Huurcontract overnemen

pvandevelde
Topic Starter

Huurcontract overnemen

#1 , 04 aug 2014 12:43

Beste,

Behalve een aantal vanzelfsprekende vragen omtrent het overnemen van een huurcontract heb ik ook een resem vragen bij het huren van een nieuw huis. Om praktische redenen zal ik dus een tweede post opstellen met deze aparte vragen zodat elke verwarring vermeden wordt. Bij deze dus de vragen omtrent de overname zelf.

De vrouw wiens contract ik zou overnemen heeft een contract van 9 jaar afgesloten op 18 mei 2010. Omdat ze nu meer dan 60% van haar loon moet uitbesteden aan huurgeld wilt ze daar nu weg , op zoek naar iets meer betaalbaar. Ze zou het appartement op 1 september willen verlaten en dit zou ook de datum zijn waar ik zou intrekken. De verhuurder is blijkbaar akkoord met een overname, maar zou toch graag een vergoeding van 3 maanden hebben. Ze heeft immers geen 3 maanden opzeg gegeven ( Hij werd pas gisteren op de hoogte gesteld ). Mijn vraag gaat dus als volgt: Kan de verhuurder, indien hij zijn schriftelijk akkoord geeft voor een overname, nog een vergoeding vragen aan de vorige huurder ? Ook als het huis eigenlijk nooit leegt komt te staan en zijn huur gewoon verder betaald wordt.

Verder wou ik ook weten hoe zo'n overname volgens het boekje eigenlijk gebeurt ? Dit lijkt mij heel wat papierwerk en ik zou graag weten waarop ik als nieuwe huurder allemaal op moet letten.

Met vriendelijke groeten,

P. Vandevelde

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 aug 2014 13:25

1) Ja, hij kan deze vergoeding eisen als het contract geregistreerd is. Dit staat los van het feit dat de huurster geen opzeg moet doen van 3 maanden. Bekijk het ook niet als een overname, maar als een nieuw contract voor u.

2) Niet te veel papierwerk rond willen maken. U tekent gewoon een contract met ingangsdatum 1 september. Ook al de rest verloopt voor u als een nieuw contract (waarborg, ingaande PB, overname meters, ...). Het enige verschil met een gewone opzeg is dat de huurster nu geen opzegtermijn van 3 maanden moet uitdoen, maar dit is tussen haar en de verhuurder, en is voor u van geen enkel belang.

KJ86

#3 , 04 aug 2014 14:08

Gaat het over een effectieve overname van het huurcontract of bedoel je dat je het appartement wilt overnemen. Als het over een overname van het contract gaat, heb je schriftelijk akkoord nodig van de verhuurder en kan de verhuurder geen schadevergoeding vragen voor de opzeg die de huurster niet gegeven heeft.

Reclame

Terug naar “Huren”