Niet-waterbestendige garage

Elvaril
Topic Starter

Niet-waterbestendige garage

#1 , 10 aug 2014 15:11

Hoi hoi,

Een goede maand geleden (op 1 juli 2014) ben ik in een appartementje ingetrokken.
Ik ben uit het vorige (in Gent) weggetrokken omdat de huisbaas een eikel was die absoluut niets qua herstellingen wou doen en bij de vrederechter helemaal niet bereid was om tot een compromis te komen.
Nu blijkt deze huisbaas van hetzelfde type te zijn.

In voorbereiding van een plaatselijk rommelmarktje stond er veel gerief in de losstaande garage (dozen met boeken, kledij, dvd's, ..., maar ook zetels enzo).
Afgelopen vrijdag zet ik alles in de garage klaar om in de auto te laden voor de rommelmarkt zaterdag ochtend, maar ik merk op dat de stenen vloer van de garage volledig nat is. Maar ook de dozen, stoffen zakken en zelfs het zitvlak van de zetel is nat. Niet vochtig, maar echt zeiknat.

Ik heb onmiddellijk foto's gemaakt en naar de huisbaas gebeld. Hij viel volledig uit de lucht.
Hij zei dat ik eens bij de buren moest horen of zij ook last hadden van vochtigheid in de garage.
Tevens zei hij dat het wel extreem veel had geregend die dag.
Hij wist me ook te vertellen (toen ik hem belde, uiteraard niet voor ik het contract tekende), dat de garage niet waterdicht is.

De buurman wist me te vertellen dat de huisbaas een sympathiek persoon is, maar absoluut alles uit de weg gaat om geld uit te geven. De buurman zei ook dat hij al vaak last had van een natte garage en dat hij dit vaak gemeld heeft bij de huisbaas.

Morgen bel ik alvast naar de verzekering en richt ik me eens tot de huurdersbond (wanneer zij ooit eens tijd hebben en me afvragende of ze ditmaal wél zullen helpen), maar ik vroeg me af:

Is het normaal dat een garage niet waterdicht wordt gemaakt?
Kan de huisbaas aansprakelijk gesteld worden hiervoor (nalatigheid)?
Aangezien ik nog maar een dikke maand hier woon, kan ik alsnog onder het contract uit?
Ik heb ook eens iets gehoord i.v.m. een soort van proefperiode, hoe zit het daarmee?

Alvast bedankt!

raf

Wijziging: even bijvermelden dat het over een contract van 3 jaar gaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 10 aug 2014 15:20

Je moet de huisbaas per aangetekend schrijven verwittigen. Voor de schade aan u meubels verwittig de brandverzekering. Een overeenkomst van 3 jaar kan niet verbroken worden. Proefperiode bestaat niet bij verhuur.

bambipower

#3 , 10 aug 2014 16:34

ik heb geen idee wat voor garage je het over hebt... maar een garage is in veel gevallen vochtig, en dus niet geschikt voor opslag van meubels. Veel garages zijn ook niet voorzien van een verluchting.

Een garage onder bvb golfplaat, zal met vochtig en warm weer altijd vocht geven. Voor een auto/fiets/bromfiets niet schadelijk, maar wel voor meubels

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 aug 2014 16:38

In de meeste reglementen van inwendige orde van app. gebouwen staat er een verbod om de garages te gebruiken als opslagplaats. Eén en ander kan problemen geven met de risicodekking van de blokpolis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Elvaril
Topic Starter

#5 , 11 aug 2014 11:06

Ik ben toch heus niet de enige die zijn garage voor opslag gebruikt?
In de meeste reglementen van inwendige orde van app. gebouwen staat er een verbod om de garages te gebruiken als opslagplaats. Eén en ander kan problemen geven met de risicodekking van de blokpolis.
Is dat een ongeschreven wet of moet dat ergens vermeldt zijn, medegedeeld zijn?

sloeberken

#6 , 11 aug 2014 11:50

Ik ben toch heus niet de enige die zijn garage voor opslag gebruikt?
Ben je dan niet zelf verantwoordelijk voor eventuele vochtschade, geen verwarming of verluchting. Wat staat er vermeld in u huurcontract over die garage, als er vermeld staat dienstig voor opslag goederen, maak je een kans.
Er is geen wetgeving hieromtrent, wie beweert schade gelede te hebben door de fout van iemand zal dit moeten bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Elvaril
Topic Starter

#7 , 11 aug 2014 13:43

Ben je dan niet zelf verantwoordelijk voor eventuele vochtschade, geen verwarming of verluchting.
Ik weet wel dat ik naïef ben, maar als de vorige huurder tegen mij zegt dat de garage droog is?
Ik ging er gewoon van uit dat alle garages tegen regen konden.
Vocht, dat kan ik begrijpen, en daar kan ik mee om. Maar er staat een heuse plas op mijn zetels. Één van de trommels van mijn drumstel stond op de grond en het onderste vel is nu nat.
Wat staat er vermeld in u huurcontract over die garage, als er vermeld staat dienstig voor opslag goederen, maak je een kans.
In het contract wordt gewoon "garage" vermeldt.
In de plaatsbeschrijving staat dit:
Deuren: 1 stalen kantelpoort
Deuromlijsting: geen
Muren: wit geverfde baksteen
Plafond: planchetten
Vloerbekleding: grijze beton
Plinten, radiatoren, vensters, ramen, venstertabletten, raamomlijsting, gordijnbak: geen
Elektriciteit: 1 stopcontact, 1 schakelaar, 1 lichtpunt TL lamp
Vocht in combinatie met de elektriciteit, vormt niet zo'n heus probleem, but again, nattigheid? Wat als door de nattigheid er water in het stopcontact sijpelt? Of als ik een elektrisch toestel in de garage wil gebruiken en het defect geraakt door de nattigheid (waarom is er anders een stopcontact)?

bambipower

#8 , 11 aug 2014 15:09

volgens mij is de definitie van garage : parkeerplaats voor wagen/fiets/bromfiets
http://nl.wikipedia.org/wiki/Garage_%28berging%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar heb je enkel vocht, door condensatie (warmte, vochtige lucht, geen verluchting) of een waterlek?

Schakel je verzekering in.... die weten wel raad

Is het normaal dat een garage niet waterdicht wordt gemaakt? Zie hierboven
Kan de huisbaas aansprakelijk gesteld worden hiervoor (nalatigheid)? Nee, in het beste geval, is dit voor de verzekering
Aangezien ik nog maar een dikke maand hier woon, kan ik alsnog onder het contract uit? Nee, tenzij u vroegtijdig opzegt, met alle kosten vandien
Ik heb ook eens iets gehoord i.v.m. een soort van proefperiode, hoe zit het daarmee ? Nee, proefperiode bestaat niet, zowel voor u als uw huisbaas

j.demoor

#9 , 12 aug 2014 10:59

“Art.2.§ 1. Voor de toepassing van de Vlaamse Wooncode en de besluiten genomen ter uitvoering ervan, worden de hierna vermelde begrippen gebruikt :...31° woning : elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande...”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

“Art.1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :- woning : een verhuurd gebouwd onroerend goed of gedeelte van onroerend goed, bestemd als hoofdverblijfplaats van de huurder...Art.4.De woning moet vrij zijn van vochtinfiltratie door het dak, de dakgoten, de muren of het buitenschrijnwerk alsook van opstijgend vocht via de muren of vloeren die de gezondheid in het gedrang kunnen brengen...”(8 JULI 1997. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid).

‘In voorbereiding van een plaatselijk rommelmarktje stond er veel gerief in de losstaande garage’

Mijns inziens valt een losstaande garage niet onder de bescherming van voornoemde bepalingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”