Ik geloof jullie, hoor
Feit is echter dat het in realiteit er net iets anders aan toe gaat en vele mensen dat dus niét doorhebben, mezelf incluis t.e.m. Turaki's uitleg gisteren.
Voor velen dus blijkbaar een verwarrend kruispunt.
Logisch:
De stopstreep waar u aan stopt is aangebracht om te vermijden dat het kruispunt geblokkeerd wordt terwijl het rood is. Op zich heeft deze stopstreep geen betekenis, want er bevindt zich hier geen stopbord of verkeerslicht, maar dit vormt een visuele herinnering aan de regel die bepaald dat men een kruispunt niet mag oprijden als men waarschijnlijk zal moeten stoppen op het kruispunt en zo het dwarsverkeer kan hinderen.
Ik veronderstel dat Turaki het bij het rechte eind heeft mbt wat de wegbeheerder bedoelt met deze eerste stopstreep. De (eerste) stopstreep, werd immers niet doorgetrokken over de afslagstrook....
Alleen, volgens mij zondigt de wegbeheerder tegen de wegcode, en zaait daardoor dus deze verwarring. Een stopstreep hoort namelijk bij verkeerslichten, ofwel bij een stopbord. Een stopstreep louter ter visuele herinnering van artikel 14.2 is
niet voorzien door de wegcode ....
Artikel 14. Vrijmaken van de kruispunten
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
==> Een stopstreep, louter ter visuele herinnering aan deze verkeersregel is
niet voorzien door de wegcode.
Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;
==>
de stopstreep, enkelvoud

==> Wie de stopstreep nog voorbijrijdt tijdens de roodfase, begaat een derdegraadsovertreding.
(eigenlijk ook al tijdens de oranje-fase tenzij reeds zo dicht genaderd dat veilig stoppen onmogelijk is).
==> Er is volgens mij daardoor ook nergens bepaald dat deze regel betrekking zou hebben op de de dichtst bij het verkeerslicht gelegen stopstreep, dan wel om de (in dit geval) eerste stopstreep VOOR het kruispunt.
Artikel 76. Dwarsmarkeringen
76.1. Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht.
==> Een stopstreep hoort dus bij een stopbord B5, of bij verkeerslichten. Een andere reden om een stopstreep aan te brengen, is
niet voorzien door de wegcode.