Hoe mezelf veilig stellen?

liesjevan
Topic Starter

Hoe mezelf veilig stellen?

#1 , 19 aug 2014 15:01

Blijkbaar is een tijd geleden de garage die ik huur verkocht.
Een half jaar geleden kreeg ik telefoon van iemand die beweert de nieuwe eigenaar te zijn.
Hij ging mij alle gegevens en documenten mailen.

Een maand later nog steeds geen mail ontvangen. Ik neem zelf contact op met hem en hij ging het zo snel mogelijk in orde brengen.
Ik breng hem ook op de hoogte dat ik de huur nog steeds betaal aan de vorige eigenaar aangezien ik nog steeds geen bewijs heb dat hij de nieuwe eigenaar is.

Om een lang verhaal kort te maken na ettelijke telefoons heb ik tot op heden nog steeds geen bewijs dat hij de eigenaar is.
Ik heb ook contact opgenomen met de oude eigenaar maar hij kon me ook niet helpen.

Nu krijg ik daarnet telefoon van de oude eigenaar dat hij mijn betalingen aan hem heeft terug gestort op mijn rekening.
De nieuwe eigenaar had gevraagd om dit aan hem door te storten maar dat wou hij niet.

Ik kan dat bedrag niet door storten aangezien ik nog steeds niks van gegevens heb van de nieuwe eigenaar.
Mijn contract eindigt op 1/9/2014.

Op welke manier kan ik mezelf veilig stellen?
Ik wil niet riskeren dat hij gaat zeggen dat ik mijn huur niet wil betalen en nalatigheidskosten moet betalen.
Ik heb ook nog een waarborg dat ik terug moet krijgen maar die zou de oude eigenaar overgemaakt hebben aan de nieuwe eigenaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 19 aug 2014 15:22

De nieuwe eigenaar moet zich kenbaar maken aan u, en laten weten hoe u verder dient te betalen. Bewijslast hiervan ligt bij hem, niet bij u. Gewoon het geld op een spaarrekening zetten (rente is voor u) tot hij zich aan u kenbaar maakt (met de nodige bewijzen), en op dat moment betaalt u hem.

liesjevan
Topic Starter

#3 , 19 aug 2014 15:29

Het probleem is dat de opzeg van de garage ook telefonisch is gebeurt aangezien ik geen adresgegevens heb van hem.
Hij vond het niet nodig om dit per post te ontvangen.
Ik heb dus ook geen bewijs dat mijn contract eindigt op 1/9/2014 tenzij ik dit naar de oude eigenaar stuur maar die heeft laten weten dat hij met de garage niks meer te maken heeft.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 aug 2014 15:39

Wat is dat hier toch allemaal? Kunnen wij dan niet meer schrijven, en enkel maar aan te telefoon hangen?
Achteraf zit je dan met de gebakken peren.

liesjevan
Topic Starter

#5 , 19 aug 2014 15:50

Ik wil gerust een brief schrijven naar hem maar leg mij is uit hoe ik dat moet doen als ik geen adresgegevens heb van hem.
Hij ging alles al ettelijke malen op mail zetten naar mij maar ik heb op heden nog steeds geen mail ontvangen.

Ik kan er ook niet mee lachen dat dit alles zo loopt ik ben een correcte huurder en wil ook geen problemen maar ik heb geen enkel bewijs dat hij effectief de nieuwe eigenaar is.

duma

#6 , 19 aug 2014 15:54

U heeft nog geen weet van een nieuwe eigenaar (officieel) en kan daar dus ook geen rekening mee houden. U betaalt dus nog steeds aan de enige verhuurder die u kent en een eventuele opzeg doet u ook aan de enige verhuurder die u kent.

In dit specifiek geval, waar de verhuurder uw geld terugstortte, volg je dan ook best het advies van Turaki: opzij zetten op een rekening. Op die manier:
- doe je geld niet op dat je toch gaat moeten betalen
- kan je bewijzen dat je geen wanbetaler bent, want het geld steeds opzij had staan in afwachting van verdere instructies.

Doe dus best je opzeg nog eens schriftelijk naar de oude eigenaar. Aangezien je nu te laat bent om op te zeggen, kan je ofwel:
- een maand langer huren
- in je AANGETEKEND schrijven verwijzen naar een eerder gemaakte mondelinge afspraak. Als dat niet betwist wordt, zit je op ook safe.

liesjevan
Topic Starter

#7 , 19 aug 2014 15:59

Durma, dank je wel voor je raad.
Ik zal inderdaad een brief sturen naar de vorige eigenaar, hij weet dat ik een correcte huurder ben en ik altijd op tijd betaalde.
Het geld staat inderdaad opzij en blijft daar ook staan tot ik bewijs heb dat de garage effectief verkocht is aan de persoon dat mij contacteerde.

De vorige eigenaar zei dat ik best via een deurwaarder alles in orde bracht maar ik vond dat zo raar want bij mijn weten is dat eerder iets voor de verhuurder?

Franciscus

#8 , 19 aug 2014 16:06

Oude eigenaar kan u dat melden of nieuwe eigenaar als geen van beide en liefst een van hen schriftelijk iets mededeelt kan u verder en hebt u een rechtsgeldig bewijs.
Telefoon - vaste lijn of gsm.
U kan bellen naar nieuwe eigenaar - u neemt het gesprek op - en vraagt hoe het nu zit - vraag duidelijk naar zijn naam en woonplaats - en naar het nummer van zijn rekening.
Vraag ook dat hij u schriftelijk liefst via Aangetekend Schrijven in kennis stelt van deze gegevens - liefst ook vergezeld van een copie van de overdracht van de garage.
Dat u zolang hij niets van zich laat horen blijft betalen aan de door u gekende eigenaar.
(Dat u het geld hebt teruggekregen hoeft u voorlopig niet te zeggen)
Zie verder Turaki en Duma. :D

duma

#9 , 19 aug 2014 16:19

U hoeft niets in orde te brengen, het is aan de NIEUWE eigenaar om zijn zaken in orde te brengen en u te laten weten dat hij de nieuwe eigenaar is, u de bewijzen daartoe te bezorgen en afspraken met u te maken over de betaling - via een schrijven!
Wat Fransiscus zegt, kan uiteraard ook, als u die moeite wil doen. Maar neem dan zeker het gesprek op, zodat achteraf niet kan ontkend worden dat dat zijn rekening nummer is en u bijgevolg niet betaald hebt en ....

liesjevan
Topic Starter

#10 , 19 aug 2014 16:23

Ik betaal niks zonder schriftelijke bewijzen dus ik ga zeker geen rekening nummer via telefoon vragen en daarop betalen.
Ik wacht dus gewoon tot hij contact met me opneemt en tot ik alle bewijzen ontvangen heb.
Hoe eerder hij dit in orde maakt hoe eerder hij zijn geld heeft.
Ik wou gewoon zeker zijn dat ik hierdoor niet in de problemen kwam.

Nogmaals bedankt voor jullie raad.

KJ86

#11 , 19 aug 2014 20:41

Ik betaal niks zonder schriftelijke bewijzen dus ik ga zeker geen rekening nummer via telefoon vragen en daarop betalen.
Ik wacht dus gewoon tot hij contact met me opneemt en tot ik alle bewijzen ontvangen heb.
Hoe eerder hij dit in orde maakt hoe eerder hij zijn geld heeft.
Ik wou gewoon zeker zijn dat ik hierdoor niet in de problemen kwam.

Nogmaals bedankt voor jullie raad.
Ik zou toch voorzichtig zijn met niet betalen. Heeft de nieuwe verhuurder u al in gebreke gesteld voor de huurachterstand?
De verhuurder moet helemaal niet schriftelijk bewijzen dat hij de nieuwe eigenaar is. Uw vorige verhuurder heeft mondeling gemeld dat hij geen eigenaar meer is, een derde persoon daagt op en maakt u duidelijk dat hij de eigenaar is. Ik denk dat je dan weet wie de nieuwe eigenaar is. Je hebt zelf een mondelinge opzeg gedaan aan die persoon. De derde persoon waarvan je twijfelt dat hij de nieuwe eigenaar is, is de enige die zich gemeld heeft in een half jaar. Deze persoon die volgens u geen eigenaar is, kan wel dienen om het huurcontract op te zeggen, maar mag geen huur ontvangen. Ik vind dit allemaal zeer eigenaardig en snap niet waarom je de huur van een garage zo ingewikkeld wilt maken.

Je hebt geluk dat alles mondeling verlopen is, want de ene moment (voor de opzeg) behandel je de nieuwe verhuurder als eigenaar, en de andere moment (als er betaald moet worden) zou er twijfel zijn of dat hij wel eigenaar is.

sloeberken

#12 , 19 aug 2014 22:20

Door mondelinge afspraken ontstaan de meeste problemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

liesjevan
Topic Starter

#13 , 20 aug 2014 08:42

De oude eigenaar heeft me niet laten weten dat hij de garage verkocht heeft! Ik kreeg ineens telefoon van iemand dat zei dat hij de nieuwe eigenaar was en dat dit reeds enkele maanden was.
Ik heb toen mijn email adres gegeven zodat hij alle gegevens kon doormailen. Toen ik na een tijd nog niets ontvangen had heb ik hem zelf gebeld met de vraag om mij alles te mailen en om te melden dat de betalingen nog toekomen bij de vorige. Ik heb hem een tijd nadien nogmaals gebeld om te vragen om alles door te mailen omdat ik nog steeds niet ontvangen had.
Ik heb hem net nogmaals proberen te bellen maar krijg direct voicemail, heb een bericht ingesproken en mijn email adres nogmaals via sms verzonden zodat er al geen missing kan zijn qua schrijfwijze.

Hij heeft me nog niet in gebreke gesteld voor de achterstallige huur. Ik wil betalen maar zou jij betalen aan iemand die nog niet bewezen heeft dat hij effectief de nieuwe eigenaar is? Ik wil op zijn minst een huurcontract met zijn en mijn naam in want het enige dat ik nu heb is een overeenkomst tussen mij en de oude eigenaar.

En hoe kan ik betalen aan iemand waarvan ik enkel een gsm nummer van heb maar voor de rest niks van gegevens!
Ik snap ook niet dat de oude eigenaar het geld niet aan hem wou doorstorten maar dat terug aan mij stort. Als hij dat gewoon had overgeschreven naar de nieuwe eigenaar was er nu niet zo'n gezever.

Ik wil dit ook uit de voeten hebben en ben ook niet zot van mondelinge afspraken daarmee dat ik al maanden zit te vragen achter een email of schrijven met de nodige gegevens!

De keren dat ik hem contacteerde kan ik bewijzen aan de hand van mijn gsm factuur maar de gesprekken zijn niet opgenomen.

Turaki

#14 , 20 aug 2014 09:32

Ik wil op zijn minst een huurcontract met zijn en mijn naam in want het enige dat ik nu heb is een overeenkomst tussen mij en de oude eigenaar.
Neen, u wil een kopie van de verkoopsakte. Nieuwe eigenaar neemt het bestaande contract ongewijzigd over, een nieuw contract opstellen is niet nodig.

mava105

#15 , 20 aug 2014 15:03

Op eenvoudig verzoek geeft de verkopende notaris een attest met de gegevens van de nieuwe eigenaar.

Terug naar “Huren”