Relatie tussen KI van een woning en de verkoopprijs?

22*07
Topic Starter

Relatie tussen KI van een woning en de verkoopprijs?

#1 , 10 sep 2014 11:22

Welke formule hanteert de fiscus om de waarde van een woning te bepalen (waarschijnlijk gebaseerd op het kadastraal inkomen)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 sep 2014 11:25

Hij kijkt naar de prijzen van gelijkaardige woningen in de omgeving. KI speelt hierin niet mee.

polk

#3 , 10 sep 2014 11:28

De fiscus kijkt naar de verkoopprijzen van gelijkaardige woningen in dezelfde regio.

Als u een woning met KI > 745 koopt voor 200.000€, en de fiscus merkt dat gelijkaardige woningen in die regio verkocht worden voor 300.000€, zal men ervan uitgaan dat u 100.000 'onder tafel' heeft betaald en kan men de resterende registratierechten (10.000€) + boetes bij u vorderen.

Reclame

Turaki

#4 , 10 sep 2014 11:36

Als u een woning met KI > 745 koopt voor 200.000€, ...
KI speelt hier echt niet mee. Fiscus vraagt lijsten op van recente verkopen, en zal dan zelf rondrijden en vergelijken. Meestal is dit enkel een snelle inschatting langs de buitenkant, maar occasioneel (en enkel als het verschil meer dan 1/8 van de prijs wordt geschat) zal er een uitgebreide schatting plaatsvinden.

bosprocureur

#5 , 10 sep 2014 11:37

De fiscus kijkt naar de verkoopprijzen van gelijkaardige woningen in dezelfde regio.

Als u een woning met KI > 745 koopt voor 200.000€, en de fiscus merkt dat gelijkaardige woningen in die regio verkocht worden voor 300.000€, zal men ervan uitgaan dat u 100.000 'onder tafel' heeft betaald en kan men de resterende registratierechten (10.000€) + boetes bij u vorderen.

Dan wel met dien verstande dat het KI hier totaal niets mee te maken heeft, neem ik aan?

polk

#6 , 10 sep 2014 11:39

Als u een woning met KI > 745 koopt voor 200.000€, ...
KI speelt hier echt niet mee. Fiscus vraagt lijsten op van recente verkopen, en zal dan zelf rondrijden en vergelijken. Meestal is dit enkel een snelle inschatting langs de buitenkant, maar occasioneel (en enkel als het verschil meer dan 1/8 van de prijs wordt geschat) zal er een uitgebreide schatting plaatsvinden.
Volledig akkoord. Ik vermeldde het KI om het juiste bedrag aan resterende verschuldigde registratierechten te kunnen bepalen. Als KI =< 745 zou dit slechts 5.000€ zijn.

Turaki

#7 , 10 sep 2014 11:55

Ik vermeldde het KI om het juiste bedrag aan resterende verschuldigde registratierechten te kunnen bepalen. Als KI =< 745 zou dit slechts 5.000€ zijn.
Beetje kort door de bocht. Het KI is niet het enige criterium dat gebruikt wordt om te bepalen of men het zogenaamde klein of groot beschrijf moet betalen.

En daarnaast kan de fiscus nog een boete opleggen, plus de schattingskosten doorrekenen, vanaf een prijsverschil van 1/8 of meer.
Stellen dat de bijkomende kosten ongeveer 5000€ kunnen zijn, is trouwens pertinent fout. De bijkomende rechten hangen volledig af van het verschil in verkoopprijs en geschatte prijs, en kan zelfs bij klein beschrijf een pak meer dan 5000€ zijn. Goed, je moet al heel ver onder de prijs verkopen hiervoor, maar het kan. En omgekeerd kan dit ook een pak minder zijn.

Om positief te eindigen: als het verschil kleiner is dan 1/8, zal de fiscus slechts zeer uitzonderlijk optreden, aangezien de schattingskosten dan ten last zijn van de fiscus. Tenzij uw woning zich bevindt in de hogere prijsklassen, en het dus financieel nog interessant is voor de fiscus om deze kosten te dragen, zal een klein verschil waarschijnlijk zo gelaten worden.

polk

#8 , 10 sep 2014 14:09

Ik vermeldde het KI om het juiste bedrag aan resterende verschuldigde registratierechten te kunnen bepalen. Als KI =< 745 zou dit slechts 5.000€ zijn.
Beetje kort door de bocht. Het KI is niet het enige criterium dat gebruikt wordt om te bepalen of men het zogenaamde klein of groot beschrijf moet betalen.

En daarnaast kan de fiscus nog een boete opleggen, plus de schattingskosten doorrekenen, vanaf een prijsverschil van 1/8 of meer.
Stellen dat de bijkomende kosten ongeveer 5000€ kunnen zijn, is trouwens pertinent fout. De bijkomende rechten hangen volledig af van het verschil in verkoopprijs en geschatte prijs, en kan zelfs bij klein beschrijf een pak meer dan 5000€ zijn. Goed, je moet al heel ver onder de prijs verkopen hiervoor, maar het kan. En omgekeerd kan dit ook een pak minder zijn.

Om positief te eindigen: als het verschil kleiner is dan 1/8, zal de fiscus slechts zeer uitzonderlijk optreden, aangezien de schattingskosten dan ten last zijn van de fiscus. Tenzij uw woning zich bevindt in de hogere prijsklassen, en het dus financieel nog interessant is voor de fiscus om deze kosten te dragen, zal een klein verschil waarschijnlijk zo gelaten worden.
Mijn post en voorbeeld was enkel bedoeld om het algemene principe dat de fiscus hanteert toe te lichten. Bedankt om deze te nuanceren.

Bedoel je dat het pertinent onjuist is dat, bij verkoopprijs van 200.000 en reëele waarde 300.000 en klein beschrijf, de bijkomende kosten ongeveer 5.000€ + boetes (incl. schattingskosten) zijn (zoals ik schreef)? Kan je dan uitleggen hoeveel deze wel ongeveer bedragen, ik leer graag bij :) .

Turaki

#9 , 10 sep 2014 14:20

In uw specifiek voorbeeld bedraagt de achterstallige registratie inderdaad 5000€. De boete is, in dit geval 1/5 van de extra rechten (hoger dan 1/4 tot 1/2), dus nog 1000€. Schatting zal ongeveer 250 tot 350€ kosten.

Totale prijs dus 6250€, gelijkaardige berekening voor groot beschrijf geeft 12250€.

Voor de boetetarieven geldt het volgende:
1/8 tot 1/4: 1/10e van de bijkomende registratierechten;
Hoger dan 1/4 tot 1/2: 1/5e;
Hoger dan 1/2 tot 1/1: 1/4e;
Hoger dan 1/1 (dus meer dan dubbel van verkoopprijs): 1/3e.

polk

#10 , 10 sep 2014 14:37

In dat geval was ik toch niet 'pertinent fout'? Volgens mij was ik zelfs pertinent correct.

Bedankt voor de uitgebreide toelichting mbt de boetes in elk geval.

Turaki

#11 , 10 sep 2014 14:43

In dat geval was ik toch niet 'pertinent fout'? Volgens mij was ik zelfs pertinent correct.
Het was mij niet meteen duidelijk dat u nog steeds over hetzelfde voorbeeld bezig was. Voor iemand die vaak genoeg aanhaalt dat je eerst alles moet lezen voor je post... :oops:

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”