Verlaagd bedrag afstand totaal verlies wagen

xalan84
Topic Starter

Verlaagd bedrag afstand totaal verlies wagen

#1 , 17 sep 2014 00:33

Hoi,

Mijn wagen heeft schade geleden onder de hagelbui van enkele weken geleden. Hij werd als totaal verlies beschouwd door de verzekeringsmaatchappij/expertisebureau. Er werd mij een bedrag van 5000€ Excl btw aangeboden als ik onmiddelijk afstand deed van de auto, volgens de documenten opgesteld door het expertisebureau. Op basis van dit bedrag heb ik besloten deze documenten te ondertekenen met de bedoeling een nieuwe auto te kopen. Nu merk ik dat er een bedrag gestort werd dat aanzienlijk lager is dan het bovenvermelde bedrag. Uitleg van de verzekeringsmaatschappij is dat uiteindelijk bleek dat de auto onderverzekerd was en dat zij dan maar het uit te keren bedrag hebben aangepast. Ik ben echter lang niet zeker of ik afstand had gedaan van mijn auto aan de huidige voorwaarden. Verder ben ik ook niet van mening dat het mijn schuld is onderverzekerd te zijn. Uiteindelijk ben ik naar de verzekeraar gegaan met alle papieren en heb ik gevraagd mij te verzekeren. Ik ging ervan uit dat zij mij juist zouden verzekeren. Wat is jullie mening hier?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 sep 2014 07:53

Heb je zelf je polis ondertekend?

En lees je polis nog eens goed door van wat daar juist in staat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper

#3 , 17 sep 2014 09:12

xalan,

jij ondertekent de verzekeringsaanvraag dus jij bent zelf verantwoordelijk. Wat de wagen betreft : ik neem aan dat het hier omnium betreft? Hoe heb je de verzekerde waarde bepaald? normaal op basis van catalogusprijs nieuwwaarde?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 17 sep 2014 09:44

Onderverzekering of niet, de verzekeringsmaatschappij heeft in principe een kwijting verstuurd.

Deze kwijting wordt beschouwd als dading, zodat daar niet zomaar door een van de partijen kan worden afgeweken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Redrum

#5 , 17 sep 2014 09:48

xalan,

jij ondertekent de verzekeringsaanvraag dus jij bent zelf verantwoordelijk.
Er is ook iemand verantwoordelijk voor het aanbod van de 5000 euro. Men kan niet zonder meer doen alsof dat er niet is.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 sep 2014 09:50

Is dit aanbod niet gedaan door een onafhankelijk expertise bureel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 24 sep 2014 05:57

xalan,

jij ondertekent de verzekeringsaanvraag dus jij bent zelf verantwoordelijk.
Er is ook iemand verantwoordelijk voor het aanbod van de 5000 euro. Men kan niet zonder meer doen alsof dat er niet is.
die 5000 euro zal meer dan waarschijnlijk op basis van volledige verzekering zijn (en dit ook zo in de algemene voorwaarden gesteld zijn). ALs ik morgen m'n nieuwe auto verzeker en aangeef dat die 20000 euro waard is, terwijl hij eigenlijk tal van opties bevat en 30000 euro waard is, zal ik terecht slechts 2/3 van die 5000 euro krijgen bij een total loss eigen schuld.

xalan84
Topic Starter

#8 , 30 sep 2014 19:56

Yep ik heb duidelijk ergens een foutje gemaakt bij het aangeven van de waarde van de auto (hij was 2de hands). Compenseert veronderstel ik ook met het feit dat ik dan jaren een lagere premie heb betaald dan ik had moeten betalen. Heb er mij ondertussen bij neer gelegd en is een wijze les voor de toekomst :-)

Groetjes

Terug naar “Algemeen”