buiten(gewone) kosten

marsa
Topic Starter

buiten(gewone) kosten

#1 , 22 sep 2014 16:49

hello,

mijn zoon gaat verder studeren en schreef zich in aan de universiteit. zijn moeder en ik zijn gescheiden.
Ik zie hem maximaal 3 keer op een jaar. aan de omgangsregeling wordt al lang een laars gelapt. In het begin kon hij kan niet komen wegens sport, muziek, feestje. Nu is er zo goed al geen contact meer.

Nu kreeg ik via z'n moeder een brief met daarop de vraag tot betaling van allerlei zaken zoals inschrijven sportacademie, opleiding rijbewijs, inschrijvingsgeld univ, boeken, abonnement vervoer, PC,...
In totaal zou ik zo'n 1400 euro moeten betalen.

Op zich begrijp ik dat ik moet bij betalen voor zn opleiding. maar kan dit zomaar dat er op een blauwe maandag een betalingsvraag wordt gesteld (sommige kosten dateren al van in begin 2014). ik word nooit gecontacteerd, heb geen medezeggenschap. ben eigenlijk gewoon sponsor.

zijn er bepaalde voorwaarden waaraan de vordering buitengewone kosten moeten voldoen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2014 16:54

Wat staat er in het vonnis inzake bijzondere kosten.
Waarom hebt u niet aangedrongen op de uitvoering van het vonnis ...dus ook het omgangsrecht.
Van wanneer dateert het vonnis?
Hoe oud is de zoon.
Spreekt men in het vonnis van hoederrecht of van omgangsrecht?
Is er co-ouderschap?
Is er voorafgaand overleg geweest?
Zijn de copies van de facturen/rekeningen bijgevoegd?

duma

#3 , 23 sep 2014 10:46

Omgansgregeling
Aangezien u spreekt over unief, neem ik aan dat uw zoon meerderjarig is. Aan de omgansgregeling problematiek zal u dus nog weinig kunnen doen.
U had telkenmale de regeling niet werd nageleefd, klacht moeten neerleggen bij de politie, maar daarvoor is het nu te laat.
Indien hij toch nog minderjarig is, doet u dat vanaf nu.

Kosten
U betaalt van de buitengewone kosten:
- enkel hetgeen als buitengewone kost gedefineerd staat in het vonnis of waarvan logischerwijs vanuit gegaan kan worden dat dat een kost is te dragen door beide partijen. Meestal zal dit gaan om, tenzij expliciet anders vermeld: hobby, rijbewijs, schoolkosten, buitengewone medische kosten, ...
- enkel hetgeen waarvan uw facturen of betalingsbewijzen krijgt. Voor de andere kosten reageert u dat u pas kan betalen na kopie van de betalingsbewijzen en facturen gehad te hebben. Niet reageren is geen goed idee. U moet de kosten betwisten of de betalignsbewijzen vragen, zodat de bal terug in haar kamp ligt.
- van medische zaken: enkel hetgeen waarvan u ook het terugbetalingsbewijs van het ziekenfonds gehad heeft. U betaalt namelijk enkel de helft van het bedrag na teruggave ziekenfonds. Net zoals hierboven: U reageert dat u pas kan betalen na kopie van de terugbetaling van het ziekenfonds ontvangen te hebben.
- enkel hetgeen waarover werderzijds overleg en overeenstemming is geweest. Het is dus niet aan een van beide ouders om kosten te maken en de rekening zonder boe of ba door te sturen naar de ander. ECHTER! Er zijn kosten die gemaakt moéten worden en waarover niet te discussieren valt (schoolkosten, dringende operatie na ongeval, ...). Daar geldt dan weer de regel dat u enkel de helft betaald van het bedrag waarover u uw goedkeuring zou hebben gegeven. Enkele voorbeelden:
1) Uw zoon heeft een bril nodig en gaat met zijn moeder een bril kopen. Het is logisch dat deze kost gemaakt moet worden. De moeder kan echter niet zomaar beslissen het duurste model te kiezen en de rekening hiervan door te schuiven. U betaalt dan de helft van een degelijk montuur. Concreet: als de moeder een montuur van Versace van €5.000 kiest en een gewoon degelijk montuur kost maar €500, laat u haar weten dat u de noodzakelijke kost van de bril niet betwist, maar gezien er geen overleg geweest is en u dus zeker ook geen goedkeuring gegeven heeft voor de aanschaffing van zulk door montuur u slechts zal bijdragen tot de kost van normaal degelijk montuur, waarvan de aankoopprijs €500 had geweest.
2) hobby: Ik ga er van uit dat de omgangsregeling niet gelijkmatig verdeeld was, maar eerder een conservatieve regeling van een weekend op twee was. De zoon oefent de sport dus uit als hij bij moeder is en in het vonnis staat dat u moet bijdragen tot de hobbykosten. Er is geen onderling overleg geweest waardoor u in se zou kunnen weigeren dit te betalen. Echter, rechters oordelen vaak dat een kind recht heeft op een hobby en zal u dus veroordelen tot het betalen van de helft van deze kost. (niet als het kind 65 hobby's uitoefent, maar 1 of 2 zullen ze zeker toekennen). Maar ook hier geld dat u niet verplicht worden om bij te dragen tot extreme bedragen voor een simpele hobby. U kan hier dus dezelfde tactiek gebruiken als bij vb 1: de helft betalen van een gelijkaardige sport. Zie uiteraard wel dat u hetbedrag dat u voorstelt kan staven, door bv een brochure bij te voegen van een sportacademie waar het goedkoper is en rgeen 100 km verder ligt.
3) Rijbewijs: hetzelfde. U zal moeten bijdragen, maar niet noodzakelijk voor het duurste traject. U moet dat zelf beslissen wat u daar mee wil doen, maar als de moeder 80 lesuren koos en het ook met 20 kan, betaalt u de helft van die goedkoopste optie.
4) schoolboeken: hetzelfde. Moesten ze nieuw aangekocht worden? Dan betaalt u de helft. Waren er overduidelijk andere opties, dan betaalt u de helft van wat de huur/tweedehansboeken zouden kosten.
5) vervoer abonnement: hierover zal weinig te betwisten zijn (ik neem aan dat het gaat over vervoer thuis-unief?)
6) PC: Deze kan perfect betwist worden. Er zijn computerlokalen aanwezig op elke universiteit. Misschien had de moeder zelf al wel een pc? En wie zegt dat de pc enkel voor de zoon is? U gaat toch niet meebetalen voor een pc die voor haar heel gezin kan dienen? Hier zou ik heel redelijk en beleefd, doch kordaat op reageren dat u wil bijdragen tot alle kosten beschreven in het vonnis/EOT en eventuele andere noodzakelijke kosten, maar dat deze kost u niet noodzakelijk lijkt gezien de mogelijke andere opties, dat u hierin ook niet bent geraadpleegd en de aankoop van deze pc pas bent te weten gekomen toen de vraag tot bijdrage van de kost kwam, dat u bijgevolg ook nooti uw toestemming.goedkeuring hebt kunnen geven en tot deze kost niet zal bijdragen.

U kan uiteraard steeds beslissen om toch de meerprijs te betalen. Ik raad u ook aan om niet alles te gaan betwisten. Dat maakt van u een redelijk mens, zeker als uw ex hiermee verdere stappen zou nemen.

U kan uiteraard uw ex ook vriendelijk melden dat u wenst dat in het vervolg de afrekening van kosten driemaandelijks gemaakt worden in plaats van jaarlijks en haar vriendelijk verzoeken om in het vervolg dergelijke kosten eerst met u te overleggen, gezien het aan beide ouders samen is om dergelijke beslissingen te maken en dit de verstandhouding alleen maar ten goede kan komen.

Maak ook in uw antwoord een duidelijk overzicht van de kosten en wat u per gevraagde kost zal bijdragen (ALS u de facturen hebt!) en stort daarna het bedrag dat u uitkomt op de rekening van uw ex.

Reclame

marsa
Topic Starter

#4 , 23 sep 2014 14:00

Hoi,
bedankt voor de vele antwoorden die verhelderd zijn.
In het begin heb ik klacht ingediend bij de politie, maar daarmee ben ik gestopt.
Ik zie er mijn zoon niet door terug. Hij wil zelf niet schrijft de moeder.

in het vonnis staat dat ik maandelijks alimentatie moet betalen en de helft van de bijzondere medische kosten. Geen andere bepalingen.
In een van de documenten staat ook een repliek van de advocaat dat mijn ex geen andere tussenkomst vordert omdat dat te veel communicatie zou vragen.

Ik heb enkel omgangrecht. Ieder weekend. dit wordt al zeker 3 jaar niet meer nagevolgd.

Maar ik weet nu dat ze ten minste overleg moet plegen. Nu heb ik 6 maanden mijn zoon niet meer gezien en kreeg ik plots een brief opgestuurd. En het is nog maar de vraag als er in het vonnis staat dat ik enkel moet tussenkomen in de bijzondere medische kosten of ik überhaupt wel moet tussenkomen voor andere kosten.
Laatst gewijzigd door marsa op 23 sep 2014 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#5 , 23 sep 2014 14:20

Duma heeft een heel volledig en gedtailleerd overzicht gegeven. Je zou dit helemaal kunnen volgen. Maar gezien het concrete vonnis ben je dat dus niet eens verplicht. Strategisch zou het een goed idee zijn dus inderdaad iets meer te geven dan je moet :-). Je stuurt een vriendelijke mail naar de moeder met de volgende info:
je verwijst naar hoe de biezondere kosten in het vonnis gedefinieerd zijn en dat je best bereid bent daar zeker ruimer mee om te gaan dan opgelegd.
Maar dat je dan ook wenst dat volgende wettelijke regels worden gerespecteerd (zie regels Duma mbt: regelmatige communicatie en betalingsbewijzen vooraf én driemaandelijkse afrekening)
Ik zou voorstellen dat je bijvoorbeeld "vrijwillig" tussenkomt op 3 terreinen: inschrijvings/cursusgeld unif - transportabonnement en een bijdrage voor een bescheiden PC).
Maak in de mail duidelijk dat dit een vrijwillige niet-verplichte bijdrage is (gezien het vonnis dit niet oplegt) die in de toekomst ook steeds herzienbaar is in functie van je financiele draagkracht.
Marsa, je kan ook overwegen (als je zoon al meerderjarig is) dat je die vrijwillige bijdragen rechtstreeks aan je zoon stort, daardoor moet hij wel contact met je blijven onderhouden. En dat is een belangrijke levensles: als je iets nodig hebt van iemand, dan communiceer je daarmee. Of je die persoon nu leuk vindt of niet.

duma

#6 , 23 sep 2014 15:15

Als in het vonnis enkel en alleen staat dat je moet tussenkomen in bijzondere medische kosten, moet je dus inderdaad in niets van dit alles tussenkomen.
Je kan dus eigenlijk doen wat je wil. Het is en blijft je kind, maar enkel jij weet wat je daarmee wil doen.
Ik zou, net zoals eylis zegt, wel bij bepaalde dingen tussenkomen, namelijk die dingen die je normaal als ouder toch voor je kind doet: inschrijvingsgeld school, een bijdrage voor de boeken en een stuk rijbewijs.
Zo ben je de beter persoon (want je moét niet) en weet je kind ook wel (vooral later is dat belangrijk) dat je altijd voor hem hebt bijgedragen, maar je moet het dus helemaal zelf weten. Niets van de kosten die je aanhaalt, zijn bijzondere medische kosten.

@eylis: de laptop is net iets waar ik NOOIT in zou tussenkomen. Hoe zit de situatie bij mama? Hoeveel kinderen heeft ze in totaal? Kan je er zeker van zijn dat die laptop enkel voor hun kind gebruikt zal worden? in dit geval, waar zowel moeder als kind ervoor kiezen geen contact te onderhouden met de vader, zou ik zeker niet belonen met zo'n materiële zaken.

eylis

#7 , 23 sep 2014 17:23

@duma: terecht wat een laptop betreft: maar het zit ietwat anders met een PC vind ik: wij hebben het hier ceatief opgelost wat de "laptop" betreft: het moet niet persé een laptop zijn héé, een PC is ook goed. en het moet ook geen nieuwe zijn: een goeie gereviseerde tweedehands is ook ok. Dus hebben we de mama een degelijke gereviseerde PC aangeboden én beloofd de helft van een goed softwarepakket én gigastick te betalen. Trendy mama heeft er feestelijk voor bedankt. Als de kinderen hier zijn kunnen ze "beurtelings" op de vaste PC werken. Waarom hebben we het zo gedaan? Omdat de moeder anders klacht indient dat de vader de gevonniste studiekosten niet helpt dragen. Zo ook met de gevraagde kosten voor contactlenzen. Oogarts bevestigde dat een bril evengoed was (en zelfs beter, want dan gebruik je je ooglenstolerantie niet te snel op) vader heeft de helft van de kostprijs voor een degelijk brilmonteur betaald.

Terug naar “Echtscheiding”