KI speelt hier echt niet mee. Fiscus vraagt lijsten op van recente verkopen, en zal dan zelf rondrijden en vergelijken. Meestal is dit enkel een snelle inschatting langs de buitenkant, maar occasioneel (en enkel als het verschil meer dan 1/8 van de prijs wordt geschat) zal er een uitgebreide schatting plaatsvinden.Als u een woning met KI > 745 koopt voor 200.000€, ...
De fiscus kijkt naar de verkoopprijzen van gelijkaardige woningen in dezelfde regio.
Als u een woning met KI > 745 koopt voor 200.000€, en de fiscus merkt dat gelijkaardige woningen in die regio verkocht worden voor 300.000€, zal men ervan uitgaan dat u 100.000 'onder tafel' heeft betaald en kan men de resterende registratierechten (10.000€) + boetes bij u vorderen.
Volledig akkoord. Ik vermeldde het KI om het juiste bedrag aan resterende verschuldigde registratierechten te kunnen bepalen. Als KI =< 745 zou dit slechts 5.000€ zijn.KI speelt hier echt niet mee. Fiscus vraagt lijsten op van recente verkopen, en zal dan zelf rondrijden en vergelijken. Meestal is dit enkel een snelle inschatting langs de buitenkant, maar occasioneel (en enkel als het verschil meer dan 1/8 van de prijs wordt geschat) zal er een uitgebreide schatting plaatsvinden.Als u een woning met KI > 745 koopt voor 200.000€, ...
Beetje kort door de bocht. Het KI is niet het enige criterium dat gebruikt wordt om te bepalen of men het zogenaamde klein of groot beschrijf moet betalen.Ik vermeldde het KI om het juiste bedrag aan resterende verschuldigde registratierechten te kunnen bepalen. Als KI =< 745 zou dit slechts 5.000€ zijn.
Mijn post en voorbeeld was enkel bedoeld om het algemene principe dat de fiscus hanteert toe te lichten. Bedankt om deze te nuanceren.Beetje kort door de bocht. Het KI is niet het enige criterium dat gebruikt wordt om te bepalen of men het zogenaamde klein of groot beschrijf moet betalen.Ik vermeldde het KI om het juiste bedrag aan resterende verschuldigde registratierechten te kunnen bepalen. Als KI =< 745 zou dit slechts 5.000€ zijn.
En daarnaast kan de fiscus nog een boete opleggen, plus de schattingskosten doorrekenen, vanaf een prijsverschil van 1/8 of meer.
Stellen dat de bijkomende kosten ongeveer 5000€ kunnen zijn, is trouwens pertinent fout. De bijkomende rechten hangen volledig af van het verschil in verkoopprijs en geschatte prijs, en kan zelfs bij klein beschrijf een pak meer dan 5000€ zijn. Goed, je moet al heel ver onder de prijs verkopen hiervoor, maar het kan. En omgekeerd kan dit ook een pak minder zijn.
Om positief te eindigen: als het verschil kleiner is dan 1/8, zal de fiscus slechts zeer uitzonderlijk optreden, aangezien de schattingskosten dan ten last zijn van de fiscus. Tenzij uw woning zich bevindt in de hogere prijsklassen, en het dus financieel nog interessant is voor de fiscus om deze kosten te dragen, zal een klein verschil waarschijnlijk zo gelaten worden.