Zoon vernielt Jezusbeeld - aangerekende kosten van gemeente

Antitax
Topic Starter

Zoon vernielt Jezusbeeld - aangerekende kosten van gemeente

#1 , 18 sep 2014 15:18

Mijn zoon heeft bij een nachtelijke wandeling met vrienden een Jezusbeeld van een kruis pogen los te maken maar deze werd hierdoor vernield.
Dat deze schade moet vergoed worden staat buiten discussie.

De aangerekende kosten door de gemeente daarentegen schijnen naar mijn mening buiten proportie.

- Aankoop beeld + levering + BTW: 1750 euro (Dit lijkt me fel overdreven, voor een plaaster beeld van +- 60cm hoog)

- Opkuisen van beeld en afvoeren afval : 4 uur werk aan 40 euro = 160 euro (Er is zogoed als geen opkuis aan het kruis, laat staan schade)

- Schilderen van kale plekken en bijwerken aan oorsprokelijke kleur: aankoop verf + werk: 175 euro (Dit lijkt me fel overdreven)

- Bevestiging met haken van nieuwe beeld aan bestaande kruis: (aanschaf materiaal voor bevestiging inclusief bevestiging) 150 euro (Dit lijkt me fel overdreven)

- Administratieve kost: 350 euro (Waar halen ze dit vandaan)

Mijn ex echtgenote, die het hoederecht heeft, heeft deze kost betaald (haar helft, andere helft door ouders ander kind), doch ik kan me niet van de mening ontdoen dat de gemeente hierbij haar kas wilt spijzen.
Enig idee wat ik kan ondernemen? Of moet ik erover praten met de pers?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marijkealleen

#2 , 18 sep 2014 15:26

De gemeente kon ook officieel klacht indienen wegens vernieling van eigendommen en schadevergoeding eisen via het gerecht. Deze hadden een pak hoger kunnen zijn. Het staat u vrij de pers erbij te roepen, maar de publieke opinie zal zich mijn insziens tegen u (en al zeker uw zoon) keren. Laat uw zoon weekendwerk verrichten zodat hij zelf zijn helft van de schade kan betalen en hopelijk is het dan een les geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2014 16:52

Vermoedelijk ZAL er een PV zijn.
U zal de keuze hebben tot betalen van de kosten of
een procedure vermoedelijk voor de jeugdrechtbank indien zoon nog minderjarig was met burgerlijke partijstelling door de gemeente.
Mogelijk komen er dan nog enkele andere zaken bij: bendevorming bij nacht - indien een meerderjarige bij betrokken zo wie zo correctionele RB
Vernieling van stedelijke afsluiting - kunstwerken ... correctioneel vervolgbare feiten.

Nu niets belet u daar niet mee akkoord te gaan en de zaak via de strafrechtbank te laten voorkomen.

Ik heb voor zo van dat soort 'kleinigheidjes' al hogere rekeningen gezien.

U bent, trouwens uit het bericht uit te maken, geen van de ouders - pers in kennis stellen voor iets waar een minderjarige bij betrokken is?
Of een zaak die minnelijk geregeld is?
Hebt u de toestemming van beide ouders?
Opletten voor laster en eerroof, lasterlijke aantijgingen, kwaadwillige ruchtbaarmaking enz enz .
Zeker als er een PV van gemaakt is door de politie.

Reclame

Kingfisher

#4 , 19 sep 2014 08:54

Aankoop beeld: het zal hier gaan om een reproductie van het origineel, dus er moest een mal gemaakt worden. Is handwerk. Uw zoon mag al blij zijn dat het geen eeuwenoud relikwie is.
Opkuisen van hetgeen rest (zie hierboven)en afvoeren afval, ik vind 40€ per uur nog schappelijk, er valt dus enkel te discussieren over de uren. 2 man, 2 uur.
Schilderen. Stel: het is uw beeldje. Met kleurstaal naar brico, verf kopen, naar huis rijden, schilderen, materiaal kuisen. 40€ per uur, 160€ en 15€ verf.
Enz.
Ik vermoed dat de familiale verzekering hier niet tussenkomt? Beide daders zijn minderjarig?

In ieder geval is het belangrijk dat de schade vergoed wordt: het zal bepalen of het parket zal seponeren of niet, en als er vervolgd wordt, zal het de uitspraak gunstig beinvloeden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”