opzeggingstermijn

Arlyne
Topic Starter

opzeggingstermijn

#1 , 26 sep 2014 13:00

Ik woon samen met mijn vriend in een appartementje en we hebben een grote kans gekregen om een huis te gaan huren voor dezelfde prijs.
We wonen er nog maar 6 maand en weten dat we een boete moeten betalen.
onze vraag is nu :
Moeten we er 3 maand in blijven wonen, een boete betalen en de huur
Of
Mogen we in die 3 maand weg gaan en geen huur meer betalen? enkel de boete.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Booke

#2 , 26 sep 2014 13:22

Ik zou alvast even contact opnemen met de verhuurder. Misschien kan het appartement onmiddellijk terug te huur gezet worden en van zodra er een nieuwe huurder in kan is er voor de verhuurder geen verlies meer.
En wettelijk gezien moet je gewoon 3 maand huur als je het eerste jaar opzegt en niet nog eens een extra boete.

sloeberken

#3 , 26 sep 2014 13:39

En wettelijk gezien moet je gewoon 3 maand huur als je het eerste jaar opzegt en niet nog eens een extra boete
Klopt niet.

Welk huurcontract heb je korte duur max 3j of een van 9 jaar, wat was de aanvangsdatum. Is het huurcontract geregistreerd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

bosprocureur

#4 , 26 sep 2014 13:45

Ik zou alvast even contact opnemen met de verhuurder. Misschien kan het appartement onmiddellijk terug te huur gezet worden en van zodra er een nieuwe huurder in kan is er voor de verhuurder geen verlies meer.
En wettelijk gezien moet je gewoon 3 maand huur als je het eerste jaar opzegt en niet nog eens een extra boete.
Ho maar.

Het eerste kan kloppen, hangt van de verhuurder af.

Bij het tweede heb ik mijn bedenkingen : * als het een contract van vaste duur betreft, moet je gewoon je termijn uitdoen, einde verhaal. Tenzij je met de verhuurder anders kan overeenkomen , zie dan eerste antwoord.

* Voor een "normaal" of 3-6-9 contract, is er bij verlaten in het eerste jaar inderdaad een zgn boete van 3 maand verschuldigd, maar ook drie maand opzeg. Tenzij het contract nog niet geregistreerd zou zijn, dan vertrek je bij manier van spreken met één dag opzeg, en zonder schadevergoedint.

Arlyne
Topic Starter

#5 , 26 sep 2014 13:54

Het is een contract van 9 jaar en is geregistreerd bij een immobiliën

Booke

#6 , 26 sep 2014 13:59

Mijn excuses , het is idd. 3 maand opzeg en een vergoeding van 3 maand huur bij een 3-6-9 contract.

bosprocureur

#7 , 26 sep 2014 14:03

Het is een contract van 9 jaar en is geregistreerd bij een immobiliën
U zou na de opzeg vand rie maand nog geen jaar daar gewoond hebben, dus blijft er drie maand boete te betalen.

Eventueel kan u proberen een andere regeling te bekomen; een neen heb je en een ja kun je krijgen... Een redelijk voorstel is b.v. dat jullie meehelpen aan een nieuwe verhuring, en er ook de kosten van betalen.

Succes !

sloeberken

#8 , 26 sep 2014 14:12

In u situatie is het een opzeg van 3 maand en heeft de verhuurder wettelijk recht op 3 maand schadevergoeding. Tenzij je onderling een andere overeenkomst kunt afdwingen met verhuurder.

De huurwet zeg het volgende in verband met opzeg contract 9 jaar, 1ste jaar 3 maand, 2de jaar 2 maand en 3de jaar 1 maand schadevergoeding, vanaf het vierde jaar kan u steeds opzeggen met een opzeg van 3 maand zonder schadevergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”