“Art.10...§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).
‘Ik heb enkele jaren geleden een huurwaarborgrekening afgesloten samen met mijn vriend en de verhuurder’ houdt in dat u en uw vriend wederpartij waren van de verhuurder.Het enkele verlaten van de gehuurde woning maakt geen einde aan uw hoedanigheid van huurder.Er kon dus niet beschikt worden over de bankrekening dan mits voorleggen van een schriftelijk akkoord dat ook het uwe was,ook al was dit bij volmacht aan uw vriend.
“Art.1197.Een verbintenis is hoofdelijk tussen verscheidene SCHULDEISERS, wanneer de titel uitdrukkelijk aan ieder van hen het recht geeft om betaling van de gehele schuld te eisen en de betaling aan een van hen gedaan de schuldenaar bevrijdt, ook al is het voordeel van de verbintenis splitsbaar en deelbaar tussen de onderscheidene schuldeisers.“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Hoofdelijkheid tussen schuldeisers dient onderscheiden van hoofdelijkheid tussen SCHULDENAARS(art.1200 B.W.).
Uit ‘Bijgevolg wil hij mij de helft van het geld niet teruggeven’ leid ik af dat de huurder(s) hier als SCHULDEISER van hun batig waarborgsaldo zijn opgetreden ten aanzien van de houder van de huurwaarborg.
Onderzoek zorgvuldig in uw huurovereenkomst EN bankovereenkomst of hoofdelijkheid tussen SCHULDEISERS daarin bedongen is.Komt zulke hoofdelijkheid tussen schuldeisers daarin niet voor,maan dan aangetekend de bank aan u te vergoeden voor het onrechtmatig vrijgeven van wat ook uw huurwaarborg was.Bepaal daarin een redelijke termijn van betaling.
Geeft de bank hieraan geen tijdig en afdoende gevolg maak dan de zaak aanhangig bij de Ombudsdienst voor de Financiële Sector(W.24/03/2003) op
http://www.abb-bvb.be/gen/nl/ombudsman.html
Desnoods kan u de zaak ook aanhangig maken bij de vrederechter.
Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in
http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.