Huis onbewoonbaar verklaard.

kimmeke1981
Topic Starter

Huis onbewoonbaar verklaard.

#1 , 04 jul 2014 17:38

Ik heb hier een vraagje betreft mijn vader zijn huurhuis. Dit huis is ongeveer een jaar geleden onbewoonbaar verklaard. Mijn vader woont er echter nog steeds vanwege zijn financiële situatie die heel slecht is. Ook heeft hij gezondheidsproblemen ( depressies etc.) In het verleden heeft hij zich al ingeschreven in Asse en ook hier bij ons in de gemeente voor een Sociale woning. Ook bij het OCMW is hij eens gaan horen maar ze zeiden dat ze geen crisiswoningen meer hebben. Nu in augustus moet hij eruit, maar wat als hij niets heeft?? Staat hij dan op straat? Ik huur zelf een sociale woning deze is niet geschikt om hem in huis te nemen en ook niet betreffende mijn huur die dan stijgt. Ook heb ik nog een volwassen broer die nog bij mijn vader inwoont en niets van inkomsten heeft. Wat kan ik ondernemen om mijn vader te helpen? Klopt het ook dat hij zijn huurgelden kan terug eisen?

Met vriendelijke groeten,
Kim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 04 jul 2014 20:45

Of u vader recht heeft op een sociale woning, staat toch vermeld in het besluit van de burgemeester dat hij ontvangen heeft. Bij mijn ondervinding wacht het OCMW steeds tot het laatst.
Hij kan schadevergoeding eisen via de vrederechter, maar dit doe je best via advocaat, misschien heeft hij recht op een pro deo advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kimmeke1981
Topic Starter

#3 , 10 jul 2014 17:41

Hij heeft geen recht op voorrang

Reclame

scotspark

#4 , 06 aug 2014 17:43

hallo ik heb hier een vraag ik heb een huur huis maar is nu onbewoonbaar verklaard met 121 punten wat kan of moet ik doen kan ik een schade verhoeding vragen aan men huur baas of niet iedere info is welkom

KJ86

#5 , 06 aug 2014 18:04

hallo ik heb hier een vraag ik heb een huur huis maar is nu onbewoonbaar verklaard met 121 punten wat kan of moet ik doen kan ik een schade verhoeding vragen aan men huur baas of niet iedere info is welkom
Je kan best op zoek gaan naar een andere woning.
Voor een schadevergoeding te bepalen, hangt het er vanaf hoeveel huishuur je betaalt.
Door dat het huis onbewoonbaar is, kan je deel een van uw huurgelden terugvorderen. Enkel het deel dat je te veel betaald hebt voor de woning in zijn huidige staat.
Als de huurprijs die je betaald hebt laag is, heb je geen recht op terugvordering. De kosten van verhuis kan je altijd proberen te verhalen.

Terug naar “Huren”