Kan men na uitspraak beroep nog eens hoger beroep

Fabi
Topic Starter

Kan men na uitspraak beroep nog eens hoger beroep

#1 , 13 aug 2014 19:09

Hallo,

Aangaande een familiale zaal ivm alimentatie, kan men na de uitspraak van de rechter nog eens in hoger beroep gaan aub?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fabi
Topic Starter

#2 , 13 aug 2014 21:29

Ik ben waarschijnlijk mis in de formulering, ik denk als de rechter in beroep een uitspraak doet je niet nog eens in beroep kan gaan , niet?

Eikenschild verwarring :roll:

Thx

Fabi
Topic Starter

#3 , 13 aug 2014 21:31

Grrrr ipads.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2014 22:22

Volgorde is:
rechtbank met mogelijkheid van verstek(niet aanwezige partij) en verzet ( gezien verstek) doet zelfde RB dan een vonnis.

in beroep binnen de periode voorzien in de specifieke procedure. Beroep is bij het hogere rechtscollege vrederechter /politierechtbank bij RB eerste aanleg burgerlijk/correctioneel en indien al bij rechtbank eerste aanleg bij het Hof van beroep.
Cassatie is indien zou blijken dat er iets mis in de procedures was dus deze spreken zich niet uit over het feit ten gronde.

Men heeft ook nog het Grondwettelijk Hof en de Raad van State.

Fabi
Topic Starter

#5 , 18 aug 2014 17:34

Sorry hoor Franciscus, maar ik snap het nog niet(schaam) :oops:
Ik zou graag weten als ik vb in beroep ga tegen een uitspraak en vonnis vrederechter, en de rechter in beroep doet ook een uitspraak, of ik dan nog eens in beroep kan gaan, of niet meer, dat deze laatste uitspraak de fini streep is.

Ja ik ben niet zo mee in die termen!

Bedankt voor de moeite hoor!

F.

defoo

#6 , 19 aug 2014 13:36

Als ik het goed voorheb kan je maar een keer in beroep gaan.

Er bestaat ook nog zoiets als cassatie, maar dat is bijzonder duur en enkel mogelijk als de regeltjes door de beroeprechters niet goed gevolgd werden. Aan de inhoud van je vonnis, gaan ze echter niet raken.

Mischien kan deze website je op weg helpen: http://justitie.belgium.be/nl/rechterli ... chtbanken/" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#7 , 19 aug 2014 13:59

Niet tegen alle vonnissen van een vrederechter kan in beroep gegaan worden. Gaat maar vanaf een bepaald bedrag.

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 203421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.

Indien een zaak voorkomt bij een rechtbank kan het zijn dat u niet aanwezig bent dan wordt u veroordeeld in verstek(niet aanwezige partij) en u kan dan verzet aantekenen tegen het verstekvonnis. Het is dan dezelfde rechtbank die uitspraak doet in een vonnis.
Indien er een vonnis is kan u, na betekening.. is periode waarin het vonnis aan tegenpartij op een specifieke wijze moet overgemaakt worden vb via deurwaarder, in beroep gaan.
Dit doet u bij een hogere rechtsorgaan (vrederechter en politierechtbank) bij de rechtbank van eerste aanleg. RB eerste aanleg respectievelijk burgerlijk of correctioneel.

Indien de zaak was ingeleid bij eerste aanleg is het beroep bij het Hof van beroep.

Cassatie is indien zou blijken dat er iets mis in de procedures was dus deze spreken zich niet uit over het feit ten gronde.

Men heeft ook nog het Grondwettelijk Hof en de Raad van State.

Turaki

#8 , 19 aug 2014 14:28

En het Europees hof voor de rechten van de mens.

Fabi
Topic Starter

#9 , 20 aug 2014 13:13

Ik begrijp het! :D bedankt allebei

defoo

#10 , 22 aug 2014 08:57

Ik ben geen jurist, maar je kan steeds, dacht ik, (maar dit geldt zeker niet bij alle rechtbanken) je dossier laten heropenen als er (sterk) gewijzigd omstandigheden zijn: bvb: je bent je werk kwijt, je ex heeft plots een supergoed betaalde job, enz.

Franciscus

#11 , 22 aug 2014 21:02

Klopt kan zeker bij gewijzigde omstandigheden of nieuwe feiten inzake oa alimentatie ... maar dan moet men wel met andere argumenten afkomen dan de eerste maal natuurlijk.

Turaki

#12 , 22 aug 2014 22:41

Ik ben geen jurist, maar je kan steeds, dacht ik, (maar dit geldt zeker niet bij alle rechtbanken) je dossier laten heropenen als er (sterk) gewijzigd omstandigheden zijn: bvb: je bent je werk kwijt, je ex heeft plots een supergoed betaalde job, enz.
Maar dan gaat het eigenlijk over een nieuwe zaak, niet om beroep tegen de vorige beslissing.

Terug naar “Echtscheiding”