Huisbaas renovatie mbv waaarborg

MichaelScott
Topic Starter

Huisbaas renovatie mbv waaarborg

#1 , 06 aug 2014 20:59

Hallo,

Ik zit sinds 01/06/2014 in mijn opzeg en deze zal eindigen per 31/08/2014.
Mijn huisbazen (een koppeltje dat in hetzelfde pand woont) hebben mij verkeerdelijk begrepen wat betreft de opzeg (ze zijn van een andere origine en praat zeer gebrekkig Nederlands) : Ik zei namelijk ter loops dat ik op zoek ben naar een ander appartement en dat ik wellicht niet meer zo lang zal blijven maar ik heb NOOIT gezegd noch schriftelijk het contract opgezegd. Het was dan ook tot mijn grootse verbazing dat ze mij een paar dagen na dat gesprek een aangetekende brief toestuurde met de melding dat de opzeg per 01/06 begint.
Ik huur sinds 01/07/2014 een nieuw appartement en woon er effectief sinds 31/07/2014.
Nu hebben ze me vandaag gevraagd om langs te komen om een aantal praktische zaken te regelen. Zij waren van mening dat ik het huis niet netjes heb verzorgd naar hun normen. Zij willen bv. dat ik de 6 jaar oude koelkast voor hun vervang omdat het door mijn "nalatigheid" komt dat hij "niet meer werkt". De koelkast werkt nog perfect. Ik heb hem tot vorige week nog zelf gebruikt maar hij ziet er wat versleten uit, wat normaal is na 6 jaar (ik heb hem 2.5 jaar gebruikt). Ze hebben dan ook nog eens ZELF uit zelfverklaarde "woede" de bovenkant van de koelkast toegetakeld.. Verder willen ze de muren laten herschilderen, het hout dat krassen vertoont laten herstellen, een loodgieter laten langskomen etc. Wat eisen ze concreet? Dat ik een nieuwe koelkast koop én 4 potten Levis verf (dat merk vroegen ze expliciet) koop. Ik heb maar ja geknikt (en niets ondertekend) omdat ik vermoed dat ze de normale slijtagekosten op mij willen verhalen.
Er is trouwens GEEN plaatsbeschrijving. Ze probeerden me wel te "intimideren" door te refereren naar het contact dat ze hadden met de vorige huurder en dat hij voor de rechtbank zal komen getuigen dat het appartement door mijn "nalatigheid" verslechtert is. Voor zover ik weet was er bij die derde geen uitgaande plaatsbeschrijving.

Wat kan ik doen? Als dit voor het vredegerecht verschijnt, wat zijn mijn kansen om de zaak te winnen?

Dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 aug 2014 21:22

Aangezien er geen ingaande PB is kunnen ze niets eisen.
Tenzij u de boel opzettelijk hebt stukgemaakt terwijl er getuigen waren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2014 23:59

U heb ook niet opgezegd
Eens lezen
vanaf pag 60 staan er schema's - hangt af van type contract korte duur of 3-6-9
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

MichaelScott
Topic Starter

#4 , 07 aug 2014 08:53

Aangezien er geen ingaande PB is kunnen ze niets eisen.
Tenzij u de boel opzettelijk hebt stukgemaakt terwijl er getuigen waren.
Ik heb niets uitgespookt in dat appartement buiten wat normale gebruikssporen. Ik durfde zelfs geen schilderij ophangen omdat ze beiden er op hamerde dat ik het appartement intact zou laten. Ik ben ook steeds enorm rustig geweest (zelden tot nooit vrienden over de vloer en als dit gebeurde enkel overdag).
Het hout dat ze gebruikte bij bv. de badkamerkast is door water een beetje langs de zijden opengegaan maar dit lijkt me eerder aan de lage kwaliteit van het hout dan mijn zorg.

Het is trouwens een 3-6-9 contract en de reden waarom ik aan het twijfelen ben om het voor het vredegerecht te laten gebeuren is de "boete" bij het verlaten die ik zou moeten betalen. Ze zijn het ofwel vergeten ofwel zijn ze er niet van op de hoogte. Ik heb recentelijk de huur van laatste opzegmaand i.e. augustus betaald. Ik vrees dat indien dit voor het gerecht komt dat ik dan dit zal moeten ophoesten, ook al zou ik de zaak winnen.

MichaelScott
Topic Starter

#5 , 07 aug 2014 09:03

U heb ook niet opgezegd
Eens lezen
vanaf pag 60 staan er schema's - hangt af van type contract korte duur of 3-6-9
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Idd, ik heb gewoon ter loops in de hal gezegd dat ik op zoek ben maar heb zeker niet aangetekend een brief gestuurd met daarin mijn intentie om op te zeggen. Wat zijn de gevolgen hiervan dan?

KJ86

#6 , 07 aug 2014 09:49

Je kan de stopzetting van het contract best in een minnelijke overeenkomst gieten. Als je niet expliciet op papier hebt dat je geen schadevergoeding verschuldigd bent voor het vroegtijdig verlaten van het pand, kan de verhuurder nog altijd achteraf de schadevergoeding verhalen.

MichaelScott
Topic Starter

#7 , 07 aug 2014 10:10

Je kan de stopzetting van het contract best in een minnelijke overeenkomst gieten. Als je niet expliciet op papier hebt dat je geen schadevergoeding verschuldigd bent voor het vroegtijdig verlaten van het pand, kan de verhuurder nog altijd achteraf de schadevergoeding verhalen.

Maar het is de verhuurder die me eerst de aangetekende brief stuurde dat de opzeg per 01/06 begint te lopen en eindigt op 31/08. Ik heb dus niet opgezegd.

Vandebos

#8 , 07 aug 2014 10:26

In essentie is die opzeg vermoedelijk ongeldig, een verhuurder kan slechts opzeggen op het einde van een driejarige termijn met een opzegperiode van zes maanden. Indien hij dit doet zonder wettelijke aanvaarde reden is hij de verhuurder op het einde van de eerste driejarige periode 9 maanden huur als schadevergoeding schuldig, op het einde van de tweede driejarige periode 6 maanden.

KJ86

#9 , 07 aug 2014 10:52

Maar het is de verhuurder die me eerst de aangetekende brief stuurde dat de opzeg per 01/06 begint te lopen en eindigt op 31/08. Ik heb dus niet opgezegd.
Dat kan geen opzeg zijn van de verhuurder want die voldoet niet aan de wettelijke vormvereisten voor een opzeg van de verhuurder. Ik denk dat hij een AS heeft verstuurd waarin hij schrijft dat hij uw mondelingen opzeg aanvaardt.

MichaelScott
Topic Starter

#10 , 07 aug 2014 11:36

Dat kan geen opzeg zijn van de verhuurder want die voldoet niet aan de wettelijke vormvereisten voor een opzeg van de verhuurder. Ik denk dat hij een AS heeft verstuurd waarin hij schrijft dat hij uw mondelingen opzeg aanvaardt.

Er staat in het AS letterlijk : "Aangezien je op 16/05 ons hebt gewaarschuwd dat je zal verhuizen..."
Ik had enkel terloops gezegd dat ik opzoek ben, niet dat ze preemptief een AS moet sturen.

Franciscus

#11 , 07 aug 2014 11:41

LEES de brochure... u KAN op deze wijze nooit opgezegd worden.
Er zijn wettelijke regels en de huisbaas dient zich daar ook aan te houden.
U had natuurlijk al beter vroeger geprotesteerd maar regelgeving is regelgeving.

sloeberken

#12 , 07 aug 2014 12:02

Als je niet reageert op een AS word er van uitgegaan dat je akkoord bent met de inhoud.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

MichaelScott
Topic Starter

#13 , 08 aug 2014 20:20

LEES de brochure... u KAN op deze wijze nooit opgezegd worden.
Er zijn wettelijke regels en de huisbaas dient zich daar ook aan te houden.
U had natuurlijk al beter vroeger geprotesteerd maar regelgeving is regelgeving.
Ik heb de brochure gelezen en zoals hierboven vermeld zou de huisbaas een schadevergoeding van 9 maanden moeten betalen aangezien hij de opzeg officieel heeft geinitieerd. Daarenboven is het huurcontract blijkbaar niet geregistreerd waardoor ik nooit een opzeg had moeten doen, in de veronderstelling dat ik het had geinitieerd.

sloeberken

#14 , 08 aug 2014 20:49

Niet geregistreerd moet je wel een opzeg doen, maar bepaal jezelf u opzeg periode. Dus vandaag opzeggen en morgen vertrekken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#15 , 08 aug 2014 21:04

Controleert de dag ervoor wel bij de dienst registratie dat uw huurcontract niet geregistreerd is.
Dat doet u hier:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=43627" onclick="window.open(this.href);return false;
U hebt niet opgezegd en verhuurders zullen met een grote kans veroordeeld worden tot schadevergoeding.

Terug naar “Huren”