Opdraaien voor successierechten van erfgenaam met leefloon

Sven 1981
Topic Starter

Opdraaien voor successierechten van erfgenaam met leefloon

#1 , 29 jul 2014 21:00

Hallo iedereen,

Wij zitten in een penibele situatie...

Mijn tante, zus van mijn vader had op het einde van haar leven nog een relatie met een jongere vriend (lees loverboy).

Ze gaf hem meer dan 50.000 euro cadeau dat hij allemaal opmaakte.
Nu ze gestorven is, moet hij successierechten betalen, maar hij kan niet en leeft van een leefloon.

Moeten de andere ergfenamen nu opdraaien voor dit bedrag (44.000 euro)? Hij is niet bloedverwant.
Er is niet genoeg erfenis om dit te betalen. Ik persoonlijk kreeg enkel tijdens haar leven 10.000 euro als schenking, niets nu van de erfenis.

Dank alvast voor reactie,

groeten
Sven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2014 21:09

Dan best ofwel erfenis gewoon weigeren ofwel aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Misschien best gewoon weigeren.

wanton

#3 , 30 jul 2014 11:15

Kan bewezen worden dat de loverboy dat bedrag heeft ontvangen? Dan is hij verantwoordelijk voor de successierechten en zal dat op hem verhaald worden.
Indien het niet kan bewezen worden en de Registratie heeft op één of andere manier weet dat uw tante dat bedrag bezat , moeten jullie als wettelijke erfgenamen de successierechten betalen.
Spreek eens met een notaris voor concretere punten. Die kan de zaak beter inschatten dan wij hier, op afstand.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”