bizarre inbraak, huurachterstand (het begin van miserie?)

Vandebos

Re: bizarre inbraak, huurachterstand (het begin van miserie?

#16 , 14 aug 2014 22:07

morgen vertrekt er dus een AS met een gewone brief.
Post zal morgen wel gesloten zijn . Feestdag.
got me... :roll: zal idd voor maandag zijn.

Postkantoren zijn tegenwoordig vaak de zaterdagvoormiddag open... Dan heeft ie het toch nog de maandag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 aug 2014 22:16

Denk eerder dat u terecht zak kunnen in een postpunt ....

goldfinger

#18 , 16 aug 2014 19:15

Met heel die inbraak heb u niets maar dan ook niets te maken. U bent een verhuurder geen bewakingsagent of moeder! Zelfs niet met de oude sleutels (wie zegt er trouwens niet dat één van de vorige huurders 28 sleutels heeft laten bijmaken en uit het uitdelen is op de grote markt?)

Met het loonbeslag van een huurder hebt u nog minder te maken en dient alleen om tijd te rekken!

Ivm met de achterstal net zoals eerder vermeld aangetekend schrijven verzenden.

Niet vergeten om het huurcontract tijdig op te zeggen. Mijn ervaring leert mij dat huurders die in het eerste jaar al voor problemen zorgen, in de toekomst
altijd voor problemen gaan zorgen.

Succes!

Reclame

xavierdv
Topic Starter

#19 , 29 aug 2014 15:32

De aangetekende zending heb ik opgestuurd. Nog altijd geen antwoord en ... geen huur. Maandag zijn we de 1e van de maand. In het contract staat vermeld dat de huur moet betaald zijn voor de 1e. Dus staat hij maandag 2 maanden achter.
Ik heb de link gedownload voor een verzoekschrift voor het vredegerecht.
In het contract staat vermeld dat er 3 maanden schadevergoeding moet betaald worden voor wederverhuring.
Het contract is ingegaan op 1 december laatstleden. Kan ik nog een schadevergoeding van 3 maanden bij vragen als hij uitgezet wordt. Dit is namelijk het 1e jaar.
Kan dat?

groeten

sloeberken

#20 , 29 aug 2014 19:36

Je kan geen tweemaal dezelfde schadevergoeding vragen. Voor het tot een uitzetting komt, krijgt de huurder steeds de mogelijkheid zijn achterstand aan te zuiveren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

xavierdv
Topic Starter

#21 , 30 aug 2014 10:47

ok, dank u voor de informatie Sloeberken. Kan iemand mij kort de procedure uitleggen aub, of ergens waar ik daarvan informatie kan terugvinden?

Dus als ik het goed begrijp is dit niet zo simpel. Als mijn huurder dus de achterstand wil aanzuiveren kan ik hem niets maken.... Als men al niet correct betaald in het eerste jaar..... wat brengt dan de toekomst???
Hij heeft ook alleen het contract getekend. Eerst is zijn broer bij hem komen wonen. Nu woont er een vrouw bij. Ik weet niet wie ze is, of ze werkt, uberhäupt of ze daar wel ingeschreven is. Mag dat zomaar?
Sorry voor de vragen. Moet nog veel leren :) :)

Vandebos

#22 , 30 aug 2014 11:04

U kan (moet) in het verzoekschrift het verzoek tot eenzijdige verbreking vanwege niet naleven betaling en uitzetting opnemen. Het is de vrederechter die zal oordelen of de huurder een 'kans' krijgt zijn achterstand in te lopen.
In het verzoekschrift neemt u tevens het verzoek tot schade vergoeding op dat gekoppeld is aan de eenzijdige verbreking. Binnen het eerste jaar heeft u doorgaans recht op drie maand.

Kort wat dient er in uw geval in de verzoeken terug te vinden te zijn:

- verbreking huurcontract
- recht op uitzetting door gerechtsdeurwaarder op huurder zijn kosten binnen de maand na betekening vonnis.
- betalen achterstal
- betalen schadevergoeding
- vrijgave huurwaarborg in uw handen om openstaande bedragen te dekken
- gerechtskosten en kosten rolrecht ten laste van veroordeelde partij
- vonnis uitvoerbaar bij voorraad te verklaren.

Als u tijdens de zitting bemerkt, wat doorgaans gebeurt als de huurder een teken van goede wil toont, dat de vrederechter naar een tweede kans neigt heeft het weinig zin hier tegen in te gaan. U spendeert dan beter uw moeite met deze ervan te overtuigen een ernstige stok in het vonnis in te bouwen. Doorgaans zijn is de vrederechter bereid om dan te vonnissen dat de huurder in het pand mag blijven op voorwaarde dat hij stipt de huur betaalt en maandelijks x euro achterstal inhaalt en dat bij de eerste niet tijdige betaling u het het vonnis met uitzetting en alle schadevergoedingen mag uitvoeren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#23 , 30 aug 2014 11:17

Met uw aanvraag verzoekschrift kan u bij de gemeente een print krijgen van alle bewoners die ingeschreven zijn in uw pand.
Indien die vrouw niet ingeschreven is GEEN moeite doen deze te laten inschrijven. De deurwaarder bij de uitdrijving zal deze beschouwen als 'toevallig' ter plaatse...een bezoeker dus.

Er zijn verschillende zaken;
EEN : het niet betalen van de huishuur ...daar moet u betrokkene steeds via AS van in kennis stellen dat hij nog steeds niet betaald heeft. Hem vragen hiervoor het bewijs eveneens per AS aan uw te bezorgen indien hij WEL zou betaald hebben.
TWEE: het beëindigen van de huur na een jaar dat u ook best in AS naar hem gestuurd moet hebben.
DRIE: huurder 'kan' bij vrederechter wegens uitzonderlijk omstandigheden vragen dat hij nog een periode mag blijven wonen ..edoch dit moet zo wie zo ten laatste drie maanden voor einde contract gebeurd zijn.( bij mijn weten)
VIER: de vrederechter zal in eerste instantie inderdaad voorstellen om aan te zuiveren.
VIJF: gezien u echter stopzetting vraagt en betrokkene in blijkbaar problematische toestand is zal vrederechter OCMW moeten aanschrijven en deze hebben dan 1 maand de tijd om tussen te komen en hulp aan te bieden.
ZES : pas daarna kan uitzetting gedaan worden en DW gestuurd dring bij vrederechter aan de termijnen zo kort mogelijk te houden want dat u ondertussen al x maanden geen huur ontvangt.
Niet vergeten dat de meubels en de waarborg ( vrijgave vragen dat u de waarborg mag claimen bij de bank) als borg dienen. Dus u kan zijn inboedel laten verkopen.

En voor de rest zie antwoord van Vandebos :D
Laatst gewijzigd door Franciscus op 01 okt 2014 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

xavierdv
Topic Starter

#24 , 22 sep 2014 23:01

De As is teruggekomen naar afzender. Dus... niet afgehaald.

Verzoekschrift is binnengediend en vandaag voorgekomen voor het vredegerecht. Ik stond daar alleen.... geen tegenpartij.

De rechter vroeg is het om huurachterstal. Ik heb gezegd dat dit onder andere het geval was. De afrekening van het water niet betaald, de maand augustus niet betaald. De maand september wel...

Ik heb hem het geval van het kapotte glas van de oven uitgelegd en dat hij deze proberen lijmen heeft ipv een vakman te bellen. Heb ook medegedeeld dat lijm terug lost bij verhitting en giftige dampen veroorzaakt en er brandgevaar door dreigt. Tevens dat ik nooit een bewijs gezien heb van de brand-; glas- en waterschade... ik weet dat een achterstand van één maand niet zal leiden tot een uitdrijving maar zou de rechter ook rekening houden met dit voorval? Is toch gevaarlijk voor andere bewoners ook indien er brand zou uitbreken als de lijm vuur vat.

Hij heeft het huurcontract gevraagd en deze gehouden. Is dat normaal? Doen ze dat altijd? Ik heb nu geen huurcontract meer.... Waarom doet de rechter dit? Dan wou ik hem op het einde (was het bijna vergeten) de onafgehaalde AS afgeven en deed mij teken dat hij deze niet nodig had. Heb hem dan maar terug meegenomen.

grtz

uitspraak volgt op 6 oktober maar weet echt niet waar ik mij moet aan verwachten.

Vandebos

#25 , 23 sep 2014 00:03

De vrederechter heeft het huurcontract nodig om de clausules mbt verbreking erin te kennen. U krijgt dit teruggezonden per post nadat hij gevonnist heeft.

Aangezien de huurder niet de moeite heeft gedaan op te dagen zal de vrederechter bij verstek dienen te vonnissen. Aangezien er geen weerwoord werd geboden kan hij uw versie alleen maar als de enige ware beschouwen en u volgen in de punten die rechtsgeldig zijn. Zodra hij gevonnist heeft en u het vonnis heeft ontvangen dient u dit te laten betekenen aan de huurder.

Gezien het een verstekvonnis betreft heeft deze dan een maand de tijd om verzet aan te tekenen. Bij verzet dient de zaak opnieuw door het vredegerecht behandelt te worden. Indien dit het geval is bereidt u best een stukkenbundel voor.

xavierdv
Topic Starter

#26 , 23 sep 2014 19:48

Dank je wel Vandebos!!!

Mijn stukkenbundel was al klaar en had ik mee naar de zitting. Was blijkbaar nog niet nodig. wou de voorzitter ook mijn AS afgeven die niet afgehaald was en zei mij dat hij dat allemaal niet nodig had. Juist het contract had hij nodig, dat was alles.

Ben dus met mijn dossier terug naar huis gegaan. Mijn stukkenbundel bestaat uit een conclusie, emails, AS. In mijn conclusies staan verwijzingen met sms'en met datum en uur.
Indien het zover zou komen, is dat alles wat het moet bevatten of zijn er nog zaken die erbij moeten zitten. (ook een inventaris van de stukken zit bij de conclusie).

Mag ik nog vragen wat het verschil is : Ten gronde en Ten hoofde aub? In mijn conclusie heb ik eerst 'feiten' vermeld, dat 'Ten gronde' en ten slotte 'om deze redenen'.

Als ik het vonnis ontvang, moet ik die laten betekenen heb ik vernomen Vandebos. Dit wil toch zeggen dat ik dan een gerechtsdeurwaarder moet inschakelen en door hem een kopij van het vonnis moet laten overmaken. Moet ik die voorschieten of wordt dit rechtstreeks betaald door de tegenpartij en wat zijn de eventuele kosten daaromtrent?

groeten
Xa4

Vandebos

#27 , 23 sep 2014 20:08

U dient dat voor te schieten. De kostprijs voor betekening alleen is om en bij de € 200.

ddanck
Contacteer: Website

#28 , 01 okt 2014 13:53

U schiet de kosten inderdaad voor. Reken voor de betekening eerder 300 ipv 200 EUR, daarnaast betaalt u ook de uitgifte (officiële kopie van het vonnis).

Moet er na de betekening worden uitgevoerd (beslag, ...), dan betaalt u opnieuw.

Al deze kosten moet worden terugbetaald, maar als er niet kan worden uitgevoerd, wordt er evenmin terugbetaald.

Anderzijds kan u het vonnis tot 10 jaar na datum laten uitvoeren.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Huren”