Wij baten een wassalon uit in een gehuurd pand.
Eind vorig jaar hadden we een zeer grote waterfactuur. Dit deed ons vermoeden dat we een lek hadden.
Hiertoe hebben we de verhuurder gecontacteerd om een lekdetectie bedrijf aan te stellen, aangezien het lek niet zichtbaar was.
Na 3 maanden en veel aandringen werd het bedrijf aangesteld (in aanwezigheid van de verzekeringsmaatschappijen van beide partijen). Het lek bleek een defect overdrukventiel te zijn, waardoor het water rechtstreeks in de riool liep, zonder dat dit hoorbaar of zichtbaar was.
Beide verzekeringen kwamen overeen dat dit defect ten laste van de verhuurder valt.
Echter de verhuurder weigert deze herstellingen (overdrukventiel en expansievat) uit te voeren.
Omdat de kost van de factuur zeer groot was, hebben we het solidariteitsfonds van de watermaatschappij aangesproken. Vooraleer zij tussenkomen in de factuur, voeren zij een industriële waterkeuring uit. Uit deze keuring bleek dat heel wat zaken destijds foutief werden geïnstaleerd door de verhuurder (startende van aan de watermeter in de kelder).
Deze zaken dienen nu dus eerst aangepast te worden, vooraleer er verder kan tussengekomen worden.
We hebben dit verslag reeds 3 maal zowel aangetekend als niet-aangetekend verstuurd naar de eigenaar, maar hij haalt de brieven niet op en laat niets van zich horen.
Heeft iemand enig idee hoe we dit verder kunnen aanpakken? De herstellingen lijken ons inziens voor de verhuurder, of ligt dit anders bij handelshuur?
Dank je wel alvast!