Extra betaling voor samenwonen

rubenvd
Topic Starter

Extra betaling voor samenwonen

#1 , 22 aug 2014 20:36

Goeiedag allemaal,

Ik huur een kot in Gent. Hierbij is de huur een vast maandelijks tarief, en voor gas, water, electriciteit, internet, verzekering, etc. betaal ik €250 per jaar.
Er staat in het contract wel dat de maandelijke huur verhoogd indien men er samenwoond.
Ik heb een vriendin, die zelf een kot heeft, en daar ook effectief dus woont. Ze komt (hooguit) 3 keer per week bij me langs, en blijft dan elke keer slapen.
Hierbij moet er ook wel genoteerd worden dat ik een werknemer ben, en zij dus ongeveer van 19u30 tot 7u30 op mijn kot is indien ze langskomt.
Verder komt ze ook nog soms langs tijdens het weekend (gebeurt normaal gezien zelden, maar tijdens de vakantie kan dit wel meer zijn dan normaal. Het aantal visites per week blijft hooguit 3 maal).
Mijn kotbaas, na er een drama met geroep en dergelijke van te maken, beweerde dat zij bij mij woonde, en dat ik daarom meer huur moet betalen.
De reden hiertoe was dat zij soms bij mij doucht (voorlopig 4 keer in anderhalve maand daar te wonen).
Mijn vraag nu aan jullie: is het rechtvaardig dat ik extra zou moeten betalen, alhoewel zij helemaal niet bij mij woont?
Extra vraag: in welke toestand zou ik geen extra huur moeten betalen? Ik kan bijvoorbeeld ook 1 keer per week naar haar gaan.

Alvast ontzettend bedankt.
Met vriendelijke groeten,
rubenvd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2014 20:51

Neen, u hoeft niets te betalen.
Of u bezoek ontvangt of niet of die blijven slapen of niet is niet de zaak/bevoegdheid van de huisbaas.
Dat is schending van de privacy. Trouwens noch u noch zij zal op het kotadres ingeschreven staan.

U hebt ook voor een studentenkot het ongestoorde genot van het door u gehuurde verblijf.
Dit verblijf is onschendbaar en mag buiten de bij wet geregelde redenen niet betreden worden buiten uw toelating.
Grondwet
Art. 15. De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaats hebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.
privacy
http://www.belgium.be/nl/justitie/privacy/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wijzig alvast het slot - cilinder kan zonder veel problemen ...indien een binnendeurslot kan men daar een insteek cilindertje insteken en dat als beveiliging gebruiken.

Neem eens contact met de sociale dienst van uw hogeschool/unif.

Als ze er woont dan mag ze er ook ingeschreven worden en dan nog is het geen zaak voor de huisbaas.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2014 08:52

Neem eens contact met de sociale dienst van uw hogeschool/unif.

.
TS is werknemer en dus geen student meer.
Reken er alvast op dat je van die huisbaas zeker geen verlenging van huur zal krijgen na afloop huidig huurperiode.

Reclame

Terug naar “Huren”