Woonnood

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

Woonnood

#1 , 18 sep 2014 10:59

Binnen een kleine drie maanden sta ik op straat. Om in de privé iets te huren, is mijn invaliditeitsuitkering te laag.
Ik ben al een jaar ingeschreven bij een sociale woonmaatschappij, maar wanneer ik hen mail en mijn probleem uitleg, krijg ik een zakelijke wetgevingstekst door genre: u woont niet in de gemeente en bewoners van de gemeente hebben voorrang.

Ik ben 66 procent invalide. Het OCMW kan niet veel doen, zeggen ze me. Er is nu eenmaal die wachtlijst. Via hen had ik me vorig jaar ook bij een andere maatschappij ingeschreven, maar door een administratieve fout ( OCMW zegt dat het niet aan hen ligt en woonmaatschappij zegt dat hij aan OCMW ligt), heeft die maatschappij niets ontvangen en zou ik van vooraf aan moeten starten.

Ik dacht dat er iets was als "woonnood" en zeker wanneer je invalide bent?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 18 sep 2014 14:09

heb je al contact opgenomen met het CAW? Deze tip werd je al verschillende keren gegeven...

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=56067" onclick="window.open(this.href);return false;

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#3 , 18 sep 2014 15:05

CAW heeft de situatie alleen maar erger gemaakt, verkeerde raad gegeven en opgevolgd om dan te besluiten met: in een opvangcentrum heb je leuke, sociale contacten. Was zo'n braaf naief kind van 22 dat niets van het leven kende. Waar kan je terecht als je niet meer bij het CAW terecht kan of moet je dat dan ergens melden?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 18 sep 2014 15:33

Je start maar steeds opnieuw nieuwe onderwerpen op, er is hier al meer dan voldoende oplossingen aangereikt. U probleem zal niet vanzelf en door niemand opgelost worden als je niet de juiste beslissingen neemt.
In de eerste plaats moet je zelf een oplossing willen, en daarvoor zal je moeten met mensen samenwerken en niet u eigen mening opdringen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#5 , 18 sep 2014 16:27

Ik zal eens een lijst maken van onbeantwoorde emails aan CAW - OCMW, onbeantwoorde oproepen. Wanneer ik de receptie aan de lijn krijg, gaan ze altijd zeggen dat ik gebeld heb en terugbellen.
Als en ik zeg wel als ik al eens een afspraak kan maken, worden er dingen gedaan zoals me inschrijven voor sociaal wonen.
Een jaar later vraag ik eens aan de dienst sociaal wonen waar ik op de wachtlijst sta en dan zeggen ze doodleuk: wij hebben niets ontvangen van het OCMW.

Ik ga met een bepaalde factuur naar het OCMW en ze zeggen: dat kan nog wachten, dat is niet prioritair. Een week later staat hier een deurwaarder ( en dat brengt natuurlijk kosten met zich mee) voor die bepaalde factuur, maar het was niet prioritair. Ik verwacht toch wel een minimum aan professionaliteit van hun kant ook. Ik kan toch moeilijk als een soort paranoide persoon constant naar alles en iedereen zelf bellen met de vraag: heeft het OCMW of CAW wel gebeld?

Het gevolg is inderdaad dat problemen nog groter worden, maar het moet niet van één kant worden bekeken.

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 18 sep 2014 16:36

misschien is het ook niet de bedoeling dat een ander UW problemen oplost, maar dat je die zelf oplost. Enja, die diensten zitten overvol met werk... en hebben ook niet voor alles een oplossing van UW probleem. Je moet dus ook niet op alle instanties kwaad zijn (caw, ocmw, woonbureau's,...) want zij hebben niet voor het probleem gezorgd, maar je wil wel dat ze het oplossen. Het is niet normaal dat je met al die diensten problemen hebt.. misschien verwacht je ook te veel van hun?

Wij gaan uw probleem ook niet kunnen oplossen. Dit is een juridisch forum, je hebt geen juridische problemen toch?

Paul Huurder
Berichten: 107

#7 , 18 sep 2014 16:38

Ik vind dit spammen. Sabrina opent continu nieuwe topics met zelfde probleem.

Als je er zelf niet aan doet, zal er helemaal niks gebeuren.
Vriendelijke groeten,

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 18 sep 2014 19:46

Sabrina, heb je ooit al eens een aangetekende brief naar die diensten gezonden, ipv steeds te telefoneren of te mailen?

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#9 , 19 sep 2014 00:20

Neen. Wat moet er dan instaan? Wat is belangrijk?
Toen ik bv. op hun kantoor die papieren voor sociaal wonen invulde, gingen ze dat doorsturen. Ik heb nergens zelf een bewijs gekregen dat ik heb getekend. Op zo'n moment denk je ook niet van: dit kan foutlopen.

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 19 sep 2014 12:30

Neen. Wat moet er dan instaan? Wat is belangrijk?
.
Gewoon uw probleem chronologisch en in een duidelijk en eenvoudige taal vertellen. Met bijvoeging van de nodige bewijsstukken.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#11 , 24 sep 2014 15:52

Heb het gedaan en het lijkt niet prioritair. Ze gaan er in gesprek erg nonchalant mee om. Het is nu echt wel hoogdringend en ze hebben wel degelijk fouten gemaakt in mijn nadeel.
Zijn er geen instanties die controle voeren op hen? Waar ik eens chronologisch kan zeggen wat ik zelf heb gedaan om de situatie te veranderen en hoe zij erop hebben gereageerd.

bambipower
Berichten: 1034

#12 , 25 sep 2014 10:52

Ze hebben niet voor iedereen noodopvang... best is dus eigen heft in hand nemen. Dus zelf voor een oplossing zoeken...

Om geholpen te worden door bepaalde instanties moet je aan enkele voorwaarden voldoen : laag loon, lage huishuur, .... als ik mij kan herinneren betaal je momenteel een hoge huishuur.
Caw is een instantie waar je naartoe moet gaan. Bellen of mailen is geen oplossing... ze willen je live zien. Je kan moeilijk gaan verlangen dat ze ook nog huisbezoeken gaan doen.

Enja, soms je moet je meerdere malen gaan, en steeds teruggaan, met andere documenten voor men daadwerkelijk in actie schiet. Leg uw lot dus niet in hun handen, neem het in eigen hand.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#13 , 25 sep 2014 14:11

dit is toch absurd. Wanneer je door een hoge huishuur niet meer in staat bent om menswaardig te leven, dan zou je toch voorrang moeten krijgen? Op het moment dat ik de huishuur aanging, had ik nog niet de medische problemen die ik nu heb.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 25 sep 2014 15:37

Met zelfbeklag ga je geen meter verder geraken, er staan duizenden invalide en dergelijke op wachtlijsten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

fieke0509
Berichten: 188

#15 , 25 sep 2014 15:49

dit is toch absurd. Wanneer je door een hoge huishuur niet meer in staat bent om menswaardig te leven, dan zou je toch voorrang moeten krijgen? Op het moment dat ik de huishuur aanging, had ik nog niet de medische problemen die ik nu heb.
Dus omdat jij in een duur huis gewoon hebt moet je nu recht hebben op een sociale woning of iets dergelijks? Je had toch ook eerder kunnen uitkijken naar iets goedkopers? Ik denk dat iedereen op de wachtlijst om één of andere reden wel vind dat ie voorrang moet krijgen, maar daarom is dit nog niet zo simpel.

Welke instanties heb je al aangesproken?

Terug naar “Huren”