geldstortingen

MPK
Topic Starter

geldstortingen

#1 , 08 aug 2014 18:10

Hallo,
Zit al paar maanden met een vraag waar ik geen antwoord op krijg. Een vriend van me is redelijk goed gefortuneerd. Hij is al langer verliefd op me maar weet dat ik al meer dan een jaar geen relatie met niemand wil wegens het verwerken nog van de vorige. Zelf heb ik weinig financiële middelen om rond te komen doordat ik sinds vijf jaar chronisch ziek ben. Omdat hij weet dat ik niet alles alleen kan betalen en er alleen voorsta helpt hij me af en toe. Zo zijn er al 3 stortingen gebeurt. Dit ging eerst door een gesprek via Facebook en hij die het zelf voorstelde om dit te doen. Hij zei ook via FB dat hij dit nooit zal terugvragen. Nu is mijn vraag....stel nu dat ik hem kwets door iemand anders tegen te komen en hem niet kan beantwoorden in zijn liefde.....zou hij dan uit boosheid dat geld kunnen terugeisen? Er is nooit iets opgesteld van contract of dergelijke. Ik vraag het maar omdat hij nu voorstelde om maandelijks bij te passen voor mijn medicatie. Hetgeen ik dan weer verwacht is dat het een klein bedrag zal zijn maar hij stort altijd een behoorlijk bedragje toch wel. Maar ja.....hij is eigenlijk miljonair en beseft niet hoeveel dit voor mij betekent. Momenteel overweeg ik zijn intenties nog heel serieus en ben ik eerlijk. Maar ik wil eerst weten vooraleer ik ooit een beslissing maak of ik nog wel vrij van beslissen ben? Ben iemand die snel bang wordt als het op financiën op aankomt. Maar het zou leuk zijn om te kunnen genieten van hetgeen hij voor me doet zonder te denken dat dit een val is ofzoiets.

Bedankt alvast om te reageren.
MPK

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 aug 2014 18:27

Eerlijk tegen hem zijn, en laat hem bevestigen per mail of zo dat het inderdaad schenkingen zijn.

Sirkii

#3 , 08 aug 2014 19:38

t Zijn geen schenkingen maar cadeautjes. Gegeven is gegeven en al zeker als het over minimale bedragen gaat tov zijn totaal bezit. Mocht hij bv ernstig ziek zijn en je een aanzienlijke som willen schenken dan moet je de schenkingsprocedure volgen: koppel aangetekende brieven of pact adjoint en vervolgens naar t registratiekantoor om 7 % schenkingsrecht te betalen om.te vermijden dat je in de 70% schijf valt van successie mocht hij binnen de 3 jaar na schenking overlijden.

Reclame

MPK
Topic Starter

#4 , 12 aug 2014 00:45

Hij bevestigde via Facebook met een afschrift dat er op één van zijn vele rekeningen 2.000.000€ staat. We hadden een eerlijk gesprek omtrent al die cadeaus...niet in geld maar goud/parfum en het feit dat ik wil dat hij eerst zelfzekerder wordt en pas als hij echt mij zeker wil het niet meer via cadeaus laat weten maar via andere niet-materialistische zaken dan. Hij ging akkoord en brengt nu al 2x geen cadeaus meer mee. Omdat ik opnieuw een kuur moet starten die niet terugbetaald is omwille van allergieën die de vermoeidheid weer aanwakkeren die al niet meer echt beterde, stort hij 1000€ per maand nu om dit mee te betalen en om opnieuw de spaarboek die ik van mezelf moest leegmaken aan te vullen. Da's erg lief maar ik heb gezegd dat hij er moet mee rekening houden dat ik dat bij een geschil onderling niet kan terugbetalen allemaal. Een deel zal naar het medische gaan en een deel sparen. Wou hem alles laten zien mettertijd van spaarboekje en al maar dat wilt hij niet. Hij zei niet te moeten weten wat ik ermee doe. Erg eigenaardig. Maar hij is 45jr en leefde in zijn eigen wereld (beetje autisme denk ik) en begint nu maar van het leven wat te genieten. Hij is ook nogal 'dandy' maar tegelijk ook nogal boers. En een echt volksmeisje als ik vind hij bij hem passen. Erg leuk voor me dat hij zo voor me valt maar hij weet dat ik niet toehap omdat ik wil dat hij eerst wat levenservaring opdoet en zich beter aankleed. Ook daar gaan we samen aan werken en meer samen weggaan. Dus we hebben een goede verstandhouding en bouwen aan iets maar ik wil hem niet onder druk zetten met te zeggen dat hij dingen op mail moet zetten. Heb gewoon gezegd dat ik het niet kan terugbetalen en dat hij als hij dat verlangt het zeker niet meer moet geven dan. Hij verlangt dit niet....ook niet als ik een ander zou tegenkomen. Mooi als je het hoort maar ik wantrouw iedereen door mijn zeer negatieve ervaringen. Hij weet zelf dat Facebook niet rechtsgeldig is en enkel mail telt. We hadden het over iemand die mij nog geld moet en een aardige som (ex) en dat wat gezegd is via Facebook niet geldig is. Dus hij is wel slim. Ik durf niet expliciet om een mailbevestiging te vragen want we mailen nooit. Moet ik afstand doen van deze stortingen terwijl dit me nu echt ademruimte heeft gegeven? Ik vind het nog ingewikkelder nu. Ik ben eerlijk geweest maar hij geeft gewoon het antwoord dat hij dat nooit zal doen. Maar geeft niet de aanzet tot een papier of document hiervan. Terwijl toen ik twijfelde aan zijn vermogen hij wel meteen een afschrift toonde. Zou ik nog één keer hier advies over kunnen krijgen?

MPK
Topic Starter

#5 , 12 aug 2014 00:52

bedankt al voor de reacties trouwens. Eerlijk ben ik altijd geweest. Dat is het niet. En een grote schenking zal hij nooit doen. Hij woont al die jaren al bij zijn ouders en die houden hem wel in de gaten vernam ik van hem. Het is niet ongelimiteerd voor hem vermoedelijk. Dus dat van die belasting moet ik me geen zorgen over maken. Maar wel over dat elke maand bijpassen. Kan de bank of de belastingen daar iets mee?

samaiphon

#6 , 12 aug 2014 07:45

zoals LeenW al zei GEWOON EERLIJK zijn en er samen eens lang, eerlijk en duidelijk over praten tot jullie beiden weten waaraan je toe bent.
ik ben een beetje zoals jij denk ik omdat ik ook niet graag "aalmoezen" krijg; dat geeft alleen maar een schuldgevoel en dat wil ik ook niet.
dan kies je wel de moeilijkste weg maar dan behoud je tenminste je zelfrespect;
die schenkingen aan u dat kan misschien ook zijn dat hij met zijn toch overvloedige geld iets en iemand wil helpen.
altruïsme noemen ze dat geloof ik, en dat geeft je een goed gevoel.
ik vind het een mooie geste van hem als het uiteraard vrijblijvend is!

Altruïsme bij mensen wordt gekenmerkt door:
Anderen behulpzaam zijn met geen of nauwelijks eigenbelang (de informele definitie). Dit is verschillend van elkaar behulpzaam zijn, aangezien dat vaak gepaard gaat met eigenbelang.
Wikipedia

ik ben geen expert hoor maar heb wel een heleboel levenservaring opgedaan door al de moeilijkheden in mijn leven

wat dat "boerse" van hem en zijn slechte smaak in kleding betreft dat zou ik zéér voorzichtig aankaarten en er rustig uw tijd voor nemen omdat het anders kan kwetsen en hij zich misschien in zijn schulp terug trekt.

MPK
Topic Starter

#7 , 13 aug 2014 00:04

Ja....dat lang en eerlijk praten gebeurde wel maar daarmee heb ik juridisch nog geen poot om op te staan als hij nadien zich niet aan zijn woord houdt.
Ik zou moeten weten of hij het kan terugeisen die 1000€ per maand en of dit wettelijk zomaar kan/mag zonder gevolgen....belastingen bvb of uitkering invaliditeit.

el sombrero

#8 , 10 sep 2014 16:19

mijn zoon en zijn vriendin willen een huis kopen , wij willen hen het nodige geld geven voor de verbouwingen maar hun bank vraagt om een document te tekenen waarin staat de ondergetekende mr X verklaart de verbouwingswerken aan de woning te financieren door middel van een onvoorwaardelijke schenking van een bedrag van 100.000 euro aan zijn zoon.

Wij hadden een document opgesteld met de woorden een schenking van 100.000 euro waarom werd dit door de bank veranderd ?

fieke0509

#9 , 10 sep 2014 16:21

Misschien eerst een eigen onderwerp openen in plaats van dat van iemand anders te kapen?

Daarna ben ik zeker dat iemand je hier verder zal helpen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”