verjaring feiten

Adriana
Topic Starter

verjaring feiten

#1 , 18 sep 2014 15:18

Kan iemand mij zeggen na hoveel tijd verjaren sommige feiten?
Iemand dreigt mij met een rechtzaak voor de correctionele rechtbank en de persoon kennende zal die alles proberen (inclusief false getuigenissen) om het mij betaald te zetten...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2014 17:25

In het algemeen gesproken kan dat drie jaar zijn of vijf jaar voor feiten die correctioneel vervolgbaar zijn.
Hangt van de feiten af - ook of er meerdere feiten gepleegd zijn, of het misdrijf aflopend is of voortdurend......enz

Verjaringstermijn van de feiten dis periode dat een bepaald feit VOOR de rechter kan gebracht worden.
http://www.elfri.be/verjaring-van-de-strafvordering" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.law.kuleuven.be/jura/art/42 ... eeren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7201,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;
Verjaringstermijnen straffen
Art. 91. (Behoudens straffen met betrekking tot misdrijven, zoals bepaald in de artikelen 136bis, 136ter en 136quater, verjaren criminele straffen) door verloop van twintig jaren, te rekenen van de dagtekening van de arresten of vonnissen waarbij zij zijn uitgesproken. <W 2003-08-05/32, art. 4; Inwerkingtreding : 07-08-2003>

Art. 92. Correctionele straffen verjaren door verloop van vijf jaren, te rekenen van de dagtekening van het arrest of van het in laatste aanleg gewezen vonnis, of te rekenen van de dag waarop het in eerste aanleg gewezen vonnis niet meer kan worden bestreden bij wege van hoger beroep.
Indien de uitgesproken straf drie jaar te boven gaat, is de verjaringstermijn tien jaren.

Adriana
Topic Starter

#3 , 19 sep 2014 14:42

Persoon beschuldigt van mensenhandel.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2014 23:51

Dan zijn we al over criminele straffen bezig dus misdaden verjaring zal dan wel al 10 jaar bedragen alvorens de strafvervolging verjaard .. en na veroordeling dezelfde lengte veronderstel ik - ik heb het nu niet nagelezen.
http://www.diversiteit.be/sites/default ... 05_3pg.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Adriana
Topic Starter

#5 , 24 sep 2014 17:49

Voor de duidelijkheid, de feiten zijn verzonnen, maar zoals ik zei, de persoon in kwestie krijgt precies alles gedaan.

Wat kan ik doen tegen die persoon?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 sep 2014 18:00

Voor de duidelijkheid, de feiten zijn verzonnen, maar zoals ik zei, de persoon in kwestie krijgt precies alles gedaan.

Wat kan ik doen tegen die persoon?
Waarom zou u iets doen? Is er iets gebeurd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Adriana
Topic Starter

#7 , 25 sep 2014 12:15

Nog niet, neen, buiten het feit dat deze persoon mij van deze feiten beschuldigt zwart op wit in het kader van een ander rechtzaak.
Er worden natuulijk geen stavingstukken erbij gevoegd.

Het kan toch niet dat deze persoon mij ten pas en onpas beschuldigt tegen derde zonder dat er maar één klacht gekend is bij de politie?

ddanck
Contacteer: Website

#8 , 03 okt 2014 12:36

Klacht neerleggen wegens laster en/of eerroof.

Wanneer deze beschuldigingen zijn geuit in het kader van een andere procedure, staan ze op papier (conclusies, vonnis, zittingsblad) en mag het niet te moeilijk zijn de laster te bewijzen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”