mijn ex wil mij ons huis niet verkopen

bolleke1
Topic Starter

mijn ex wil mij ons huis niet verkopen

#1 , 02 aug 2014 12:10

wij zijn wettelijk samenwonend en hebben samen een huis gekocht, wij gaan nu uitéén maar mijn ex is zo haatdragend dat hij het mij niet gunt ons eigen huis in te kopen. Terwijl we ook 2 kindjes hebben.
wat kan ik doen, zou hier graag blijven wonen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patjebrussel

#2 , 02 aug 2014 13:46

Uit onverdeeldheid treden. Hou er rekening mee, dat, wanneer jij er blijft wonen, en hij niet, hij recht heeft op een bezettingsvergoeding.
Jaren zal dit niet duren, die regels zijn sinds 2012 aangepast.
Tijdens de opstart van de onverdeeldheid is er nog altijd mogelijk om tot een compromis te komen. De aangestelde notaris zal dit ook voorstellen alvorens over te gaan tot een openbare verkoop.
Een advocaat is dus aangewezen, je zal recht hebben op alimentatie, bezoekregeling,...

eylis

#3 , 02 aug 2014 16:55

kleine correcties patjebrussel: bezoekregeling is juridisch foute term: dit impliceert dat de ene ouder enkel recht heeft op bezoek. en dat is dus niet:men heeft beiden het recht en de plicht zijn kinderen op te voeden. Het iheet dus verblijfs- en omgangsregeling. enne alimentatie: iets genuanceerder ook: beter spreken van kinderalimentatie. Het is ook altijd te berekenen in de context. Dus geen expliciet recht.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2014 17:37

Indien gehuwd of wettelijk samenwonend .... dringende maatregelen vrederechter.
Meestal wordt de gezinswoning dan toegewezen aan die ouder die de langste periode voor de kinderen zorgt.

patjebrussel

#5 , 02 aug 2014 20:43

Indien gehuwd of wettelijk samenwonend .... dringende maatregelen vrederechter.
Meestal wordt de gezinswoning dan toegewezen aan die ouder die de langste periode voor de kinderen zorgt.
en die moet niet betaald worden ? gratis woonst ?

Franciscus

#6 , 02 aug 2014 21:43

Een partij krijgt toelating van vrederechter ergens anders te gaan wonen.
Diegene die er blijft wonen kan/moet dan een bezettingsvergoeding betalen aan de andere partij. Mocht die dat vragen.
Normaal is dat de helft van de hypothecaire woning - uitspraak over het bedrag uiteraard ook door de rechter bepaald.

patjebrussel

#7 , 02 aug 2014 21:54

Een partij krijgt toelating van vrederechter ergens anders te gaan wonen.
Diegene die er blijft wonen kan/moet dan een bezettingsvergoeding betalen aan de andere partij. Mocht die dat vragen.
Normaal is dat de helft van de hypothecaire woning - uitspraak over het bedrag uiteraard ook door de rechter bepaald.
Je kon dat bij je vorige post zetten, want velen kregen de indruk dat je tegen mijn antwoord inbeukte.

Tegen wijlen mijn moeder hebben ze wijsgemaakt (een advocaat dan nog !!!) dat ze zich geen zorgen hoefde te maken : de woning werd immers toegewezen en ze betaalde verder alles af. yeach right !
Eindresultaat : bezettingsvoergoeding van dag EEN ! Een aalmoes voor de verdere aflossing enzovoorts,...

Ik kan de OP ten stelligste aanraden van naar een advocaat te gaan en meteen een oplossing te zoeken : uit onverdeeldheid treden ! Betaal in geen enkel geval teveel, neem de aflossing zeker niet 100 % voor je rekening, denkend dat dan ook die waarde zich zal laten vertalen in percentage woning, want dat is niet zo.

Franciscus

#8 , 02 aug 2014 22:57

Correct .... geeft die indruk maar was het helemaal niet.
Het zijn tenslotte voorlopige maatregelen en rechter ten gronde kan effectief de bezettingsvergoeding opleggen vanaf dag één.
Vrederechter kan zich inderdaad beperken tot partij 1 in huis met kinderen en zo en zo omgangsrecht - alimentatie voor kinderen zo en zo en partij 2 verbod huis te betreden en rest dient door rechter ten gronde te worden geregeld.
Indien niet afgesproken is aflossing ook bij 'verhuis' steeds voor beide partijen want is een contractuele verplichting waar een vonnis ook zo direct niets kan aan veranderen want bank niet gebonden door vonnis wel door contract.

bolleke1
Topic Starter

#9 , 02 aug 2014 23:58

dank je voor jullie reacties maar hij is dus niet verplicht om huis aan mij te verkopen,hij moet wel zijn handtekening zetten.
en zoiets als stroman inzetten? iemand ervaring mee?

thx

JPV

#10 , 03 aug 2014 09:13

hij is niet verplicht om het huis aan jou te verkopen, jij niet aan hem. Elke partij kan wel zijn deel van de woning kwijt willen en dan volgt een openbare verkoop indien er geen akkoord over de verkoop aan een van beide of via immo of dergelijke kan geregeld worden.

Op de openbare verkoop kan dan zowel jij als hem bieden, maar kan ook een andere eigenaar worden van het huis.

chantika

#11 , 03 aug 2014 10:25

Draai het eens om. Zou jij het huis willen verkopen aan de ex voor dezelfde prijs? Kindjes kunnen dan ook blijven wonen.

bolleke1
Topic Starter

#12 , 03 aug 2014 23:34

hij wil de woning niet dat is het hem juist, hij doet dit echt om mij te pesten

JPV

#13 , 04 aug 2014 08:11

Dan zal je er uiteindelijk voordeel bij doen, gezien de prijs op een openbare verkoop meestal lager is dan die die onderhands geregeld wordt. Slecht gepest dan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”