testament

jmarina
Topic Starter

testament

#1 , 31 jul 2014 19:45

beste forumleden:
hopelijk krijg ik hier een duidelijk antwoord:
Is het normaal dat men per @mail een "ontwerp" van testament voorgeschoteld krijgt, zonder handtekeningen en stempel? volgens de notaris moet er tegenwoordig niets meer in aanwezigheid voorgelezen worden en is zulk een kennisgave van testament voldoende.
Tevens krijg ik een document te ondertekening voor vrijgave bankrekening bank x terwijl ik weet dat men bij bank z is? moet ik dit ondertekenen?
ik heb ook nog niets ontvangen van documenten met bedragen van de bank(en) betreffende de geblokeerde rekeningen heb ik daar recht op?
graag een advies
mvg
marina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 31 jul 2014 20:45

U wil een duidelijk antwoord , geen probleem.
Gelieve dan ook duidelijk kenbaar te maken wat er aan de hand is en waarover het gaat , aub!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jmarina
Topic Starter

#3 , 31 jul 2014 21:21

sorry dacht dat het duidelijk was blijkbaar niet excuus
moet een testament niet meer voorgelezen worden of mag men een niet ondertekende kopij opsturen als zijnde het testament?
ik krijg een "volmacht document" ter ondertekening voor een bank waar mijn inziens geen rekeningen meer staan? Moet ik dit ondertekenen?
hopelijk duidelijker nu
groetjes
marina

Reclame

Rica

#4 , 01 aug 2014 11:29

Noodzakelijke info. om op uw vraag te kunnen antwoorden is o.a.: over wiens testament gaat het (wat is uw relatie t.a.v. de overledene)? Was de overledene gehuwd en al/niet gehuwd met een huwelijkscontract? Heeft hij/zij kinderen? Betreft het een notarieel testament? ...

jmarina
Topic Starter

#5 , 01 aug 2014 11:36

Het betreft:
mijn moeder , gehuwd met langstlevende echtgenoot zonder huwelijkscontract, wel met een notarieel testament waarvan ik enkel een ontwerp kopij van doorgestuurd gekregen heb dus niet ondertekend en geen zegel van het notariaat op
ik heb nog 1 zus, vader zou 1/3 per testament krijgen mijn zus en ik ook elk 1/3
alvast bedankt

patjebrussel

#6 , 02 aug 2014 08:20

lijkt me in orde. Maak verder een afspraak met de notaris om het authentieke testament te bekijken. Dat kunnen wij hier ook niet doen voor met die zegel (is op mijn testament alvast niet, ne gewone stempel).
Dat voorlezen is iets wat je ziet op tv. De erfgenamen worden aangeschreven, zoals de notaris bij jou heeft gedaan. Je mag altijd bij een andere notaris gaan, en je hebt het recht het testament aan te vallen voor een rechtbank.(de kans dat je wint is nihil)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”