Wat te doen?

mamavan2schatten
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wat te doen?

#1 , 08 sep 2014 12:14

Ik ben 5 jaar geleden weggeweest van mijn ex met de kinderen.
Kinderen gingen enkel om de 2 weken het weekend omdat de papa het zo wilde omdat hij er alleen voor stond. Geen probleem voor mij.
We kwamen overeen en hij betaalde enkel de kids hun schoolrekeningen. kinderen gingen wel elke vakantie naar hem, ter compensatie dat ze anders altijd bij mij waren. Ik krijg kinderbijslag dus ALLE kosten waren voor mij. Sport, logopedie, kledij,... Tot vader een goed jaar later een nieuwe vriendin had in juni. De vraag kwam om co-ouderschap te doen vanaf september. Wetende dat hun vader vrachtwagenchauffeur is en elke ochtend vroeg weg is en soms eens s'avonds vroeg (18u) thuis is. Ik had voorgesteld om de vakantie week/week te doen om eens te kijken of het wel ging lukken zowel voor mij als kids. Zogezegd zo gedaan. De zoon moest 2x per week trainen en zaterdag matchen. De vriendin vond dat te veel om 3x per week naar de voetbal te rijden, mits dat vader niet kon, deed ik het dan maar. Kind halen bij hen thuis, naar training, kind terug brengen. Maar dat was ook niet houdbaar zowel voor mij als voor kinderen, dus kwam er weer een andere regeling kinderen bij mij in de week en elk weekend dan naar de papa. Met als gevolg als ik om de 2 weken ook eens naar een match wou met de zoon, mocht ik hem afhalen, naar de match, en dan terug brengen!Dit een gans schooljaar lang! Ook mocht ik de zondagavond om kids naar hun huis en mocht week erop ook kids terug brengen! Ze wilden niet op en af rijden omdat ik dan zo'n 15km van hen woonde! Maar twaren wel zij die vroegen voor co ouderschap!! Vriendin was/is HEEL jaloers op mij, we mochten geen contact hebben met elkaar of er was ruzie, sorry als ge kinderen hebt heb je automatisch contact??? Ik moest alles met haar regelen omdat vader er toch niets van aantrok en nooit thuis was. Waarom moet ik dan co ouderschap doen?? De pesterijen en woorden begonnen zich op te stapelen, met als gevolg elke week bij wissel ruzie. Heb dan gezegd in juni dat ik de week/week ging stopzetten vanaf het nieuwe schooljaar. De 2 zomermaanden was er de ene telefoon na de andere van de vriendin om haar nog een kan te geven, dat ze ging veranderen en blablabla....
Je moet goed weten als de kinderen op kamp wilden gaan dat IK alles betaalde, doktersbriefjes betaalde ik terug omdat ze bij mij ingeschreven staan. Schoolkosten betaalde ik ook sedert de week/week. Ik betaal gewoon alles. Nu nieuwe schooljaar gestart, toch week/week omdat kinderen; vooral de dochter het graag wilde, maar op voorwaarde dat ze in alles maar dan ook in alles de helft gingen doen. Zo gevraagd, zo gedaan. Tot april dees jaar. Vriendin gaat vreemde, woont direct bij de nieuwe vriend, en mijn ex terug weer van kinderen gaan bij jou moeten blijven, ik kan er niet voor zorgen. Ik heb er dees keer echt genoeg van en ik zei oké, ze blijven nu voorgoed bij mij en komen enkel meer om de weken hun weekend. Dat is in die 5 jaar nog niet anders geweest dan regeling veranderen en weer veranderen... Kids weten op den duur niet meer wanneer ze bij of bij hem zijn en hoelang?? Nu na 3weken zijn ze terug samen, en ik zou weer week/week moeten doen?? Weer veranderen?? Nee heb echt genoeg geduld, tijd en geld ingestopt! Heb hem dat ook gezegd en hij was eerst akkoord, maar met de grote vakantie vroeg hij ze al eens een dag langer of 2 dagen langer en ik gaf niet toe. Hij heeft ze enkel die week dat hij in verlof was gekregen en anders just om de 2 weken een weekend en 1x een verlengd weekend. Ik weet, het is weining, ook voor de kids, maar bij ons staat er niks maar dan ook niks op papier qua regeling en ergens vind ik dat niet jammer maar langs de andere kant betaal ik ALLES. En van hem krijg ik GEEN FRANK, NIKS. Dus ga ik er van uit als hij niet betaald voor kids dat ik niet verplicht ben om ze mee te geven?? Ik heb nu de kinderen hun sport lidgeld betaald en hij heeft hun schoenen betaald, dat wel. Wat ook over en weer mee gaat in de weekends.
Het is niet gemakkelijk, ook niet voor de kinderen, omdat ze hun papa ook missen, maar ik ben da geruzie en moe. Nu steken ze de kinderen op tegen mij, dat door mij is dat ze niet meer mogen gaan, of ze vertellen van alles aan de kinderen en zeggen dan, maar ge moet zwijgen tegen mama, of smskes sturen naar de dochter dat ze het haar niet moet aantrekken dat ze weer bijna bij hen zijn... Ik kan mij daar zo in kwaad maken hé, na alles dat ik gedaan heb zowel voor hen als voor kids!! Wie zou er in godsnaam dat allemaal doen en pikken?? En nu ben ik het stront moe en vraag me af wat ik best kan doen? Moet ik procederen voor hoederecht of niet? Ik wil me kids daar geen week/ week meer laten!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 08 sep 2014 13:09

Hoederecht bestaat niet meer.

Wat staat er momenteel op papier? vonnis?EOT?

mamavan2schatten
Topic Starter

#3 , 08 sep 2014 14:48

niets, helemaal niets

Reclame

Turaki

#4 , 08 sep 2014 15:12

Zonder vonnis kan elke ex-partner op elk moment laten weten dat ze de huidige regeling niet meer zien zitten, en om een aanpassing vragen.

Beste wat u kan doen is nu naar de familierechtbank stappen, en daar een regeling laten vastleggen in vonnis.

duma

#5 , 08 sep 2014 16:26

Weet dat de huidige weetgeving wel stelt dat bilocatie bij voorkeur wordt uitgesproken. Indien de rechter iets anders vonnist, moet hij dit motiveren.

U hebt ook nog de optie om onderling iets af te spreken en dit te laten homologeren bij de rechtbank, zodat dit ook tegenstelbaar wordt aan derden en er geen discussie meer is.
in dit scenario, kan u eventueel afwachten tot hun relatie weer afspringt (wat, als ik het zo lees, nog wel eens gaat gebeuren) en hij akkoord gaat met die conservatieve regeling.

Moest u toch naar de rechtbank gaan, kan u uiteraard aanvoeren dat u steeds die regeling gehad hebt, die alleen maar veranderd werd toen papa een nieuwe partner had die mee instond voor de opvoeding, dat u hier geen problemen mee had, maar dat zodra de relatie afsprong, de vader niet meer voor de kinderen kon zorgen, dat de verblijfsregeling uiteraard niet kan afhangen van externe factoren zoals het al dan niet hebben van een partner en dat u daarom vraagt voor een regeling die stabiliteit brengt in het leven van de kinderen, zijnde dezelfde regeling die reeds 5 jaar lang gevolgd wordt zonder enig probleem.

mamavan2schatten
Topic Starter

#6 , 09 sep 2014 11:00

Ben alleen bang, als ik naar rechtbank ga, dat ze gaan procederen voor terug co ouderschap, maar staat het op papier en kan ik niet anders dan week/week.
Nu als ik zeg, ik hou de kids, dan blijven ze ook bij mij. Versta je?

duma

#7 , 09 sep 2014 12:57

Uiteraard en ook niet: op deze moment, zonder vonnis, is er geen regeling en moeten BEIDE ouders (dus niet u, moeders hebben niet meer rechten) beslissen waar de kinderen verblijven. In se kan ook uw ex ze dus bijhouden hoe hij wil. Er kan geen klacht neergelegd worden + de school heeft geen regeling om te volgen bij eventuele problemen (wie komt het kind wanneer van school halen). Als er een vonnis zou zijn, hebben ook derden een houvast en een regeling om zich aan te houden.

Dat is dus een afweging die u moet maken:
- een vonnis op papier hebben en dus een regeling hebben waar iedereen zich altijd aan moet houden, met het risico dat dat week/week zal zijn.
- geen vonnis en alles onderling steeds bespreken met het risico dat er geen regelmaatinzit.

De keuze is aan u.
Mijn keuze zou altijd dat eerste zijn, omdat het op de langere termijn voor alle partijen beter zal zijn. De stress van de onregelmaat en het niet weten waarop of waaraan is erger dan het verdriet (dat sowieso slijt) om je kinderen minder bij je te hebben. Spanningen met je ex zullen tot een minium herleid worden, want er is een regeling en die geldt altijd voor iedereen. De kinderen hebben zelf trouwens OOK nood aan regelmaat en structuur. Zij willen ook weten hoe het nu zit. Er zijn al genoeg kinderen die het over-en-weer beu worden, zelfs als ze al jaren dezelfde regeling vormen. Wat moet dat dan niet zijn voor kinderen die maar over en weer gaan zoals de ouders of ouder het uitkomt?

mamavan2schatten
Topic Starter

#8 , 11 sep 2014 12:19

Beste keus is idd het eerste... Maar ook als vader niet an kijken naar kids in de week??

Turaki

#9 , 11 sep 2014 12:26

Dat is dan aan hem om dit op te lossen, en niet uw zaak (tenzij we spreken van verwaarlozing, dan mag en moet u wel actie ondernemen).

mamavan2schatten
Topic Starter

#10 , 11 sep 2014 15:19

nee zeker en vast geen verwaarlozing. Niet mijn zaak? Ik kan wel zorgen voor kids na school en 's avonds kan ik hen naar hun sportactiviteiten brengen. Hij niet. Hij moet voor alles rekenen op zijn vriendin??

Turaki

#11 , 11 sep 2014 15:23

Als hij beslist om ze na de schooluren in de opvang te laten, of bij zijn vriendin, dan is dat zo en heeft u daar niets over te zeggen, net als over het vervoer naar buitenschoolse activiteiten (of over de buitenschoolse activiteiten zelf). Hoe hij dit regelt terwijl de kinderen bij hem zijn, is aan hem, niet aan u.

duma

#12 , 11 sep 2014 15:46

Hoe cru dat ook lijkt, Turaki heeft gelijk.

Ook tegenover de rechter zou dat geen argument zijn, want er zijn veel ouders, ook die niet gescheiden zijn, die op derden (grootouders, naschoolseopvang, ...) moeten rekenen op hun kinderen op te vangen/vervoeren.
Hij regelt in zijn gezin hoe hij de dingen doet, net zoals jij dat voor jouw gezin doet. Daar heeft je ex toch ook niets over te zeggen?

Ivm buitenschoolse activiteiten: Dat overleggen jullie best wel samen en als jullie eruit komen, betalen jullie elks de helft en brengen jullie de kinderen allebei (een uitzondering niet te na gelaten) naar die hobby.
Is er geen akkoord, is het ofwel rechter die beslist over de activiteit, ofwel beslis je om ze enkel te laten doorgaan in jouw week en bekostig je die zelf.

mamavan2schatten
Topic Starter

#13 , 12 sep 2014 17:31

Dus met andere woorden heb ik geen poot om op te staan??

Terug naar “Echtscheiding”