welke mogelijkheden heb je als verhuurder?

octopus
Topic Starter

welke mogelijkheden heb je als verhuurder?

#1 , 28 sep 2014 19:53

Ik wens mijn woning te verhuren.
Er stelt zich een kandidaat huurder voor die het heeeeeeel goed kan uitleggen.
Welke mogelijkheden heb ik als verhuurder om na te gaan of hij financieel sterk genoeg staat om de huur op een voor beide partijen bevredigende manier te kunnen dragen?
Mag ik een loonfiche vragen van de laatste 3 maanden en eisen dat zijn netto loon minstens 3 keer de maandhuur bedraagt, of anders de huur weigeren?
zijn er eventueel andere (wettelijk OK) mogelijkheden om zijn solvabiliteit te te contoleren?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 sep 2014 19:56

U mag dat zeker vragen en dan volgens uw eigen criteria een beslissing nemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#3 , 28 sep 2014 20:04

Contact opnemen met vorige verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Turaki

#4 , 28 sep 2014 20:30

U mag vragen wat u wil (zolang u maar niet de wet hiermee overtreed), maar weet dat een kandidaat-huurder hier niet op hoeft te antwoorden. U kan daar dan natuurlijk wel rekening mee houden bij uw uiteindelijke beslissing...

Vandebos

#5 , 28 sep 2014 21:11

Hoe meer praatjes hoe lager een kandidaat-huurder op mijn ranglijst komt te staan.

lucas123

#6 , 28 sep 2014 21:36

Bij mij was er een kandidaat huurder die ook 3 loonfisches ging voorleggen. Hij werkte bij X. Toen ik X contacteerde hadden ze nog nooit van hem gehoord. Was ook iemand die het goed kon uitleggen...

Tope

#7 , 29 sep 2014 00:10

Conclusie: Wees voorzichtig met huurders die het goed kunnen uitleggen. Neem voldoende tijd om te beslissen wie je in jouw eigendom toelaat. Soms loont het wel de moeite om de huurprijs wat te laten zakken, als je de huurders betrouwbaar overkomen. Mijn dochter verhuurt, maar als ik al die verhalen aanhoor, dan lijkt verhuren mij echt niet simpel. Succes!

ddanck
Contacteer: Website

#8 , 01 okt 2014 13:59

Een goede tip, die in dit geval misschien minder interessant is, is het opnemen van een korting als de huurder tijdig betaalt.

Stel: u wenst te verhuren voor 550 EUR. Dan bepaalt u in het contract dat de huurprijs 600 EUR bedraagt en noteert u tevens in het huurcontract: als de huurder stipt voor de 1e van de maand betaalt, bedraagt de huurprijs slechts 550 EUR.

Zo geeft u de huurder een motivatie om steeds tijdig te betalen en heeft u meteen een (toegelaten) boeteclausule voor wanneer het foutloopt.
Laatst gewijzigd door ddanck op 03 okt 2014 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

octopus
Topic Starter

#9 , 02 okt 2014 19:50

bedankt, lijkt wel een goede tip te zijn
dank aan allen
octopus

Terug naar “Huren”