Fransicus, ik heb gisteren naar 'de rechtbank'gekeken en wat ik ook gezien heb is dat een man die in hemdsmouwen op zijn moto reed veroordeeld werd tot betalen van 500€(X6) plus de gerechtskosten en dat iemand die een iphone stal in een café achter de toog werd vrijgesproken.
Vandaag in het nieuws-moordenaar die een rechter en een griffier doodschoot in de rechtbank na 4 jaar al verschillende uitstapjes heeft gemaakt en misschien gaat vrijkomen en ook dat het proces Aquino in Hasselt misschien niet kan doorgaan door te weinig griffiers. Maar te weinig griffiers is al lang aangeklaacht in Hasselt en er word niks aan gedaan.Ook in het nieuws dat De Block zelf zegt dat justitie anders moet.
LeenW, u zegt dat advocaten niks te maken hebben met de werking van het rechtsysteem maar als ge voor de rechtbank moet verschijnen is toch de eerste stap een advocaat?
Als de omstandigheden zo zijn dat de persoon hiervoor in aanmerking komt, dan so what? Men gaat bv Ronald Janssen heus geen bezoekjes buiten de gevangenis laten brengen, of na een paar jaar al vrijlaten (tenzij de rechtszaak op foutieve wijze is geschied, wat ik zeer betwijfel gezien elk detail nauwkeurig in de media kwam)
Als een gevangene in aanmerking komt voor penitentiair verlof, dat is geen beslissing die ze gaan nemen gewoon op lukrake basis...
Procedurefouten dienen net ter bescherming van mensen die riskeren onterecht veroordeeld te worden. Bij een rechtszaak moet alles correct afgehandeld worden, dus een procedurefout druist daar tegenin. Dat ook criminelen dit soms inroepen, is jammer maar liever dat dan onschuldigen de gevangenis in te zien gaan op basis van een procedurefout.