BEREKENING LOOPBAANJAREN VOOR WERKNEMERSPENSIOEN- dienstbode

CHARLE
Topic Starter

BEREKENING LOOPBAANJAREN VOOR WERKNEMERSPENSIOEN- dienstbode

#1 , 08 okt 2014 18:45

Een naast familielid (58 jaar) werkt sinds een viertal jaren (deeltijds) als uitwonende dienstbode à rato van 20 uur/week bij één werkgever.
Vermits zij geen 24 uur/week werkt, is zijzelf noch haar werkgever RSZ-plichtig.

Naast haar loon als dienstbode heeft zij als onvrijwillig deeltijdse werkneemster ook recht op een deel werkloosheidsuitkering van de RVA, namelijk de zogenaamde 'inkomensgarantie-uitkering'.
De periodes of jaren gedurende dewelke zij die IGU heeft, tellen normaliter mee voor zowel de berekening van haar (later) pensioenbedrag als voor het aantal loopbaanjaren.

Zij vraagt zich af of het feit dat zij als dienstbode geen RSZ-bijdragen op haar loon betaalt, al dan niet een rol speelt bij het bepalen van haar pensioenberekening NIETTEGENSTAANDE ZIJ DE INKOMENSGARANTIEUITKERING GENIET.
Graag uw reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 09 okt 2014 16:10

Over het verleden: geen opbouw van rechten voor die 20 uur, maar vanaf 1 oktober is er zeker een dekking: https://www.sofim.be/nieuws/Paginas/Van ... DaXHPl_tws" onclick="window.open(this.href);return false; .

CHARLE
Topic Starter

#3 , 10 okt 2014 10:45

JPV,

Bedankt voor uw antwoord.

Als ik het goed begrijp, telt het feit dat zij als onvrijwillig deeltijdse werkneemster(dienstbode) mét behoud van rechten en mét de inkomensgarantie-uitkering niet mee voor haar pensioenrekening, vermits zij geen RSZ-bijdragen verschuldigd was op haar loon.

Klopt mijn visie?

Reclame

JPV

#4 , 10 okt 2014 11:52

ik DENK het, maar dienstboden is zo'n specifiek stelsel waar ik maar zelden mee bezig ben. Zeker in combinatie met de behoud van rechten weet ik niet of er mogelijks toch nog een extra opbouw zou kunnen zijn.

Terug naar “Pensioenen”