefstal met braak eventueel in bende met voertuig vervolgd worden ...
Uiteraard is een betrapping op heterdaad belangrijk.
Anders zal het een PV tegen onbekenden worden en mogelijk indiciën zodat de daders kunnen betrapt worden.

Kan geen kwaad dat huurder er een veldbed zet en zijn tandenborstel en wat kledij... om zomaar iets te zeggen.

Wat bewoond is ...hangt van heel veel feitelijke factoren af.

sloeberken

#13 , 22 jul 2014 14:21

KJ86 misschien hier wat verduidelijking.
Hij mag de woning niet betreden zonder akkoord van de huurder. De eigenaar mag uiteraard ook niet van de afwezigheid van de huurder profiteren om het pand te inspecteren. In dat geval is er sprake van huisvredebreuk, met het risico op strafrechtelijke vervolging.
En bij diefstal is de eigenaar de eerste verdachte.

http://www.elfri.be/huisvredebreuk-woonstschennis" onclick="window.open(this.href);return false;

JanPietKlaas
Topic Starter

#14 , 22 jul 2014 16:09

Zo te zien heeft KJ86 helaas genoeg gelijk... Ik ben naar de politie geweest, en die wilden niet eens naar het appartement gaan, on grond dat dit geen geval is voor de politie, maar voor het vredesgerecht.
Ik kon wel een deurwaarder inschakelen op eigen kost om het geval te laten vaststellen. Die was jammer genoeg niet beschikbaar vandaag.
Ik ben dus naar het appartement geweest en heb tot die arbeiders gesproken, want zij waren er weer.
Zo te zien werken ze al zo'n anderhalve week in mijn appartement. Ze hebben hun baas gebeld, en die was binnen een kwartiertje aangekomen.
In de tussentijd heb ik dus die immo gebeld, en ze beweren niet te weten wat gebeurd, en denken dat de eigenaar waarschijnlijk zelfs iemand gestuurd zal hebben gestuurd om te renoveren. Een dame zei ook dat ze zou proberen haar baas aan de lijn te krijgen, en dat die mij terug zou bellen, maar dat is nog niet gebeurd.

Die baas van de arbeiders kwam dus aan en verontschuldigde zich, en liet weten dat het zijn fout is dat ze al gestart zijn, omdat hij dacht dat 't appartement al vrij was. Hij wilde niet zeggen waar hij de sleutel vandaan had, en heeft wel gezegd dat hij zelfs met de immo gaat opvolgen. Dat doet mij denken dat de Immo hem heeft ingehuurd, en niet de eigenaar.
Hij heeft mij vergoed voor 't verf enz. dat ze gebruikt hadden, en voor een kast die in de badkamer stond. De rest is volgens hem de vuilbak ingezet. Hij zegt dat ik ook het waarborg integraal terug krijg, maar dat is toch ook normaal, aangezien intredende en uittredende plaatsbeschrijvingen niet meer vergelijkbaar zijn, en dot door hun eigen schuld?

Kan ik vergoeding vragen voor de rest van mijn spullen, en tenminste het huurgeld van de laatste maand?

Nog bedankt voor al jullie advies, het helpt echt wel om mij terug te vinden in deze doolhof.

Met vriendelijke groeten,

Frans

mava105

#15 , 22 jul 2014 16:19

Ik ben naar de politie geweest, en die wilden niet eens naar het appartement gaan, on grond dat dit geen geval is voor de politie, maar voor het vredesgerecht.
Je had gewoon voor een inbraak moeten bellen. Dan stonden ze waarschijnlijk wel.

Terug naar “Huren”