Levenslang vruchtgebruik

Moni
Topic Starter

Levenslang vruchtgebruik

#1 , 01 okt 2014 18:55

Mijn vriend en ik hebben het huis van de opa van mijn vriend gekocht. De twee zonen van mijn opa (mijn vader en oom) én opa zelf hebben de verkoopsacte getekend. Opa heeft levenslang vruchtgebruik en woonde tot voor kort ook bij ons op de benedenverdieping.
Nu is opa naar een rusthuis en kan hij dus geen gebruik maken van het vruchtgebruik.
De oom van mijn vriend wil nu dat wij huur gaan betalen aan opa zodat met dat geld het verblijf in het rusthuis kan betaald worden en hij (oom) niets moet betalen.
Kan hij wettelijk zoiets eisen?
Opa is al zeker 15 jaar niet meer goed ter been en mijn schoonouders hebben altijd alle zorgen op hun genomen omdat de oom niets wou doen. Ze deden de was, de strijk, lieten opa bij hun komen eten, verzorgden hem als hij ziek was enz enz. Ze zijn er altijd voor opa geweest en hebben hem graag verzorgd zonder daar iets voor betaald te krijgen.
En nu komt de oom, die nooit naar zijn vader omgekeken heeft, zeggen dat wij huur moeten betalen omdat we in ons eigen huis wonen???
Graag had ik geweten of dat kan en wat wij kunnen doen omdat eventueel te verhinderen?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 01 okt 2014 19:23

Kan hij wettelijk zoiets eisen?
Ja dat kan hij inderdaad.
Jullie hebben wel de naakte eigendom maar geen gratis gebruiksrecht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 01 okt 2014 22:16

Ik heb toch zo'n donkerbruin vermoeden dat grootvader zijn vruchtgebruik heeft verkocht en dat jullie volle eigenaar zijt geworden. Jullie hoeven dan niets meer te gaan betalen aan grootvader.
Wat wel moet gebeuren is dat , bij de verdeling van de verkoopprijs, grootvader moet vergoed worden, volgens het barema gebaseerd op de leeftijdstabellen, voor zijn vruchtgebruik.
Waarschijnlijk had hij de helft in volle eigendom en het vruchtgebruik van de andere helft , zodat hij misschien wel 60 % van het totaal heeft ontvangen. Hier betekenen die 10 % extra een vergoeding voor zijn vruchtgebruik.
Herlees de akte eens goed om zeker te zijn wat je hebt gekocht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro

#4 , 01 okt 2014 22:20

Het kan ook zijn dat grootvader een woonrrecht had ipv vruchtgebruik.
In dat geval vervalt dat recht bij het verlaten van de woning en dient er ook niets meer te worden vergoed.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Moni
Topic Starter

#5 , 04 okt 2014 11:37

Dankjewel voor jullie antwoorden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”