Verplichte fysieke aanwezigheid BVBA - stroman

jufo
Topic Starter

Verplichte fysieke aanwezigheid BVBA - stroman

#1 , 18 aug 2014 12:18

Hallo, ik ben op zoek naar een wettekst inzake de verplichting van de fysieke aanwezigheid van een zaakvoerder in een BVBA.

Situatie :
A woont in Luxemburg, B woont in Frankrijk,

A (Lu) heeft wél de vereiste beroepsbekwaamheid om een handelszaak op te richten naar belgisch recht.
B (Fr) heeft géén beroepsbekwaamheid.

A en B richten een BVBA op, beiden als zaakvoerder.
A heeft slechts 1 aandeel, B heeft alle andere aandelen !
Wettelijk volstaat het dat slechts één van beiden beroepsbekwaamheid dient te bezitten voor de oprichting. (persoon A)

In de realiteit is A nooit fysiek aanwezig is op de onderneming. Enkel B leidt de dagelijkse activiteiten.
Persoon B heeft persoon A nodig om in België activiteiten uit te oefenen.

Dit lijkt op een soort stroman-constructie.

Welke wettekst/regel/straf verbiedt deze situatie ?
Welke wettekst maakt sprake van verplichte fysieke aanwezigheid van beide zaakvoerders,
dan wel van diegene die de beroepsbekwaamheid heeft ?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2014 12:32

Niemand kan een zaakvoerder verplichten om aanwezig te zijn in zijn zaak, als de zaakvoerder 50% van de aandelen bezit kan je daar niks aan doen, en een zaakvoerder mag ook zijn bedrijf leiden van op afstand, zoals er zo velen zijn.

Er zijn mensen die in België wonen en een zaak hebben in de UK , wat is daar mis mee??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jufo
Topic Starter

#3 , 18 aug 2014 13:10

In het geval dat er meerdere zaakvoerders zijn maakt de de FOD economie sprake van verplichte fysieke aanwezigheid van diegene die de beroepsbekwaamheid heeft.

De zaakvoerder heeft slechts 1 aandeel in zijn bezit en zijn medeoprichting is enkel noodzakelijk omdat de andere persoon geen beroepsbekwaamheid heeft ! (zoals hoger vermeld). Hij is nooit aanwezig in zijn zaak in België.

Vandaar mijn vraag in welke wet dit staat vermeld.

FOD Economie kon mij hier niet meteen op antwoorden maar wist mij wél te vertellen dat er wel degelijk zulkse verplichting bestaat in België. (dus niet in de UK bv)

Reclame

denlowie

#4 , 18 aug 2014 14:35

Graag had ik dan ook eens die wet gezien waar u het over geeft dat een zaakvoerder fysiek aanwezig moet zijn.

21 OKTOBER 1998. - Koninklijk besluit tot uitvoering van Hoofdstuk I van Titel II van de programmawet van 10 februari 1998 tot bevordering van het zelfstandig ondernemerschap.

Art:9 § 2. Indien de handels- of ambachtsactiviteit wordt uitgeoefend door een rechtspersoon, wordt de basiskennis van het bedrijfsbeheer en/of de beroepsbekwaamheid bewezen door :
1° de natuurlijke persoon die bewijst dat hij orgaan is van de rechtspersoon, door middel van de registratie ervan in de Kruispuntbank van Ondernemingen of door de benoemingsakte bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad of neergelegd bij de griffie van de rechtbank van koophandel met het oog op die bekendmaking;

Ik zie nergens staan fysiek aanwezig zijn !!

Zal het nog sterker zeggen een zaakvoerder hoeft zelfs geen aandelen te bezitten, en mag van om het even waar zijn taak uitvoeren en de zaak leiden.

jufo
Topic Starter

#5 , 18 aug 2014 14:41

Volgens FOD Economie zou KB 21 oktober 1998, art. 9, §3 hierop van toepassing zijn.

§ 3. De natuurlijke persoon die de basiskennis van het bedrijfsbeheer of de beroepsbekwaamheid bewijst, moet respectievelijk het dagelijks bestuur of de dagelijkse technische leiding daadwerkelijk uitoefenen.

Dit is inderdaad nogal ruim interpreteerbaar...

denlowie

#6 , 18 aug 2014 15:04

Ik begrijp je frustraties en is zeker niet eerlijk tegenover mensen die zelfs niet in orde geraken met hun bedrijfsbeheer, maar zij doen niks tegen de wet, eerlijk is deze wet nog nodig? bijna ieder zelfstandige heeft een boekhouder, die wet is voor mij zelfs voorbij gestreefd.

Terug naar “Handelspraktijken”