1) Op zich mag dit, hoewel de gebruikte percentage mij wat hoog lijken.
2) Dit is belachelijk hoog, en zal dus nooit afgedwongen kunnen worden.
3) U doet gewoon het onderhoud dat u moet doen, en aan de verhuurder om te bewijzen dat u dit niet correct deed.
4) Nietig, slijtage en overmacht zijn altijd voor de verhuurder.
5) Nietig, 1x per jaar is voldoende. Verhuurder kan nooit afdwingen om altijd binnen te mogen, aangezien dit het normale genot van de woning verhindert, en uw privacy nodeloos schend.
6) Aan te raden, en te delen door huurder en verhuurder.
Immo-kantoren die zulke contracten hanteren zijn te mijden als de pest. U kan natuurlijk altijd eens bij de BIV informeren of ze wel op de hoogte zijn van het gebruik van zulke contracten door hun lid.
1) ten dele geldig; de 1% moratoire rente is standaard, de niet vaste bepaling van een procentuele administratieve opleg zal afgefloten worden en gereduceerd naar een vast bedrag (doorgaans tussen de € 30- €50) of de bewezen kosten (cf de kostprijs van het verzenden van een AS). Vaak vindt men bij vonnissen tevens terug dat deze "administratieve kosten" niet worden weerhouden aangezien ze een vermomde dubbele boete vormen bovenop de moratoire rente die reeds beduidend boven de gerechtelijke rentevoet ligt.
2) te gek voor woorden.
3) Indien de verhuurder geen termijnen voorziet zal u de wettelijke dienen te volgen(Die over het algemeen minder streng zijn dan contractuele).
4) Is deels nietig aangezien deze materie wordt geregeld door art 1755 BW en de opsomming hierin opgenomen later bij KB van dwingend recht werd gemaakt. Er mag dus niet meer van afgeweken worden. De volledige omslachtige uitleg vindt u terug in de sectie "nuttige documenten". De verhuurder tracht zich vermoedelijk in te dekken door niet in het punt zelf op te nemen voor wie de kosten van de vervanging zijn.
5) Is onwettig aangezien het een inbreuk vormt op art 1719 3°BW, EVRM art 8. Bij vonnis wordt doorgaans 1, maximaal 2 bezoeken per jaar ter nazicht van de staat van het pand, zodat de verhuurder zich in regel kan stellen met art 1719 2° BW. Enige uitzondering hierop zijn de bezoeken van een huisbaas na het laten uitvoeren van werken door deze.
6) Is niet altijd mogelijk, indien dit echter een huurcontract is opgesteld door een immokantoor, zou het me zeer verbazen indien het kantoor zijn eigen prijs niet kent...
Eerlijk gezegd... indien men mij een dergelijk contract onder de neus zou schuiven zou ik vriendelijk bedanken en de verhuurder laten weten een andere gek te zoeken.