waardebepaling erfenis voor reservatair deel

willycato
Topic Starter

waardebepaling erfenis voor reservatair deel

#1 , 11 aug 2014 13:41

Beste,
Vader sinds lange tijd overleden, 2 kinderen. Moeder schenkt nu roerende goederen (geld) door middel van handgift aan 1 kleinkind ( van de 6 ). Volgens de wet mag moeder 1/3de vrij schenken maar nu vroegen we ons af hoe dit deel eigenlijk berekend wordt ? Gaat men hiervoor terug naar de aangifte die is gedaan bij overlijden vader ? of wordt dit berekend op het ogenblik moeder zou overlijden ? Geld dat werd geschonken aan het kleinkind is immers " verdwenen".... dus hoe kan men dan weten dat niet meer dan 1/3de werd weggegeven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 aug 2014 15:30

Bij het overlijden van moeder wordt haar 'vermogen' terug samen gesteld : alles dat op dat moment aanwezig is plus alle schenkingen die zij ooit gedaan heeft. Zo kan bepaald worden wat zij mocht weggeschonken hebben. Zij moet er nu wel voor zorgen dat er een document bestaat waaruit de schenking uit vrije wil blijkt. Dat document is ook in het voordeel van de begunstigde , nl. dat het wel degelijk om een schenking gaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#3 , 11 aug 2014 15:32

Is het ook niet zo dat deze schennking sowieso als voorschot op erfenis aanzien wordt, tenzij expliciet vermeld staat dat het buiten erfdeel valt?
Of is dat enkel van tel als het naar kinderen gaat?

Reclame

wanton

#4 , 11 aug 2014 17:41

Voorschot op erfenis is steeds van toepassing voor de eerstaanwezende reservataire erfgenamen. In dit geval dus enkel voor de kinderen. Een schenking aan kleinkinderen - tenzij bij plaatsvervulling- gebeurt steeds binnen het vrij beschikbaar deel. Daarom steeds best een document opmaken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#5 , 12 aug 2014 08:53

Ok, bedankt :)

willycato
Topic Starter

#6 , 18 aug 2014 09:23

Wanton, vriendelijk bedankt voor de info !

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”