Uit elkaar gaan na aankoop huis

phie
Topic Starter

Uit elkaar gaan na aankoop huis

#1 , 04 apr 2008 11:06

Ik heb vorig jaar samen met mijn vriend een huis gekocht. Wij gingen samen een lening aan voor 156 000 Euro. Elk de helft en onder beding van aanwas. Wij gaan uit elkaar en ik zou graag mijn vriend uitkopen.

Welke kosten zijn hieraan verbonden? Zijn er kosten voor het herschrijven vd akte of de lening? Moeten er extra registratierechten of belastingen worden betaald of zo?

Ik zou graag een begrijpelijk antwoord krijgen. Ik heb hier al enkele andere antwoorden gelezen maar daar begrijp ik eerlijk gezegd niet veel van. :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 04 apr 2008 12:51

Eerst en vooral dien je met je vriend tot een afspraak te komen over de inkoopvergoeding. Dit is de vergoeding die je aan hem moet betalen om 100% eigenaar te worden van de woning. Jullie kunnen afspreken dat dit x euro is, maar ook dat dit nul euro is. Komen jullie hier niet tot een akkoord dan kunnen jullie de hulp inroepen van een bemiddelaar in familiezaken om tot een oplossing te komen waar beiden zich goed bij voelen.

Om jou 100% eigenaar te maken, moet er een nieuwe notariële akte opgemaakt worden. Hiervoor moet je notariskosten betalen. Daar bovenop moet je ook nog eens 1% registratierechten betalen. Voor de notariskosten + registratierechten mag je rekenen op 3% van de totale waarde van jullie woning.

Wat de hypotheeklening betreft die door jullie beiden werd aangegaan, kan jij deze ofwel volledig overnemen, danwel een nieuwe lening nemen. In dit laatste geval zal je aan de bank een wederbeleggingsvergoeding moeten betalen voor de vervroegde terugbetaling van de oude lening + kosten voor de nieuwe lening. Bij een nieuwe lening moet er een nieuwe notarisakte opgemaakt worden en ook hier zijn opnieuw kosten aan verbonden.
Als je de bestaande lening overneemt, kan het zijn dat de bank dossierkosten aanrekent of bijkomende borgen vraagt als jouw inkomen onvoldoende is. Van zodra de notariële akte is ondertekend, wordt de naam van je vriend geschrapt uit de gezamelijke hypotheeklening.

Voor meer informatie kan je altijd bij een notaris terecht. Het eerste gesprek is in principe gratis.

phie
Topic Starter

#3 , 06 apr 2008 11:49

Hartelijk dank voor jullie vlugge en duidelijk begrijpelijk antwoord.

Voor de notariskosten + registratierechten mag je rekenen op 3% van de totale waarde van jullie woning

Wow, daar val ik toch van achterover. Dus woning van 156000 Euro wil zeggen 4680 Euro kosten? Das wel heel veel. Als ik dan nog mijn vriend zijn deel moet uitbetalen zal het toch moeilijk worden.
[/quote]

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”