Alimentatie na studies

Teunisyoni
Topic Starter

Alimentatie na studies

#1 , 12 sep 2014 18:34

Hallo,

ik zit met een vervelende situatie.
Even een situatieschets:
Mijn ouders zijn al reeds lang gescheiden, ik woon bij mijn moeder en mijn vader betaald alimentatie.
Ik heb reeds een diploma in de hogeschool en studeer nu nog verder.
Mijn vader betaalde altijd alimentatie geld(nu ook rechtstreeks aan mij)

Vandaag viel er een brief in de brievenbus(aangezien ik niet zo'n goed contact heb met mijn vader) met de vraag of ik dit jaar nog ga studeren.
Ik zet mijn studie van vorig jaar gewoon verder(waar hij ook toestemming voor had gegeven). Dus ik veronderstel dat hij nog moet betalen tot ik afstudeer.

Mijn vraag is nu: wat daarna, wat als ik afgestudeerd ben?
Moet hij nog betalen als ik afgestudeerd ben? Tot ik werk heb ofzo? Of tot ik dop ontvang?

Graag hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2014 19:19

http://www.kuleuven.be/studentenvoorzie ... jslag.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In principe stopt de bijslag op het ogenblik dat u een diploma hebt dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt

alimentatie
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7201,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7201,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

Teunisyoni
Topic Starter

#3 , 12 sep 2014 22:28

http://www.kuleuven.be/studentenvoorzie ... jslag.html

In principe stopt de bijslag op het ogenblik dat u een diploma hebt dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt

alimentatie

ja ik lees dat ook op google, maar op sommige sites zeggen ze wel tot er werk is gevonden. Dus ik weet het niet zo goed

Reclame

Franciscus

#4 , 12 sep 2014 22:38

Tot inschrijving bij vdab ..en u gerechtigd bent op uitkering - inschakeltijd ( vermoed ik).

Turaki

#5 , 13 sep 2014 09:56

Alimentatie stopt inderdaad normaal bij het behalen van een diploma, maar onderhoudsplicht niet. In de rechtspraak is het vrij normaal dat de onderhoudsplicht blijft doorlopen tot je voor je eigen inkomen kan instaan, dwz tot je werk hebt gevonden of je wachttijd voor een werkloosheidsuitkering is verkopen.

Fabi

#6 , 13 sep 2014 12:20

Oei das ook niet koosjer, men kan dan zo blijven studeren en "zoeken" naar werk, wat als ze afspraken en uitnodigingen niet nakomen van de RVA en hun wachttijduitkering verliezen, straatje zonder einde.

Zitten met hetzelfde geval in de familie, die jongen is reeds 23, heeft al een diploma, en wil nog studeren, rechter oordeelde dat hij geen alimentatie meer kreeg, de opleiding die hij genoot was voldoende. Dus stop alimentatie, niet gesproken over wachttijden of pas als hij uitkering kreeg....Naar het schijnt kijkt men naar de richting, en wat er nodig is dat het beter in de arbeidsmarkt ligt,....(tijden zijn veel veranderd, ik werkte voor mijn studies omdat mijn vader het niet breed had, nu willen ze maar blijven studeren en vader maar blijven betalen)

Denk eerst eens goed na, en praat met je vader, hij zal u niet opeten!

Succes!

Turaki

#7 , 13 sep 2014 14:54

wat als ze afspraken en uitnodigingen niet nakomen van de RVA en hun wachttijduitkering verliezen
Dan pak je de datum waarop de wachttijd normaal zou verlopen, indien ze zich tijdig in orde hadden gesteld.

Teunisyoni
Topic Starter

#8 , 15 sep 2014 21:01

Ik ben niet de persoon die eindeloos blijft studeren of die geen moeite zou doen om werk te vinden.
Maar dus nu weet ik het nog niet.
Want die onderhoudsuitkering heb ik al van gehoord dat deze moeilijker te verkrijgen is en niet automatisch wordt ingeschakeld?

(PS mijn relatie met mijn vader is onherstelbaar, even ten zijde)

Franciscus

#9 , 15 sep 2014 21:35

Maar er IS nog een relatie en u ziet elkaar nog?
Wat is uw leeftijd?
In elk geval gezien hij de studie van vorig jaar nog heeft betaald NADAT hij daarvoor toestemming heeft gegeven zal hij nu moeilijk kunnen weigeren.
Qua de wederzijdse onderhoudsverplichting als kind( naar ouders) toe kan u daar alleen maar aan ontsnappen als
- gemeente/OCMW dit niet toepast ( sommige gemeentebesturen zien daar van af en laten de gemeenschap voor alle kosten tussenkomen)
- wanneer de relatie onbestaande was tussen kind en ouder vanaf een ogenblik dat kind nog MINDERJARIG was.
. afhangende van beslissing raad OCMW.

. zowel de kinderen naar de ouders als de ouders naar de kinderen dienen naar hun vermogen tussen te komen.

Turaki

#10 , 15 sep 2014 22:08

Principe is dat er alimentatie verschuldigd is tot aan het einde van de studies zolang deze normaal verlopen. Dit moet begrepen worden als iemand die serieus zijn studies tracht te volbrengen (dus niet jaar op jaar blijven zitten of elk jaar iets nieuw proberen), en die deze ook niet tracht te rekken (een 2e diploma halen wordt nog aanvaard indien dit de positie op de arbeidsmarkt verbeterd). Daarna is er nog onderhoudsplicht tot men in een eigen inkomen kan voorzien, waarbij er wordt van uit gegaan dat de onderhoudsgerechtigde dit ook op tijd en correct in orde brengt.

In uw geval is een verdere studie, die aansluit op uw diploma, absoluut geen probleem.

Teunisyoni
Topic Starter

#11 , 22 sep 2014 20:49

Neen wij zien elkaar niet meer. Het is beperkt tot een smsje 'gelukkige verjaardag' ;)
ik ben momenteel 22 jaar.

Dus ik ben al zo ver dat hij MOET betalen tot ik afstudeer.

En dus als ik afgestudeerd ben, zou hij ook moeten betalen, als ik geen werk vind, tot ik eigenlijk uitkeringsgerechtigd ben?
En moet ik dat dan vragen via een rechtbank of is dit iets automatisch?

eylis

#12 , 22 sep 2014 21:54

Ik vrees dat Turaki het ietwat te optimitstisch voorstelt. De vader moet niet persé verder betalen bij een 2e studie. Het kàn gebeuren dat een rechter oordeelt dat een ouder de kindalimentatie verderzet als het kind na een volwaardig diploma hogere studies npg een studie in het verlengde daarvan verder wil zetten. Maar dat is géén zekerheid. Immers de jongere kàn met het behaalde diploma reeds gaan werken. Er zijn genoeg afgestudeerden die gaan werken en s'avonds voortstuderen voor een master na master of andere vervolmakingscursussen. Er zijn al vonissen geweest waar een rechter oordeelde dat het kind met het behaalde diploma voldoende kansen had om een carrière op te starten.

duma

#13 , 23 sep 2014 10:22

Het is eigenlijk simpel:
Je vader vraagt gewoon of je nog studeert, aangezien hij dit niet weet. Je antwoordt hem dus dat je inderdaad nog studeert en blij bent hem te melden dat je naar het volgende jaar overgaat, gezien je vorig jaar je academiejaar met vrucht hebt beëindigd.

Je vader zal die brief krijgen en de alimentatie verder zetten. Indien hij dit niet doet, pas dan moet je andere maatregelen nemen (AS sturen met herinnering en eventueel verdere gerechterlijk stappen - waar je wrs je gelijk zal halen gezien hij voor die extra studie zijn toestemming gegeven heeft en al een jaar betaald heeft).
Maar gezien het feit dat hij de vraag stelt en je niets anders meldt, lijkt het mij er gewoon op dat hij absoluut niet van plan is om te stoppen met betalen, maar gewoon enkel wil betalen zolang het moet. Zoals je zelf zegt: er is geen contact en hij kan dus ook niet weten hoe het met je studie of werkleven staat.

Als je afgestudeerd bent en niet dadelijk werk vindt, moet je vader nog alimentatie betalen tot je wachttijd ten einde is, indien je zelf ook alle noodzakelijke stappen hebt genomen. Als je zelf administratief alles niet in orde brengt, is het ook logisch dat je vader niet meer moet betalen.

Om correct te zijn, breng je je vader gewoon op de hoogte na het afstuderen of bij het vinden van werk. Anders moet er nog alimentatie terugbetaald worden e.d.

animal

#14 , 23 sep 2014 18:58

Dus als het kind een bachelor haalt, een tweede bachelor wil doen in dezelfde sector, blijf je betalen? Ondanks een diploma hoger onderwijs? En wat als het kind daarbij deeltijds werkt? Ze doet afstandsonderwijs, werken en studeren?

duma

#15 , 24 sep 2014 07:42

Werken = geen alimentatie meer.
Bij een tweede diploma slechts als het de kansen op de arbeidsmarkt verhoogd. Of als de ouder expliciet akkoord gaat met de tweede studie.

Terug naar “Echtscheiding”