Behoort de haag ook tot mijn tuin?

KnottyGirl
Topic Starter

Behoort de haag ook tot mijn tuin?

#1 , 09 sep 2014 18:14

Beste,

Wij hebben een woning gekocht, waar langs de ene kant van de tuin een groene draad staat, langs de andere kant (kant van de buur) staat een struik.
De vorige eigenares weet niet echt of dit van haar is of niet...
Hoe kan ik dit te weten komen?
Kan ik dit ergens opvragen?
Als ik dit rechtstreeks aan de buur vraag zal hij uiteraard beweren dat het zijn stuk is, dus ik wil mij ook niet in de zwakke positie stellen..

Alvast bedankt voor uw feedback...

Groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2014 18:29

Wat staat er in de akte qua overname gemene muren/tuinafsluitingen?
Wie verzorgde de haag en wie de draadafsluiting?
Normaal gaat uw notaris daar kunnen op antwoorden.
Mogelijk in vroegere akten.
Daar moet iets hebben gestaan dat de gemene afsluitingen werden overgenomen voor een bedrag van .....ik geef maar aan.
In een stedelijke omgeving worden afsluitingen normaal geacht gemeen te zijn.

mava105

#3 , 09 sep 2014 19:52

Op wiens grond staat die struik of haag? Zijn er nog grenspalen zichtbaar? Of andere fysische delen die de perceelgrens kunnen bepalen? Anders zal je een landmeter moeten aanstellen, best in overleg met uw buur.

Reclame

KnottyGirl
Topic Starter

#4 , 09 sep 2014 22:10

Beste, dat is de vraag op wie zijn grond de haag staat. Ik kijk even na of er grenspalen zijn... Dank voor uw bericht!

Franciscus

#5 , 09 sep 2014 22:46

Als het rijwoningen zijn kan men het midden van de gemene muur als lijn nemen. Meestal is dat een haakse lijn, die langs beide zijden evenwijdig loopt.

KnottyGirl
Topic Starter

#6 , 10 sep 2014 06:11

Beste Fransiscus, het is een vrijstaande woning. De voortuin grenst aan de schuine zijgevel van de buurman, de struik loopt in het verlengde van die zijgevel... Misschien is het voldoende om een zijgevel denkbeeldig door te trekken om te weten tot waar onze grond komt? Of niet?

tira00

#7 , 10 sep 2014 09:07

Waarom laat je het perceel niet uitmeten? Is het probleem toch voor altijd opgelost.

KnottyGirl
Topic Starter

#8 , 10 sep 2014 11:33

Beste Tira00, het perceel laten uitmeten is nogal prijzig en probeer ik indien mogelijk te vermijden.
Als het de enige oplossing is, dan zal ik daar uiteraard voor kijken..

sloeberken

#9 , 10 sep 2014 11:56

Door landmeter laten uitmeten kost +- 250€.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#10 , 10 sep 2014 12:02

Dus eerste akten en kadaster en dan vrederechter in verzoening en tevens vragen dat indien geen verzoening vrederechter ineens uitspraak doet
https://rapidshare.com/files/274432412/ ... Ger_W_.doc" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar wat opzoekwerk via akten kan u mogelijk de eigenaars voor deze van beide panden vinden en dan met copie van akte bij gemeente hun huidige woonplaats opvragen.

Met al deze antwoorden hierboven kan u al een hele hoop vragen oplossen.
Laat de landmeter dan aanstellen door de vrederechter - indien u hem aanstelt zijn al de kosten voor u EN zijn opmeting niet tegenstelbaar aan de buur.
Anders als de buur het ook niet weet en de haag staat op de lijn kan u beiden een document ondertekenen dat u de haag als gemeen beschouwd en dit document ook laten registeren als akte tussen beide partijen.

Kan ook zijn dat gemeente nog over oude plannen beschikt.

tira00

#11 , 10 sep 2014 12:56

Dacht dat ik ooit gelezen had dat je kan afdwingen dat een buur de helft van de rekening van het uitmeten moet betalen?
In welke situatie is dat dat van toepassing?

KnottyGirl
Topic Starter

#12 , 10 sep 2014 13:30

De reden waarom ik dit vraag is omdat we de haag graag zouden uithalen en vervangen door houten platen. Stel nu dat de haag gemeenschappelijk is dan kan ik wel mijn helft verwijderen? Wat als zijn haag op mijn grond staat? Kan ie dan verhinderen dat ik de haag weghaal?

eylis

#13 , 10 sep 2014 13:52

als de haag effectief op jouw grond staat, ongeacht wie de haag gezet heeft: dan is de haag van u en mag je hem ook verwijderen, snoeien, whatever. Volgens de wet is alles wat op of onder uw grond staat ook van u. Daar kan de buur niets aan verhinderen of doen.

bartvdv

#14 , 10 sep 2014 14:40

De reden waarom ik dit vraag is omdat we de haag graag zouden uithalen en vervangen door houten platen. Stel nu dat de haag gemeenschappelijk is dan kan ik wel mijn helft verwijderen? Wat als zijn haag op mijn grond staat? Kan ie dan verhinderen dat ik de haag weghaal?
En hoe ga je de helft van de haag weghalen; stammen doormidden zagen ?

roharro
Juridisch actief: Ja

#15 , 10 sep 2014 14:54

Als de haag langs de kant van de buur staat tov de afsluiting tussen de percelen dan zou het wel eens kunnen dat ze van de buur is .....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Kopen”