Situatieschets:
Ik ben een meerderjarige student aan het hoger onderwijs. Mijn richting is vrij technisch en heeft niets te maken met fotografie, acteren, beeldende kunsten of dergelijke.
Sommige docenten vragen voor bepaalde opdrachten om beeldmateriaal als bewijs. Dit kan gaan om foto's en filmpjes gemaakt door uzelf en/of medestudenten. Een deel van dit beeldmateriaal komt ook publiekelijk online te staan, al dan niet zelf geüpload (of door medestudenten) omdat het bij de opdracht hoort. Zulke opdrachten niet mee doen kan punten kosten en dergelijke.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag? Kan ik hier iets tegen doen? Als het van mij afhangt mogen mensen geen beeldmateriaal van mij maken, laat staan dit publiekelijk online zetten. Ook als ik dit zelf online zet is dit enkel omdat het moet van de docenten, dit is met veel tegenzin. Ik voel een soort van sociale druk gecreëerd door de onderwijs instelling om tegen mijn wil in mijn privacy te schenden.
Vragen hierover:
– Wat kan ik hier tegen doen?
– Kan ik zulke opdrachten weigeren zonder dat ze mij hier sancties voor kunnen geven (geen of minder punten, …)?
– ...
- Nog iets dat ik moet weten?