Mag een koper wel afbraakwerken doen vooraleer de akte is verleden?
Dat gebeurt wel meer. Uiteraard is toestemming van de eigenaar-verkoper hiervoor vereist.
Het kan dus wel zijn dat zij hiervoor toestemming hadden van de niet-eigenaars, maar die is uiteraard niet geldig.
Kan de dame in kwestie ook klacht indienen tegen de koper? Hoe moet het met de koten die de koper eeft gemaakt?
Aangezien de kopers zonder toestemming van de eigenaar-verkoper werken hebben verricht, moet de eigenaar klacht indienen tegen de 'kopers'.
Zij moeten op hun beurt hun geleden schade op de niet-eigenaars verhalen.
't is dus maar te hopen dat ze zwart op wit hebben staan dat ze die werken reeds mochten verrichten, want anders zullen ze het uit eigen zak moeten betalen. Als er een papier is opgemaakt, kunnen ze zeggen dat ze ter goeder trouw hebben gehandeld en er uiteraard vanuit gingen dat de niet-eigenaars wel de eigenaars waren. (Begrijp je?

)
Kan hij verplicht worden het huis terug in orde te stellen op zijn kosten?
Daar vrees ik voor. Het zal waarschijnlijk een financiële compensatie worden die misschien zelfs niet eens toereikend zal zijn om het te herstellen. Laat een (te duur) bestek opmaken bij een gekende firma om te zien hoeveel het zou kosten om de gedane schade te herstellen en hetgeen niet meer te herstellen valt, te vervangen.
Wat is de verantwoordelijkheid van de aannemer? Moet die zich er niet van vergewissen dat het huis eigendom is van de opdrachtgever?
Nog nooit heeft een aannemer mij of mijn man gevraagd of wij wel eigenaar zijn van het huis. Neen dus.
De dochter moet geen advocaat nemen, de moeder wel. Dochter is geen betrokken partij.
Wat ik mij afvraag (dit is echt wel een speciaal verhaal): hoe kwamen de 'bedriegers' aan sleutels e.d. van het huis?
Ik begin te denken dat iemand dacht dat het huis van de weduwenaar was, en die mens op het einde nog gewdongen heeft een testament te maken, met alle gevolgen vandien.