kortstondige miserietax stijging aanvechten

markw
Topic Starter

kortstondige miserietax stijging aanvechten

#1 , 29 sep 2014 13:33

Twee jaar geleden was ik enkele maanden te laat om van de miserietax van toen 1% te "genieten".
Ik betaalde dus 2,5% miserietax. Nu twee jaar later gaan ze de miserietax terugbrengen naar 1%. Dit kortstondig grapje heeft mij wel duizenden euros gekost.
Nu vraag ik me af of dit zomaar allemaal kan. Is dit geen discriminatie van mensen die de voorbije 2 jaar gescheiden zijn?
Kan je dit aanklagen, en zou dit enige zin hebben?

Groeten

Mark
Laatst gewijzigd door markw op 29 sep 2014 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 sep 2014 13:36

Neen. Hier kunt u iets aan doen vermits u conform de vigerende wetgeving werd belast.
Er is geen vorm van discriminatie vermits de wet geen enkel onderscheid maakt tussen verschillende personen.

Er zou wel discriminatie zijn indien de vermindering naar 1 percent niet voor iedereen zou gelden.
Bijv. indien het enkel van toepassing zou zijn op koppels die uiteen gaan onder voorwaarde dat ze gehuwd waren en dan gescheiden, terwijl voor koppels die feitelijk of wettelijn samenwoonden nog steeds 2,5 percent zou worden toegepast.

Dat zou tot de komische situatie leiden dat die laatste categorieën van koppels wanneer ze willen uiteengaan eerst nog pro forma moeten huwen om van een voordelige verdeeltaks te kunnen genieten. Dat zou dus discriminatie zijn.

Maar met de komische bendes die het land plegen te besturen weet men maar nooit!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”