Huurkoop vakantiewoning

indegloria
Topic Starter

Huurkoop vakantiewoning

#1 , 03 aug 2014 14:03

Beste,

Wij wouden een chalet kopen als investering. Na wat zoeken hebben wij een chalet gevonden die eerst 3 jaar kan gehuurd worden met aankoopoptie. De huur werd gewoon van de aankoopprijs getrokken. Voor ons was dit een goede gelegenheid om het park te verkennen en hebben het contract getekend op 24 mei.

De chalet was in slechte staat. Gaten in de muren, scheve vloeren, verf op de houten vloeren, de tuin was een fiasco, op de slaapkamer zijn de daken niet goed afgemaakt waardoor het motten binnenkomen die de kleding beschadigen, allerlei dingen stuk gemaakt door de vorige huurders,... Nu was dit voor ons niet zo een heel groot probleem daar wij de chalet wouden kopen als investering en niet zozeer om erin te wonen. Wij hebben hier wel foto's van genomen. De eigenaar beloofde wel nog de chalet op te knappen.

Na een tijdje op het vakantiepark verbleven te hebben, zijn wij van de buren te weten gekomen dat de vraagprijs 3,5 keer meer is dan de aankoopprijs, en wij beter goed zouden nadenken vooraleer het te kopen omdat er op het domein grotere chalets te vinden zijn in goede staat voor meer dan de helft goedkoper dan onze chalet die ook nog wat renovatiekosten heeft.

Ik heb dan de eigenaar in juni opgebeld met de vraag wanneer hij zou komen om wat dingen in orde te maken en of wij ook over de prijs konden spreken omdat die eigenlijk belachelijk hoog was voor deze chalet. Wij hebben hem dan een maand niet meer gehoord want hij reageerde niet echt en zij dat hij misschien in oktober zou komen.. Ik heb zelf ook geen contact meer opgenomen. Ik wou zelf geen kosten doen in de chalet, omdat de prijs al hoog is en ik niet nog meer erin wou steken, en als hij na 3 jaar niets van zijn prijs wil doen zou het zeker een slechte investering zijn. Ik heb wel wat werkzaamheden in de tuin uitgevoerd omdat wij met deze temperaturen toch alleen buiten zitten.

Nu onlangs werkte de boiler niet meer en hij ging langskomen.

Ik heb een mailtje gekregen dat hij met zijn reservesleutel de chalet bezocht heeft om zo eens te kijken naar de boiler, waar ik hem geen toestemming heb voor gegeven. Tevens was hij niet tevreden met de netheid van de chalet, hij zegt dat er weinig of niks veranderd is in vergelijking met de vorige huurders. Dit is helemaal correct, maar ik heb ook nooit gezegd dat ik alles ging opknappen of zelfs nog maar behangen als ik geen zekerheid had over de aankoopprijs. Er lag ook wat zand op de vloer van de werkzaamheden in de tuin en enkele zakken met vrijetijdskleding hadden wij in de badkamer gestockeerd ipv de slaapkamer omdat wij onze kleren daar niet wouden leggen door de motten. Voor de rest staat er nog niks in de chalet. Hij heeft overal fotos van genomen, waardoor ik razend ben.

Hij stuurt me dat hij volgende week vrijdag terug komt en als er dan niks is veranderd, het contract verbreekt, de spullen laat opladen, de chalet laat opkuisen en de kosten van de waarborg (3maand) trekt. Ik begrijp dat hij een trauma heeft van de vorige huurders maar dit vind ik er toch wel zwaar over.

Voor mij hoeft het echt niet meer, wij zijn razend hierover, nu mijn vraag is, wat kan ik hier het best tegen doen? Kan ik het contract verbreken en zo mijn waarborg terugvragen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 aug 2014 14:30

Hangt af van wat er in het contract staat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2014 15:15

In het vervolg beter vooraf onderzoek doen
Laatst gewijzigd door mava105 op 03 aug 2014 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus

#4 , 03 aug 2014 15:45

Wat staat er allemaal in uw contract ... voor welke periode huurt u.
Wat staat er in het contract over opzeg en periode van opzeg?
Valt onder algemeen huurrecht.
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

KJ86

#5 , 03 aug 2014 18:05

Ik snap niet wat het probleem is. De verhuurder wil het contract verbreken en jullie willen het contract stopzetten. Het is simpel, maak gewoon een minnelijke overeenkomst om de huurkoop te verbreken.

indegloria
Topic Starter

#6 , 30 aug 2014 09:02

Het betreft een contract van 3 jaar. Ik heb de raad hier opgevolgd en ondertussen hebben wij geprobeerd om eruit te komen maar het probleem voor mij is de waarborg.
Tenslotte heeft hij huisvredebreuk gepleegd met meerdere personen, overal in gesnuisterd en overal fotos van genomen. Tevens heeft hij de sloten vervangen en
mij gezegd dat hij het contract gaat verbreken en mijn spullen gaat wegsmijten als ik niet snel contact met hem opneem. Dit heeft hij dan nog allemaal zwart op wit op email gezet.

Ik heb gezegd dat dit niet kan en dat het inderdaad dan maar beter is dat het contract wordt verbroken maar dat ik wel mijn waarborg terug wil.

Op 8 augustus stuurt hij mij weer een mail om te vragen of wij nog in de chalet moeten zijn omdat hij op 10 augustus met andere huurders zou langskomen. Op 9 augustus is hij dan weer de chalet binnen geweest om wat werken uit te voeren zodat hij het zou kunnen verhuren aan die mensen.

Ik heb hem dan proberen bereiken om af te spreken voor de sleutels, contractopzeg en hoe we het regelen met de waarborg.. zonder succes. Dan krijg ik paar dagen geleden antwoord dat ik de waarborg niet terug krijg en zegt dat ik zelf ben weggegaan terwijl hij mij heeft gestuurd dat HIJ het contract zou verbreken. Omdat ik niet wou dat hij nog aan mijn spullen komt of uberhaupt alles zou weggooien, en omdat hij mij schreef dat hij komt kijken met nieuwe huurders, daarom ben ik weggegaan.

Blijkbaar waren die mensen dus niet geinteresseerd en ben ik terug naar af.

Dus mijn vraag blijft nu, wat met de waarborg?

sloeberken

#7 , 30 aug 2014 09:55

Ik denk dat er maar een oplossing overblijft, naar de vrederechter stappen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

indegloria
Topic Starter

#8 , 31 aug 2014 18:58

ok, bedankt voor de hulp iedereen

Franciscus

#9 , 31 aug 2014 20:45

Verzoekschrift :
https://rapidshare.com/files/274432412/ ... Ger_W_.doc" onclick="window.open(this.href);return false;

indegloria
Topic Starter

#10 , 31 aug 2014 23:22

Ok bedankt voor de tijd!
Houdt de vrederechter eigenlijk rekening met wat er in emails geschreven wordt?

Aangezien alles zwart op wit op email staat maar ik heb nooit een AS ontvangen noch verstuurd

Franciscus

#11 , 31 aug 2014 23:32

Tijdslijn opstellen en daarin alles vermelden wat er gebeurd is.
Bij eerste feit waarvan u een bewijs hebt schrijft u zie bijlage 1.email dd 1/1/1

bij tweede feit met bewijs zie bijlage 2

Op einde lijst van bijlagen
bijlage 1 mail van 1/1/1/ korte omschrijving

Mails met gegevens van verzenden - leesbevestiging en afleveringstatus en ook de brongegevens.
Indien opgenomen gesprekken dient u wel de originele opname te bewaren en kan en mag u de gesprekken uitschrijven - alle gesprekken op dvd zetten maar de originele drager moet u ongewijzigd bijhouden en desnoods aan de rechter overdragen.

indegloria
Topic Starter

#12 , 30 dec 2014 17:21

Beste

Ondertussen zijn we een paar maanden later en heb in die tijd de zaak afgerond met een advocaat MAAR..

Gezien de aard van de zaak, de duidelijke bewijzen, en omdat de verhuurder simpelweg nieuwe huurders in de chalet heeft gestoken zonder het contract met mij officieel te verbreken hadden wij echt een goede zaak.

Ik heb dus een advocaat gecontracteerd om de zaak te behartigen en die vertelde mij ook dat de zaak sterk was. Hij stelde voor om het pragmatisch op te lossen en gewoon te proberen de waarborg terug te krijgen.

Nu vond ik dat een goed plan om het minnelijk te regelen en het WAS mij gewoon om de 1800 euro waarborg te doen. Hij stelde voor om een brief te schrijven naar de verhuurder om hem tijd te geven tot 25 september om te betalen, en ik moest hem 100 euro voorschot betalen. Zo gezegd zo gedaan. Dit was op 5 september.

De verhuurder reageerde niet op de brief en heeft ook een advocaat in de hand genomen begin oktober. Ik stelde toen al voor om het via de vrederechter te doen maar hij wou het niet zo oplossen.
De advocaat van de tegenpartij wou niet weten van ons voorstel en deed echt zijn best om de verhuurder te verdedigen (wat normaal is) en kwam telkens af met een BELACHELIJK VOORSTEL.

Ik heb mijn advocaat nauwelijks gehoord in die tijd en heb hem zelf altijd moeten bellen om te vragen hoe het zat en hem nogmaals aangemaand om het via de rechtbank te regelen. Opnieuw heeft hij geen actie ondernomen. Alleen brieven schrijven.
Aan de telefoon vertelde hij mij dat hij niet begreep waarom zijn advocaat zoveel tijd stak in de zaak, ze zal zeker weinig klanten hebben was de reactie???? Toen wist ik genoeg.

Midden november laat hij mij weten of ik akkoord kon gaan met een bedrag van 1250 euro.. Ik was het zo beu dat ik toegezegd heb... De betaling zou plaats vinden op 1 december. Op 20 december weer niks ontvangen en me dan echt kwaad gemaakt, geen reactie ontvangen tot op vandaag. Het bedrag is overgemaakt is uiteindelijk overgemaakt op de Advocaat rekening. Hij zegt dat hij het gaat doorstarten na zijn ereloon van 485euro, tel daarbij dan nog de 100 euro voorschot en ik zit aan 600 euro omdat hij zonodig de zaak wou rekken. Nooit maar nooit heeft hij mij op de hoogte gehouden van het verloop van de zaak of het kostenplaatje.

Nu ben ik erachter gekomen dat hij geen 1250 ontvangen heeft maar 1500 euro!! Wat zijn ereloon op 850 euro maakt. Dat is meer dan de 740 euro die ik ontvangen heb.

Op de factuur staat gewoon ereloon 400. Euro, geen woord over de 100 euro voorschot of de 1500 ipv 1250 euro. Dit heb ik hem nog niet gezegd. Ik heb wel mijn beklag gedaan en zijn reactie was GEEN. De zaak is voor hem afgesloten. Ja, dat zou ik geloven.

Wat kan ik het beste doen nu? Ik ben deze zakkenvullers kotsbeu

Mvg

roharro

#13 , 30 dec 2014 19:45

Indien u voor het voorschot geen factuur heeft gekregen dan brengt u het voorschot in mindering van die 400 EUR.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#14 , 30 dec 2014 20:01

Welmet de vermelding voorschot dd xxxxx € 100 in aftrek.

Terug naar “Huren”