Per gerookte sigaret worden er 10 minuten van de overuren afgehouden.
Ik heb een variabel bediendecontract van 24u maar werk gemiddeld meer uren.
Weken van 30uren en meer zijn geen uitzondering en 3 tot 4 dagen van de 5 dagen werk ik van 8u30 tot 18u met een pauze van 30min die ik ook meestal niet volledig kan nemen.
Het enige wat ik vraag is om in de voormiddag een sigaretje te roken, s middags en in de namiddag.
Dat zijn dus 3 sigaretten per werkdag van 9u30 waarvoor ik per sigaret even 3minuten (getimed) van de werkvloer afwezig ben. Dat zijn dus 9minuten per dag.
Voor die 3 sigaretten gaan ze mij nu telkens 30minuten van mijn overuren afnemen.
Mag dit zomaar?
Ik doe ongewild een hele hoop overuren ik heb getekend voor 24u/week, ik wordt betaald voor 24u per week, maar ik wordt op het uurrooster telkens meer uren ingepland.
Kan ik weigeren om overuren te doen? Ik werk deeltijds wegens mijn gezondheid, dus ik schiet niets op met een job waar ik 24u word betaald en er 30 of meer moet werken. Mocht mijn gezondheid het toelaten ging ik dan wel ergens werken waar die 30u ook effectief betaald worden.
Ook op meerdere dagen per week van 9u30 had ik zeker niet gerekend met een 24uren contract.
1 dag op de week ben ik "thuis" maar er wordt wel verwacht dat ik op die dagen de hele dag beschikbaar ben voor mochten ze mij nodig hebben. Dit is onbetaald. Kan een werkgever dit eisen? Want die "vrije" dag kan ik dus geen afspraken maken gezien ik opgeroepen kan worden.
En niet gewerkte overuren worden van mijn overuren afgetrokken.
Voorbeeld. Ik sta 30u ingepland op het uurrooster. Wat dus 6 overuren zijn voor deze week(Contract van 24u/week)
Op dinsdag laten ze mij om 13u stoppen omdat er te weinig werk is.
Dit is dus 5uur vroeger dan gepland wat maakt dat ik die week dus 25u werk en dus maar 1 uur meer werk dan contractueel vast is gelegd.
Voor mij is dit nog steeds 1 overuur. Maar de werkgever die trekt de 5 niet gewerkte overuren af van mijn reeds gepresteerde overuren.
Misschien ligt het aan mij, maar het lijkt mij niet logisch te zijn

Om het verhaal kort te maken. De werkgever verwacht 101 toegevingen van mijn kant, van de werkgever uit zijn er ZERO toegevingen. Het begint naar mijn gevoel een beetje te lijken op slaven arbeid.
Zoveel mogelijk werken en zo weinig mogelijk uitbetalen.
Ik heb mij altijd 150% gegeven en braafjes de orders van de werkgever opgevolgd.
Maar dit wil ik nu veranderen.
Toegevingen moeten van beide kanten komen en ik ben niet van plan om alle gewerkte overuren te zien verdwijnen door het roken van een sigaretje of door vroeger naar huis gestuurd te worden.
Daarom wil ik ook weten wat mijn rechten zijn.
Kan de werkgever onbetaald overuren verplichten en zoja, hoeveel per week?
Mag de werkgever 10minuten van de overuren trekken als ik feitelijk maar 3min van de werkvloer ben?
Kan ik eisen om gewerkte overuren te laten uitbetalen?