ex uit de woning ?

zeppos1
Topic Starter

ex uit de woning ?

#1 , 02 okt 2014 21:40

Hallo,

hier een vraagje

ik zit in een scheiding na feitelijk 20 jaar samengewoond te hebben.
de ex heeft 450 euro loon pmnd en heeft een nieuwe vriend.
ik zit in een huurwoning maar betaal nog alle kosten van het huis en levensonderhoud en de rekeningen zijn nog niet verdeeld omdat mijn ex niet bij de bank niet tekent om de rekeningen op te splitsen.

nu vrees ik dat mijn ex en haar vriend de woning willen overnemen maar mijn eigen gebouwde huis wil ik zelf houden.

maar mijn ex weigert alle medewerking
.
dus mijn vraag is hoe krijg ik ze het huis uit ?
welke mogelijkheden zijn er rechtsmatig?

ik hoop op reacties

groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2014 21:51

Feitelijk of wettelijk samenwonend? Diefstal tussen samenwonenden is MOGELIJK alleen bij gehuwden is het een grond van verschoning.

U opent gewoon een eigen rekening en stort daar vanaf nu uw inkomen op.
Als huurcontract door beiden getekend is dient de verhuurder akkoord te zijn om één te schrappen.

Als u haar buiten wil hebben zal u naar de RB moeten -- wettelijk samenwonenden naar familieRB maar feitelijke bij vrederechter
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =8&t=52677" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.legalworld.be/legalworld/Ver ... gType=2067" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scontract/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.corbus.be/documents/news-ite ... ml?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

zeppos1
Topic Starter

#3 , 03 okt 2014 06:41

Beset Franciscus,

dank voor de reactie. ik lees u links vandaag door.
we waren feitelijk samenwonend in ons eigen huis waar de grond en hypotheek op onze beiden naam staan.
nu al nadenkende kom ik aan de volgende zaak.

zeer snel starten we met co-ouderschap en aangezien ik in een huurwoning zit en nog alles in mijn eigen woning betaal wil ik het volgende doen
(maar kan dat wettelijk is de vraag ?)

ik zeg mijn huurwoning op (mijn domicilie staat nog steeds op mijn eigen woning) en wil voor 50% terug mijn woning in.
de andere 50% wil ik tijdelijk bij mijn zus gaan wonen tot de zaak opgelost is.
mijn ex kan dan ook voor 50% in onze woning wonen en die andere 50% maar bij haar nieuwe vriend of in de leegstaande woning van haar vader.
dus de kinderen blijven dan 100% in hun eigen omgeving alleen de ouders verhuizen de helft vd tijd.

kan ik dit als feitelijk samenwonende eisen bij het vredegerecht of in een kort geding?

Reclame

zeppos1
Topic Starter

#4 , 03 okt 2014 06:45

en dan nog de vraag waar je als feitelijk samenwonende terecht kunt. ik geloof alaeen bij de vrederechter?
en hoe kom ikin contact met een regionale vrederechter?
welke weg dien ik te bewandelen ?
groet

duma

#5 , 03 okt 2014 09:48

Zolang je nog steeds gedomicilieerd staat in je huis, kan je daar zeker en vast altijd binnen en terug gaan wonen.
Als je dat van plan bent, laat dan aan je wijkagent weten dat je daar ook niet mag uitgeschreven worden.

Het idee waar de ouders wisselen om in het huis te wonen en de kinderen er altijd wonen is bewonderenswaardig , maar op de lange termijn niet houdbaar .
Met een nieuwe partner sowieso al moeilijk: kuisen/plaats van bepaalde dingen/kleding van jezelf/ andere persoonlijk spullen?

Als jullie er onderling niet uitkomen wie de woning wil overkopen, kan je een openbare verkoop eisen waarna je eet zelf op je woning kan bieden.
Een openbare verkoop brengt over het akgemeen minder op, maar als jij op die manier het huis wil kopen, kan het zijn dat je minder moet betalen dan wanneer je je ex moet uitbetalen (natuurlijk ben je daar nooit zeker van)

Voor scheiding: vrederechter
Voor alles mbt kinderen: familierechter

zeppos1
Topic Starter

#6 , 04 okt 2014 14:54

Beste allen,

dank voor de reacties !

wijkagent prima idee ! ga ik doen.

openbare verkoop overweeg ik idd

ter info

vrederechter gebeld maar de verwezen me door naar de rechtbank vd eerste aanleg ivm feitelijke samenwoonst.
15-10 afspraak met juridisch loket ivm aanleg dossier

rekening is geopend en loon wordt daar op gestort.

grt

Franciscus

#7 , 04 okt 2014 22:30

Klopt ...staat trouwens in die linken.
Scheiden kan u enkel als u gehuwd bent.
Wanneer u niet meer 'de facto' samenwoont is dat ook niet meer 'de jure' dus als u ergens anders ingeschreven staat is er automatisch een einde aan de staat van feitelijk samenwonen.
ALS u dus ergens anders gedomicilieerd staat MAG U niet meer in het huis waar u eigenaar van bent = huisvredebreuk eventueel met valse sleutels want u WOONT er niet meer.
U kan en mag dan ook niets meer uit dat huis verwijderen want gezien bezit geldt als titel eigendom kan diegene die er ingeschreven staat claimen dat alles van de ingeschreven er wonende persoon is.

zeppos1
Topic Starter

#8 , 07 okt 2014 10:29

een geluk dat ik nergens anders gedomicilieerd sta dan...
ik sta nog steeds ingeschreven in mijn eigen woning.

dank voor de reacties !

zeppos1
Topic Starter

#9 , 08 okt 2014 12:08

laatste stand van zaken.

de wijkagent gebeld en deze melde dat ik altijd eerste gecontacteerd wordt als ik wel uitgeschreven wil worden. dus dat zit wel goed
nu is het zo dat de nieuwe vriend al bij mijn ex woont zag ik gisteren.En dat ik niet op de hoogte gehouden wordt van schoolzaken van de kinderen en een ziekenhuis EHBO behandeling van de kinderen.
Ook geeft mn ex me geen sleutel van onze woning...ze is toch verplicht om mij een sleutel te geven van mijn eigen woning ?

dus ik ben er helemaal klaar mee en wil in mijn eigen woning terug.

ik zit gehuurd en betaal nog alles voor de ex (en haar vriend ) !
een eigen betaalrekening ben ik aan het regelen maar heb nog de volgende (hopelijk laatste ) vraag.

hoe krijg ik mijn ex (feitelijke samenwoonst) uit mijn huis ?
ik krijg co-ouderschap dus de kinderen blijven hoe dna ook voor 50% in hun ouderlijke woning.

ik hoor graag van jullie

grt

Franciscus

#10 , 08 okt 2014 17:37

ALS u daar nog WOONT dus u belangen heeft dan kan u daar zo binnen.
Van deur intrappen tot slotenmaker.
Maar U kan beter via de Voorzitter RB eerste aanleg werken in kortgeding gezien er ook kinderen bij betrokken zijn.
Maatregelen voor kinderen vallen wel onder familierechtbank
http://www.elfri.be/dringende-en-voorlo ... enwonenden" onclick="window.open(this.href);return false;

Feitelijk samenwonenden vallen voor de algemene maatregelen NIET onder de familierechtbank en ook niet onder de vrederechter.
Opletten dus.

duma

#11 , 09 okt 2014 08:37

Zoals Fransiscus aanhaalt, zolang u daar woont, mag u ten alle tijden u woning betreden. Uw ex moet u geen sleutel geven, maar u mag gerust de slotenmaker laten komen. Dit is geen inbraak, aangezien u er nog woont.
Let wel: Door het feit dat u ook huurt, wordt het lastiger: waar hebt u uw belangen? Waar liggen uw kleren? Uw tandenborstel? Uw ex kan argumenteren dat jullie hadden besloten dat zij zou blijven wonen en u daarom bent gaan huren. Aangezien u huurt betaalt en waarschijnlijk ook nutsvoorzieningen op uw naam hebt daar, kan het zijn dat de rechter haar daarin zal volgen.

Sowieso: Alles betalen voor uw ex hoeft u niet te doen. Waarom probeert u niet eens om het daar met haar over te hebben, dat is misschien beter dan zulke drastische maatregelen te nemen ...

Franciscus

#12 , 10 okt 2014 00:04

Om het wettelijk te regelen dient u ofwel een authentieke akte via notaris zeker als er kinderen zijn
ofwel bij kinderen naar afdeling jeugd familierechtbank.
Indien geen kinderen kortgeding voorzitter RB eerste aanleg.
PS de tandenborstel is heel belangrijk bij controle :D

zeppos1
Topic Starter

#13 , 10 okt 2014 06:18

Dank voor de reacties...
dus als ik het goed begrijp is het omdat ik huur ondanks dat mijn domicilie nog bij haar staat kan de rechter besluiten om haar in de woning te laten.
en ondanks het feit dat ik al vanaf januari oko meebetaal aan haar levensonderhoud en nuts voorzieningen.

dat zou een tegenvaller kunnen zijn voor mij.

grt

duma

#14 , 10 okt 2014 13:15

Klopt, want zij kan en zal argumenteren dat u toch al verhuisd bent en er geen reden is om dat om te draaien.

Maar waarom betaalt u in godsnaam die nutsvorozieningen?

Franciscus

#15 , 10 okt 2014 20:44

Ofwel gaat u terug in die woning wonen ..u bent er gedomicilieerd - dat u een tweede verblijf heeft doet er niet toe.
Ofwel stapt u direct naar de bevoegde rechtbank.
U kan zo wie zo ALS het huis alleen op uw naam staat een woonstvergoeding vragen en uitzetting van haar gezien ze nu een bezetting ten bede heeft en geen vergoeding betaald.

Terug naar “Echtscheiding”