basisakte - reglement inwendige orde - alg vergadering

kipp
Topic Starter

basisakte - reglement inwendige orde - alg vergadering

#1 , 01 aug 2014 17:13

Beste ,

Momenteel zit ik met een geschil inzake afrekening verwarming / warm water.

In de huurovereenkomst is er sprake dat het verbruik zal aangerekend worden volgens de kwotiteiten opgenomen in de basisakte of anders in het reglement van inwendige orde.

Echter zijn er ISTA meters gemonteerd op de verwarmingselementen.

Ik krijg nu een afrekening op basis van deze meters , echter is hiervan geen melding gemaakt in het huurcontract.

De verhuurder wijst naar een algemene vergadering waar er beslist is tot plaatsing van Calorimeters door ISTA.

Ik geef volgende verweer :
1. de meters van ISTA zijn geen calorimeters , maar zijn meters die verhoudingen meten.
2. er zijn geen aanpassingen gedaan inzake reglement van inwendige orde betreffende aanrekening verbruik.
Om deze rede is mijn standpunt dat de afrekening dient te gebeuren volgens kwotiteiten.

Wat is jullie visie daarop ?

Bijkomende punt is ook dat het warm water via dezelfde ketel verwarmd wordt en dus in dezelfde onbenoemde ISTA verhoudingen zal verdeeld worden.

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 01 aug 2014 18:19

Dat u tevreden moet zijn met deze eerlijke en correcte wijze van berekening van het verbruik.
Er zal geen enkele rechter hier tegenin gaan.
De vonnissen gaan allen in de tegengestelde richting, nml het verplicht maken van dergelijke meters.
ISTA meters zijn gecertificeerd en bijgevolg algemeen erkend en aanvaard.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kipp
Topic Starter

#3 , 01 aug 2014 19:34

roharro ,

geen certificatie te vinden , wel een hoop onregelmatigheden en foutieve metingen.
Maar je gaat rond de vraag , is de beslissing van de algemene vergadering een aanpassing van het reglement van inwendige orde.

Reclame

roharro

#4 , 01 aug 2014 21:28

roharro ,

geen certificatie te vinden , wel een hoop onregelmatigheden en foutieve metingen.
Maar je gaat rond de vraag , is de beslissing van de algemene vergadering een aanpassing van het reglement van inwendige orde.
Ik ga niet rond de vraag m.i.
De beslissing van de AV is rechtsgeldig.
Het staat u vrij te procederen, maar ik geef u geen schijn van kans.
U zal de onregelmatigheden moeten bewijzen. Ik weet niet waaruit die zouden voortvloeien, tenzij de meters stuk zouden zijn.

KJ86

#5 , 02 aug 2014 22:49

In de huurovereenkomst is er sprake dat het verbruik zal aangerekend worden volgens de kwotiteiten opgenomen in de basisakte of anders in het reglement van inwendige orde.
De verhuurder heeft een fout gemaakt door deze clausule in zijn huurcontract op te nemen, hij zal zich aan deze contractuele bepaling moeten houden zonder zich te verschuilen achter de beslissing van de VME.

roharro

#6 , 02 aug 2014 23:27

De verhuurder heeft een fout gemaakt door deze clausule in zijn huurcontract op te nemen, hij zal zich aan deze contractuele bepaling moeten houden zonder zich te verschuilen achter de beslissing van de VME.
De wereld is voortdurend in evolutie. Op ogenblik van afsluiten huurcontract gebeurde in dat gebouw de verdeling van het waterverbruik blijkbaar volgens de quotiteiten. Daarna besliste de AV dat er individuele meters worden geplaatst. Dat is een rechtsgeldige beslissing die een correctere verdeling van de kosten van het waterverbruik toelaat aangezien men niet meer of minder dan het echte verbruik met betalen.
De forfaitaire verdeling is immers onrechtvaardig.

Ik zie niet in waar de verhuurder een fout heeft gemaakt. Op ogenblik van begin verhuur waren er nog geen meters en wist hij misschien zelfs niet dat die er zouden komen. Hoe moest de verhuurder dat in het contract opnemen?
Op welke basis gaat een huurder aanvoeren dat hij zijn correct aangerekend verbruik niet gaat betalen?

KJ86

#7 , 03 aug 2014 00:07

De verhuurder had in zijn contract moeten opnemen dat de verwarming niet in de huurprijs is inbegrepen, maar in de kosten die op een niet-forfaitaire manier verrekend worden.
Ik snap echt niet waarom hij de wijze van berekening in het contract heeft opgenomen, dat doet immers niet terzake om de kosten te verhalen. Het is een stomme fout van de verhuurder, soms kan je ook teveel informatie in het contract zetten!
Op welke basis gaat een huurder aanvoeren dat hij zijn correct aangerekend verbruik niet gaat betalen?
Dat is het net, het verbruik is niet correct aangerekend, toch niet volgens het contract. Zo lang de contractuele bepaling niet ingaat tegen dwindengd recht is ze van toepassing, simpelweg zeggen dat beslissing van de VME boven contractuele afspraken staat is niet zo vanzelfsprekend. De verhuurder kan immers nog altijd het verbruik aanrekenen zoals hij het contractueel beloofd heeft, het verschil zal hij spijtig genoeg uit zijn eigen zak moeten betalen.

sloeberken

#8 , 03 aug 2014 10:13

Dit noemen ze "Energiebeheer door een efficiënte meting." voor de ene bewoner een goede zaak voor de andere niet. Deze meters zijn goedgekeurd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”