The Apartment Complex

flopper99
Topic Starter

The Apartment Complex

#1 , 12 sep 2014 11:55

Hallo iedereen :)

Een tijdje geleden heb ik een voorstel vanuit de familie gekregen om een appartementen complex over te nemen van mijn grootvader.
Het gaat over een pand gebouwd in 1990 met 3 appartementen die alledrie verhuurd worden. (Ik zou de huurders gewoon overnemen).

Het nadeel van dit pand is dat er een bouwovertreding op zit:
Het pand was een identiek kopie van een aanliggend gebouw met plat dak, maar blijkbaar waren de bouwvoorschriften veranderd en mocht er geen plat dak meer gezet worden.
Nooit is er iemand dit komen controleren en mijn grootouders zijn in der tijd toen bij de burgemeester geweest en die zei niets van aantrekken, steek dat dossier maar in een schuif.
Zo gezegd zo gedaan en nu staan we hier.

Mijn probleem is dat door deze bouwovertreding, het overkopen van dit pand ineens een gigantisch risico dreigt te worden voor mij.
Er is mij verteld dat wanneer een onvergund gebouw van eigenaar veranderd, de gemeente deze gebouwen vaak laat afbreken? In het hoeverre klopt dit?
Ook kan ik bij geen enkele bank een lening krijgen voor het aankopen hiervan omdat zij dit zien als een te groot risico wegens de overtreding.
We hebben het pand vorig jaar proberen te laten regulariseren maar dit is toen geweigerd.

Met de kennis die ik bezit hierover zie ik geen happy ending voor mij en kan ik dit nooit op een niet risico volle manier kopen.
Zijn er andere opties waarvan ik geen weet heb?
Hoe zit het met het verjaren van bouwovertredingen?
Of gewoon algemeen advies is ook altijd welkom :wink:

Alvast bedankt! :D
If It’s Going to Be, It’s Up to Me

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 12 sep 2014 12:10

Wanneer verjaart mijn bouwmisdrijf?
U hebt een bouwmisdrijf begaan vóór 27/07/1998
De herstelvordering kan nooit verjaren voordat de strafvordering is verjaard;
Verjaringstermijnen:
1. 30 jaar na het ontstaan van de schade;
2. Als men kennis heeft genomen van de schade en de identiteit van de overtreder: 5 jaar na kennisname
van de schade en de identiteit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

flopper99
Topic Starter

#3 , 12 sep 2014 12:47

Wanneer verjaart mijn bouwmisdrijf?
U hebt een bouwmisdrijf begaan vóór 27/07/1998
De herstelvordering kan nooit verjaren voordat de strafvordering is verjaard;
Verjaringstermijnen:
1. 30 jaar na het ontstaan van de schade;
2. Als men kennis heeft genomen van de schade en de identiteit van de overtreder: 5 jaar na kennisname
van de schade en de identiteit.
Bedankt voor het antwoord. :)
Ik heb hier nog een aantal verdere vragen op:

Wat houdt dit dan concreet in?
Dat het gebouw na 30 jaar niet meer afgebroken kan worden?
Of kan het dan wel een vergunning krijgen?

+ na onstaan van schade
is dit een algemene aanduiding want in mijn geval is er geen schade

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2014 13:08

Kan dat niet geregulariseerd worden?
Hoe kan men in 1990 een gebouw zetten zonder bouwvergunning afgeleverd door de gemeente?
Kan u niet nagaan bij de gemeente wat er gegund is?
Hebt uzelf de plannen... daar moet een stempel dossiernummer en handtekening met datum opstaan van de gemeente.
U kan als u de data kent in het gemeenteblad nagaan wat er toegelaten gegund werd. Deze beslissingen zijn publiek in te kijken soms zelfs in de biblio.
Hoe meer gegevens u hebt qua datum hoe gerichter u kan zoeken.

flopper99
Topic Starter

#5 , 12 sep 2014 14:07

Kan dat niet geregulariseerd worden?
Hoe kan men in 1990 een gebouw zetten zonder bouwvergunning afgeleverd door de gemeente?
Kan u niet nagaan bij de gemeente wat er gegund is?
Hebt uzelf de plannen... daar moet een stempel dossiernummer en handtekening met datum opstaan van de gemeente.
U kan als u de data kent in het gemeenteblad nagaan wat er toegelaten gegund werd. Deze beslissingen zijn publiek in te kijken soms zelfs in de biblio.
Hoe meer gegevens u hebt qua datum hoe gerichter u kan zoeken.
Regularisatie is, zoals hierboven vermeld, vorig jaar geweigerd.

De bouw was gestart toen ze nog geen aanvraag hadden gedaan, en ze repliceerden identiek het gebouw ernaast maar de voorschriften waren toen al veranderd
Ik weet dat dit niet correct is maar dit is niet meer te veranderen.

Ik heb momenteel enkel een grondplan? Gaat dat daar ook opstaan?

Terug naar “Kopen”