naam van de moeder

katrientje
Topic Starter

naam van de moeder

#1 , 17 mar 2008 11:25

Hoi, ik heb een vraagje over naamgeving. Ik heb een vriend, en hij heeft een dochter samen met zijn vorige partner. Deze dochter heeft de naam van de moeder gekregen (de familienaam). Nu vraag ik me af hoe dit mogelijk is. is het normaalgezien niet zo dat wanneer de vader het kind erkend heeft dit kind automatisch de naam van de vader krijgt, of is er een wetsverandering geweest?
Zou iemand me kunnen zeggen op welke manier op dit ogenblik het kind de naam van de moeder kan dragen?

Het gaat om eene geboorte in 2007 in januari.

Alvast bedankt,

katrien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 mar 2008 13:57

“Art.335...§ 3. Indien de afstamming van vaderszijde komt vast te staan na de afstamming van moederszijde, blijft de naam van het kind onveranderd. Evenwel kunnen de ouders samen of een van hen, indien de andere overleden is, in een door de ambtenaar van de burgerlijke stand opgemaakte akte verklaren dat het kind de naam van zijn vader zal dragen...”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Andere”