Vreemde persoon bewoont mijn appartement.

dtea
Topic Starter

Vreemde persoon bewoont mijn appartement.

#1 , 29 aug 2014 21:43

Beste,

Op 28 juni heb ik mijn opzeg gedaan voor een appartement die ik huurde. Die ging in op 1 juli 2014 en zal eindigen op 30 september 2014. Het pand staat leeg sinds 1 juli 2014.

Nu ben ik tot de vaststelling gekomen dat het appartement al bewoond is door iemand anders (herschilderd, nieuwe meubelen, huisdieren).

Bij contact met het immokantoor zeiden zij dat ze willen overeenkomen dat wij en de nieuwe bewoonster elk de helft van de huur voor september 2014 zouden betalen(???). Ze gingen dit volgende week samen overleggen want nu is het weekend.

Er is geen huurcontract opgemaakt met de nieuwe bewoonster.

Het immokantoor zei ons niet te willen verhuren vanaf 1 oktober 2014 aan de nieuwe bewoonster (???).

De overname van elektriciteit en water alsook een uittredende plaatsbeschrijving moet nog gebeuren. Dus de nieuwe bewoonster leeft op onze kosten.

Twee weken geleden was ik daar al geweest op mijn post op te halen en zag dat het appartement al herschilderd was. Met contact met het immokantoor zeiden ze dat het om kleine werken gingen en ik me daar geen zorgen moest over maken. Nu twee weken later woont daar al iemand anders.

Kan ik nu de politie bellen en haar laten uitzetten of mag ik dat eigenhandig doen?
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 29 aug 2014 21:55

Heeft u dan uw sleutels afgegeven?
Dit lijkt op huisvredebreuk en toegang met valse sleutels: politie inlichten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#3 , 29 aug 2014 22:51

Nee nooit uzelf rechten, gewoon doorpolitie laten vaststellen. Verhuurder of immo in gebreke stellen met AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2014 23:02

Hopelijk hebt u de nutsvoorzieningen- tellers al opgenomen op dag dat u appartement verlaten hebt.
U hebt gezien uw appartement inderdaad het recht om daar nog binnen te gaan en dan onmiddellijk de politie te verwittigen dat er onbekenden in uw appartement zitten.
Ga niet alleen zorg dat u met een paar personen bent - neem alles op via gsm of opnameapparaat - en vraag politie pV op te stellen wegens huisvredebreuk EN vraag hen uiteraard de personen te identificeren - tevens gelet op hun PV de politie vragen de kwartierinspecteur eveneens in kennis te stellen zodat hij deze personen al DIRECT kan inschrijven (via ambtshalve inschrijving).
Uiteraard ook de nutsvoorzieningen noteren - en leveringsmaatschappijen zeggen dat ze de meters mogen AFSLUITEN.

(

KJ86

#5 , 30 aug 2014 00:00

Het pand staat leeg sinds 1 juli 2014.
TS heeft duidelijk vermeld dat het pand leeg stond, dus kan er geen sprake zijn van huisvredebreuk. Zie mijn vorige berichten voor informatie over huisvredebreuk en in welke mate het vervolgd wordt.

Als de bewoner zich onrechtmatig het appartement heeft toegeëigend, zal je de bezetter moeten uitdrijven via de bevoegde rechtbank.

Franciscus

#6 , 30 aug 2014 00:06

Is uw domicilie dus uw adres al gewijzigd?
In dat geval woont u er niet meer maar kan het nog altijd uw vakantiewoning zijn ...
Dus voor krakers bestaat er geen huisvredebreuik?

KJ86

#7 , 30 aug 2014 21:58

Krakers kunnen ook huisvredebreuk plegen als ze een bewoond pand kraken.

Hieronder vind je een interessant artikel over kraken.

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... en-inbraak

Franciscus

#8 , 30 aug 2014 22:40

Maar kunnen krakers zich ook beroepen op huisvredebeuk?

roharro

#9 , 30 aug 2014 23:04

Dat zou nogal straf zijn. Ze kunnen ze misschien nog gratis poetshulp geven ook....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dtea
Topic Starter

#10 , 31 aug 2014 01:05

Bedankt allemaal om te antwoorden. Het is maar om te zeggen dat alles ondertussen geregeld is.
Nogmaals dank!

sloeberken

#11 , 31 aug 2014 08:57

En hoe is alles geregeld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#12 , 31 aug 2014 09:10

Dat zou nogal straf zijn. Ze kunnen ze misschien nog gratis poetshulp geven ook....
Tuurlijk kunnen ze dit. Zodra ze daar gedomicilieerd staan, hebben ze dezelfde bescherming als een reguliere bewoner. Waarom denk je dat het zo moeilijk is om deze buiten te zetten?

Terug naar “Huren”