schenking aan dochter

jmarina
Topic Starter

schenking aan dochter

#1 , 28 jul 2014 13:32

Beste forumleden

Ikzelf heb na het overlijden van mijn moeder 1/3 blote eigendom op de onroerende goederen ( app + garagebox) en de roerende goederen.
vader als langstlevende echtgenoot heeft op alles het vruchtgebruik maar ook bij testament 1/3 blote eigendom
mijn zus ook 1/3 blote eigendom.

Nu is mijn vraag kan ik mijn erfdeel aan mijn (enige) dochter schenken mits successierechten uiteraard ?
zijn de successierechten enkel op de roerende goederen alleen verschuldigd ? aangezien vader het appartement mag blijven bewonen (gezinswoning) en de garagebox mag blijven gebruiken.

alvast bedankt
marina j

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 jul 2014 16:14

Ik hoop dat de roerende goederen , de gelden, waarvan u de blote eigendom heeft , op uw naam staan en niet meer op vaders rekening.
U kan uw eigendom - roerend en onroerend - schenken aan uw dochter via notaris : mits betaling van de nodige schenkingsrechtenop alles.
Maar aan uw dochter zou ik zeggen : informeer u goed vooraleer hiermee akkoord te gaan. Indien zij via schenking een deel van OG krijgt (dat zij niet kan gebruiken) en zij wenst zelf een woning te verwerven , heeft dit gevolgen voor de fiscaliteit. Het is immers dan niet haar eerste en enige woning : zij verliest een aantal rechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 28 jul 2014 17:52

zijn de successierechten enkel op de roerende goederen alleen verschuldigd ?

Neen, ook op dat derde blote eigendom in de gezinswoning.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

jmarina
Topic Starter

#4 , 29 jul 2014 11:33

bedankt voor jullie advies is zeker interessant, kan ik de roerende goederen eventueel alleen schenken zonder de onroerende

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”