Contractbreuk of niet ?

Lanox
Juridisch actief: Nee

Re: Contractbreuk of niet ?

#16 , 06 aug 2014 22:12

Klanten die al een MOBIB-kaart van De Lijn hebben, zullen deze kunnen blijven gebruiken om hun rug te krabben als hij jeukt.

Met uitzondering van het af te schaffen gratis vervoer van oudjes is er immers nog geen enkele andere toepassing.
Dat is toch dezelfde kaart als waarmee alle treinabonnementen werken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#17 , 06 aug 2014 22:17

Klanten die al een MOBIB-kaart van De Lijn hebben, zullen deze kunnen blijven gebruiken om hun rug te krabben als hij jeukt.

Met uitzondering van het af te schaffen gratis vervoer van oudjes is er immers nog geen enkele andere toepassing.
Dat is toch dezelfde kaart als waarmee alle treinabonnementen werken?
MOBIB is een kaart van De Lijn.
Die hebben geen treinen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

builder

#18 , 06 aug 2014 22:23

MOBIB is een gemeenschappelijk initiatief van alle maatschappijen die in België openbaar vervoer aanbieden.

http://www.mobib.be/partners-mobib_NL.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Gebruiker21

#19 , 07 aug 2014 14:47

Tegen midden 2015 zouden alle voertuigen van de lijn moeten uitgerust zijn om met MOBIB te werken (http://www.delijn.be/u_bent/overheid/MOBIB_kaart.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). Als die kaart inderdaad maar 5 jaar geldig is, en je kan er een goed half jaar niets mee doen, zou je inderdaad kunnen stellen dat je ook 10% van de kostprijs moet terugkrijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#20 , 07 aug 2014 14:57

Tegen midden 2015 zouden alle voertuigen van de lijn moeten uitgerust zijn om met MOBIB te werken (http://www.delijn.be/u_bent/overheid/MOBIB_kaart.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). Als die kaart inderdaad maar 5 jaar geldig is, en je kan er een goed half jaar niets mee doen, zou je inderdaad kunnen stellen dat je ook 10% van de kostprijs moet terugkrijgen.
Neen, wat ze hier bedoelen is de toestellen vooraan in de bus om te badgen, ter controle. Deze moeten nog geïnstalleerd worden, maar bij de klassieke controle moet de kaart natuurlijk kunnen worden voorgelegd.

En tot tegenbericht blijft het openbaar vervoer voorlopig gratis voor 65+.

Franciscus

#21 , 07 aug 2014 15:08

De LIJN heeft daar geen enkele bevoegdheid in. Het is het openbaar bestuur dat bepaald of ze het GRATIS vervoer van +65 jarige nog zal betalen.
In een vzw waar ik ooit in meewerkte hebben we eens berekend wat vb voor Antwerpen de gevolgen waren van gratis vervoer of pre-metro.
Toen schrokken de politiekers eventjes hoeveel miljarden er al waren uitgegeven. Dat was voldoende om iedereen in Antwerpen tot 2020 gratis te laten reizen EN de bovengrondse tramverlengingen die nu uitgevoerd worden te betalen.
Om een idee te geven de prijs van Opera tot Nationale Bank liep toen over de 3 miljard BFr. Ons voorstel kwam om enkele honderden miljoenen ik dacht iets van een 600.
Volgens MIVA kon dat niet want dan zouden ze 'privé' personen verhinderen om nog met hun voertuig uit hun garage te komen.
Moet u weten op dat traject was er EEN private garage - achterzijde was eigendom van het Stad. Met op die plaats een gebouw met parkeergarage... dus een minnelijke regeling was steeds mogelijk.
De dekkingsgraad van Miva/De LIJN inzake inkomsten was toen nog veel slechter dan nu ... de bijdragen tegenover de kosten waren verwaarloosbaar.

Gebruiker21

#22 , 11 aug 2014 09:00

Neen, wat ze hier bedoelen is de toestellen vooraan in de bus om te badgen, ter controle. Deze moeten nog geïnstalleerd worden, maar bij de klassieke controle moet de kaart natuurlijk kunnen worden voorgelegd.
Is dit zo? Als ik het goed begrepen heb, is die kaart een chipkaart? Zijn de controleurs dan uitgerust met lezers om de inhoud van die kaart te checken? Ik neem zelf niet veel het openbaar vervoer, enkel af en toe een tram of een bus, en de laatste keer dat ik controle kreeg (gebeurt ook al niet vaak), was dit puur "visueel". Aangezien op zo'n mobikaart de data digitaal staat, is visuele controle daarvan niet mogelijk. Maar het kan zijn dat de controleurs ondertussen met chipkaartlezers rondlopen, geen idee.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#23 , 11 aug 2014 10:55

Maar het kan zijn dat de controleurs ondertussen met chipkaartlezers rondlopen, geen idee.
Er zijn al controleurs met lezers, de controleur kunnen aan het toestel zelf zien, wie, hoeveel en wanneer er op de bus of tram zit.

Wanner het betalend word dan kunnen ze die kaart ook gebruiken want dit komt voor iedereen en daar hun ritten op zetten via de pc , men is volop bezig met de nieuwe toestellen (prodata) te plaatsen, en de oude af te voeren .
De ouderen met een omnio statuut zullen altijd gratis mogen rijden dit is ook zo in Brussel en bij de TEC, en die van de lijn gaan daar ook geldig zijn.

Maar de meesten zijn hier nog geen 65+ hé.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis

#24 , 11 aug 2014 11:21

in het kort en 100% gecheckt: de MOBIBkaart is een eledtronische badge (met chip) waar je voor de grote vervoersmaatschappijen tickets, maandtickets, abonnementen en gekoppelde abonnementen kan opladen via een oplaadtoestel of aan een loket. De meeste vervoersmaatschappijen gebruiken al leestoestellen om je kaart te scannen. Bijvoorbeeld: MIVB, TEC en NMBS. In Brussel kan je er ook je VILO-abo op opladen (gebruik van openbare fietsen) en het cambio-project (openbare auto's) De MOBIBkaart is dus nooit het abonnement of de gratis toelating om een openbaar vervoer (want ook de gratis abo's van een werkgever kunnen daar op opgeladen worden) Maar enkel een drager. Een niet-geladen MOBIBkaart wordt dus gewoon geweigerd als ze gelezen wordt. De Lijn gaat zich vanaf volgendjaar ook organiseren met leestoestellen. Als je niet met De Lijn rijdt, kan je het nog steeds voor andere dingen gebruiken. Ik heb er (naast mijn treinabo) altijd ook enkele ritten voor de tram op staan bijvoorbeeld.

sloeberken

#25 , 11 aug 2014 11:29

De Mobibkaart 65+

http://www.delijn.be/vervoerbewijzen/ty ... igplus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
maar er is nogal wat verwarring.
Hier meer uitleg:

http://www.delijn.be/u_bent/overheid/MOBIB_kaart.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... mobib.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#26 , 11 aug 2014 12:16

Als je niet met De Lijn rijdt, kan je het nog steeds voor andere dingen gebruiken.
Om een deur met cilinderslot mee te openen bvb. :lol:

Terug naar “Consumenten Koop”