ben ik nu onredelijk?

Karla
Topic Starter

ben ik nu onredelijk?

#1 , 07 aug 2014 09:28

We zijn allebei Belgen, maar gingen jaren geleden naar het buitenland voor ons werk. De kinderen liepen daar ook school, spreken de taal, zijn geïntegreerd.
Enkele jaren geleden zijn we teruggekomen naar België, maar de kinderen, allebei tieners bleven ginder school lopen en doen dat nog steeds.

De relatie met mijn ex loopt niet goed. De scheiding was ingezet en uitgesproken in een periode van “vrede” waarbij ik afstand deed van mijn rechten, de kinderen werden aan haar toegewezen. Het liep een paar jaar goed. Ik sponsorde zowat alles wat de kinderen betreft, maar heb hierover geen bewijs, was altijd cash. Totdat ik eens niet genoeg betaalde volgens ex en ging ze klacht neerleggen, met alle gevolgen vandien. Sindien mocht ik de kinderen ook niet meer bezoeken, kreeg ze niet meer mee in de vakanties. Voor de kinderen zal ik ook wel de boeman zijn gezien ze zelf ook geen contact zoeken. Ik sta dan ook nergens wat op papier heb ik geen rechten, alleen plichten (een pittige alimentatie, een soort alles omvattend)

Ik ben de situatie zowat meer dan beu en wil terug naar de rechtbank (jeugdrechtbank); heb echter enkele vragen:

1. Ik weet dat een week-week regeling niet mogelijk is gezien de kinderen niet in België verblijven, maar hoe realistisch is om een vakantieregeling te kunnen treffen? Wat als de kinderen duidelijk zeggen dat ze met mij geen enkel contact wensen? Kan mij dit geweigerd worden? Tot hoe verre kunnen kinderen verplicht worden om bijvoorbeeld 2 weken in de grote vakantie bij mij te komen? Wat ik wil is een vakantieregeling, bijvoorbeeld 3 dagen tijdens de Paasvakantie en de Herfstvakantie, ik wil de verplaatsing zelf bekostigen (of kinderen laten overkomen of ik rijd naar ginder en neem ze mee 3 dagen op hotel bijvoorbeeld...) In de zomer dacht ik aan 2 weken, hetzelfde principe.

2. Liefst van al zou ik van de alimentatieregeling afstappen en een klassieke alimentatieregeling treffen waarbij ik een X bedrag aan ex betaal en de helft van de buitengewone kosten. Hoe motiveer ik dit best? De rechter zal mij waarschijnlijk vragen waarom het tot nu toe goed was en nu ineens niet goed? Ex zal argumenteren dat ze nu al jaren geen geld ontvangen heeft (cash betalingen...) en als de alimentatie nog verminderd zal worden, zal ik al zeker niet meer betalen. Ze hangt nu eenmaal graag de slachtoffer uit. Het is niet de bedoeling om onderuit te komen, wel om een eerlijk bedrag te betalen (ik dacht aan 200 euro per kind + helft extra kosten) Ik weet dat de kosten voor de kinderen +/- 400 euro per maand zijn (wonen en studeren in het buitenland + eten). Is school en verblijfplaats verplicht om mij de facturen door te sturen of kan ik mijn ex verplichten hiertoe of niet? Kan ik het bedrag van kindergeld te weten komen? (ze krijgt verhoogd kindergeld) Ik wil gewoon kunnen bewijzen dat de kinderen veel minder kosten dan dat zij beweert en dat ze meer inkomen heeft dan dat ze laat uitschijnen.

3. Ik heb al veel geld uitgegeven aan advocaten, zonder al te veel resultaat. Ik sta recht in mijn schoenen, ik verdien geen miljoenen, ik wil gewoon een eerlijk vonnis. Kan ik deze zaak voeren zonder advocaat? Ik zou denken van wel, gezien ik geen extra’s vraag. Op welke manier kan mijn ex mij nog meer kapot maken in een rechtbank?

4. Als ik alleen de alimentatie wil regelen, zou de vrederechter bevoegd zijn. Kunnen vrederechters zich niet bevoegd verklaren als ex met van alles op de proppen komt en de rechter bijvoorbeeld zegt dat dit een meer complexe situatie is dan alimentatieherziening alleen? Als het toch via de vredegerecht kan, hoe verloopt de procedure?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 07 aug 2014 09:39

wat is de leeftijd van de kinderen?

Karla
Topic Starter

#3 , 07 aug 2014 09:42

De kinderen zijn 14 en 17.

Reclame

JPV

#4 , 07 aug 2014 10:53

De kinderen zijn 14 en 17.
En waar wonen jullie en waar de kinderen? het lijkt me alsof ze reeds alleen wonen?

Karla
Topic Starter

#5 , 07 aug 2014 10:59

We wonen allebei terug in België, kinderen bleven ginder in een soort instelling dat samenhangt met de school, een soort internaat zeg maar waar ze kunnen slapen, studeren, eten.
Kinderen staan gedomicilieerd bij ex partner en als student een verblijfsvergunning in buitenland.

duma

#6 , 07 aug 2014 11:04

De kinderen kunnen gehoord worden door de rechter, maar dat wil niet zeggen dat als zij zeggen geen contact te wensen dat de rechter daar naar zal luisteren. De rechter zal ook nadenken over het 'waarom' de kinderen geen contact wensen en daarna zijn belissing nemen.
Het lijkt me niet ondenkbaar dat u inderdaad een vakantieregeling zal kunnen bekomen, zeker als u zegt in te zullen staan voor het vervoer en de kosten die daarbij komen. Elke ouder heeft namelijk recht op contact met zijn kind, maar belangrijker: elk kind heeft recht op contact met beide ouders.
Hou er echter ook rekening mee dat er geargumenteerd zal worden dat er lang geen contact is geweest en er dus geen affectieve band bestaat en u geen moeite hebt gedaan. Het hangt van de rechter af wat het zwaarste door zal wegen.

Karla
Topic Starter

#7 , 07 aug 2014 11:27

Ik heb wel moeite gedaan om contact te hebben, maar werd en wordt er steeds gesaboteerd.
Wat met de alimentatie? Kans voor herziening?

duma

#8 , 07 aug 2014 11:29

Kan je bewijzen dat je contact hebt gezocht? Want dat spreekt uiteraard in je voordeel. De vraag die dan gesteld gaat worden, zal zijn: waarom wachtte je zolang om de juridische weg te bewandelen? Zorg voor een goed antwoord op deze vraag.

Kan je over de alimentatie eens exact zeggen hoe dat nu gebeurd en wat er op papier staat?

Karla
Topic Starter

#9 , 07 aug 2014 11:47

Het contact met de kinderen is de laatste jaar zo goed als nihil, sinds ik de geldkraan toegedraaid heb naar ex toe.
Wat ik kan bewijzen is dat ik voor de ruzie wel contact had met de kinderen:
foto’s, mails van ex waarbij ze bevestigt het contact

Ik heb proberen bellen op de door ex gegeven gsm nummer, maar die bestaat NIET. Ik heb rekeningen van Telenet waarin duidelijk staat dat ik zo goed als dagelijks gebeld heb (geen gehoor).
Ik ben eens zelfs terug naar buitenland getrokken, toegang werd geweigerd op vraag van ex.
Waarom ik zo lang gewacht is omdat ex mij telkens beloofd heeft contact te bemiddelen (eveneens mails als bewijs), maar kwam er nooit iets van.
Als ik vraag wanneer ik de kinderen mag zien, komt er geen antwoord.
Als ik vraag waar de kinderen zitten (buitenland of België, krijg ik ook geen antwoord)

Alimentatie is vastgesteld in vonnis, ik heb jaren cash betaald, sinds de ruzie via overschrijving, heb niets achterstand, wel een berg schulden omwille van de hoge alimentatie die ik toch probeer te betalen.

Karla
Topic Starter

#10 , 07 aug 2014 12:48

Kan ik naar Partena bellen om bedragen te vragen betreffend kindergeld?

JPV

#11 , 07 aug 2014 13:14

die kan u zelf narekenen op de website van de RKW (nu famimed).

duma

#12 , 07 aug 2014 13:24

En de alimentatie die u nu betaalt is 'all-in', dus géén helft van bijzondere kosten? Mag ik vragen hoevéél u dan betaalt, als u voorstel nu zou zijn 200 per kind + helft kosten. Dan moet het bedrag nu toch torenhoog zijn?

Is er ergens bewijs van de jaren dat u cash betaald heeft? (waarom -oh- waarom betaalde u dat toch cash en niet via overschrijving? U kan alimentatie inbrengen in de belatsingen ...)

Karla
Topic Starter

#13 , 07 aug 2014 13:33

Ik betaal nu 700 euro per maand.

duma

#14 , 07 aug 2014 13:56

Of de alimentatieregeling gewijzigd zal worden, geen idee. Zoals u zelf zegt: waarom plots nu?
U kan proberen argumenten te zoeken in de richting van een verandering in uw leven: andere job? ander inkomen?
Of argumenteren dat u wil betalen voor de reeële kosten (dus de helft vd bijzondere kosten en iet zomaar all-in).

De €700 is serieus gul, dus hetgeen u voorstelt, lijkt mij dik ok.
Eventjes over de bijzondere kosten
:
- die gebeuren steeds in onderling overleg, tenzij dat niet mogelijk is door omstandigheden of er geen keuze is (bv: morgen moeten er schoolspullen zijn, dan is het logisch dat de mama die gaat kopen en niet eerst belt om af te spreken hoe wie wat, bv: als er een dringende medische ingreep is die levensnoodzakelijk is)
- indien geen overleg en geen noodzakelijke kost, hoeft u niet bij te dragen
- indien geen overleg en noodzakelijjk kost, dient u enkel bij te dragen: de helft van het bedrag dat u redelijk lijkt. (het voorbeeld van de bril: Als uw kind een bril moet dragen, komt u daar niet onderuit. Het is echter niet zo dat uw ex een montuur van Versace kan kiezen en de helft daarvan op u kan verhalen. In dat geval ziet u wat een gewoon degelijk brilmontuur had gekost en betaalt u daar de heflt van (na aftrek mutualiteit))
- u betaalt enkel na ontvangst van een betalingsbewijs.
- bij medische zaken betaalt u enkel na ontvangst terugbetalingsnota mutualiteit, en betaalt u de helft NA aftrek terugbetaling
- schoolrekeningen zijn ook voor iedere de helft, maar als er een schooltoelage is, is die OOK voor ieder de helft. Ofwel wordt die dan gesplitst, ofwel betaalt u pas schoolfacturen/spullen nadat de schooltoelage opgebruikt is.

Best spreekt u duidelijk af wat er allemaal onder bijzondere kosten valt: bijzondere medische kosten, kot, rijbewijs, hobby's (na onderling overleg), schoolspullen ...

Karla
Topic Starter

#15 , 07 aug 2014 14:06

Mijn argument voor de herziening is heel simpel, ik wil inderdaad betalen naar de reeële kost. Én is voor mij de enige manier om sommige dingen te weten komen, gezien geen enkel contact mogelijk is met de kinderen. Gezien ik geen rechten heb, kan ik ook geen navraag doen wat school betreft...enz. Ik weet dus al langer dan een jaar niet hoe het met mijn kinderen gesteld is en ex weigert pertinent om info te geven want ik heb toch geen rechten, alleen maar plichten en daar dreigt ze ALTIJD mee. Als ik mail met info over de kinderen, dreigt ze naar de politie te stappen omdat ik haar lastigval.... En zo gaat dit al een jaar....

Terug naar “Echtscheiding”