huurcontract vervroegt opzeggen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: huurcontract vervroegt opzeggen

#16 , 22 aug 2014 21:54

Vrederechter huurgeschillen valt dat wel mee maar als de huurder verliest wordt de borgsteller natuurlijk als eerste aangesproken voor de huur en de schade.
En ze moeten alle drie komen natuurlijk dus tijdverlies ( zeker 1/2 dag) en mogelijk nog een tweede zitting enz.
Ook de moeder die heeft getekend is nu betrokken partij ...als er een deskundige moet aangesteld worden ..kosten voor verliezende partij enz enz
Ga in rubriek vastgoed recht naar nuttige documenten en daar naar handige documenten huurder verhuurder en daar art 1344bis Gerechtelijk wetboek is het standaard verzoekschrift voor eerst verzoening en dan direct bij weigering dagvaarding.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#17 , 24 aug 2014 09:12

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).

Komt geen schikking tot stand,maak dan toepassing van :
“Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in PRINCIPE zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#18 , 25 aug 2014 13:35

Staat ook hier
Onder vastgoed recht .. dan nuttige documenten
https://rapidshare.com/files/274432412/ ... Ger_W_.doc" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

SUZANNA
Topic Starter

#19 , 29 sep 2014 12:43

Hallo beste mensen
Ben nog niet uit de miserie , blijk ik later te vernemen van het immo kantoor dat de moeder niet heeft getekend voor uitgaande plaatsbeschrijving maar mee genomen heeft om huurder te laten tekenen voor de schade en vrijgeven van de borg voor 2 maanden huurvergoeding , ze vroeg een uitvoerige beschrijving die is aangetekend met onze voorwaarden opgestuurd met vermelding dat we naar de vrederechter gaan indien hier niet aan word voldaan , deze is ook aangetekend verstuurd naar de moeder en naar de borgsteller, de borgsteller heeft die niet afgehaald, ik heb daarna nog met haar gebeld om haar te verwittigen maar ze zei dat de huurder haar verwittigt had maar dat ze geen brief heeft ontvangen.
Nu is de huurder ons voor geweest en ons bij de vrederechter laten komen, daar verklaard ze dat ik aan de telefoon zou gezegd hebben dat ze de borg terug zou krijgen toen ze belde om de huur op te zeggen, ik heb dat dus niet gezegd maar haar doorgestuurd naar het immo kantoor want die regelt alles voor ons, heeft ze dus gedaan en aangetekend de huur opgezegd. Even een vraag het huurcontract is getekend op 29 juni 2013 huur begint op 1 augustus 2013 voor 9 jaar tot 31 juli 2022, opzegbrief gekregen 25 april 2014 dus sleutels op 31 juli 2014, vraag is nu dat er toch 2 maanden huur vergoeding moet worden betaald.

sloeberken

#20 , 29 sep 2014 13:17

Inderdaad 2 maand huurverbreking vergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

SUZANNA
Topic Starter

#21 , 29 sep 2014 14:15

Bedankt, bij die vrederechter kreeg ik bijna geen kans om iets te zeggen, moest maar een brief schrijven aan huurder met mijn eisen en opsturen moest van hem zelfs niet aangetekend koste alleen maar meer geld, en terug komen op een voor gestelde datum, was er wat sprakeloos van, kreeg echt geen kans om te zeggen dat we al een aangetekend schrijven hadden gestuurd met de details van de schade die huurder gemaakt heeft en al enkele prijsoffertes als ook van de verwarmingsketel te kuisen, staat in huurcontract dat dat ieder jaar moet gedaan worden.
Waar blijft het recht van een verhuurder, heb voor mijn huurder echt mijn best gedaan, had een nieuwe ijskast geplaats, plafond in kamer laten schilderen, 3 slaapkamer alles prima in orde, laat haar er al op haar verzoek een week vroeger in waar voor ik de vorige huurder een week huur terug betaal, buiten alles opgekuist, hoop dat er binnen 14 dagen een goede uitspraak komt van die vrederechter .

sloeberken

#22 , 29 sep 2014 14:20

Begrijp niet dat een vrederechter zulke onzin zeg, was dit een verzoening.

SUZANNA
Topic Starter

#23 , 29 sep 2014 16:03

moet deze maand terug en zal zeker laten weten hoe dat is afgelopen, dit was de eerste keer in mijn leven dat ik bij een vrederechter was ( en ben niet van de jongste)maar het is een slechte ervaring , hoop dat ik volgende keer bekwaam en mondiger ben om mij beter te verdedigen, mvg

sloeberken

#24 , 29 sep 2014 16:40

Gouden tip, neem al u bewijzen bijeen sorteer ze op datum en nummer ze, maak ook een blad met de index. Dus bewijs nr1 datum omschrijving en zo verder, dat de vrederechter niet moet zoeken want dan worden ze ambetant.
Je mag ook iemand meenemen die u helpt daarbij.

SUZANNA
Topic Starter

#25 , 29 sep 2014 17:25

Dank u ga dat zeker doen, die man van het immo kantoor de makelaar zelf, wil best mee om te helpen maar hij zegt dat dat niet mag, kan me ook wel voorstellen dat die daar geen tijd voor heeft, wij hebben daar van 9.30 uur gezeten en het was bijna 12 uur toen het onze beurt was.
Ik vraag me af of het niet goed zou zijn om een rechtsbijstand verzekering te nemen, voor als we nog eens zo iets tegen komen? mvg

sloeberken

#26 , 29 sep 2014 17:39

Rechtsbijstand verzekering waar ook huurgeschillen bijzit denk ik toch bijna 200€ per jaar.

Vandebos

#27 , 29 sep 2014 18:48

Er zijn rechtsbijstand huurgeschillen verzekeringen op de markt voor €90/jaar, met weliswaar een franchise van €250.

sloeberken

#28 , 29 sep 2014 19:09

Hoeveel gezinnen zouden zonder ze het weten geen drie of meer rechtsbijstand verzekeringen hebben, 1 of 2 voor de auto's 1 van de brandverzekering ezv allemaal rond de 75 euro. Beter een goede apart voor alles.

Vandebos

#29 , 29 sep 2014 19:59

Klopt, maar die ben ik nog niet tegengekomen... en aangezien een rechtsbijstandsverzekering voor huurgeschillen per pand is...

Franciscus

#30 , 29 sep 2014 23:21

Vermoedelijk zal de vrederechter hebben gezegd dat uw uw eisen dus wat u allemaal betaald wil hebben, als schadevergoeding, aan tegenpartij moet laten weten ...

Terug naar “Huren”