Kan een hogeschool/universiteit beeldmateriaal vragen/eisen?

Persoon
Topic Starter

Kan een hogeschool/universiteit beeldmateriaal vragen/eisen?

#1 , 11 okt 2014 12:39

Situatieschets:

Ik ben een meerderjarige student aan het hoger onderwijs. Mijn richting is vrij technisch en heeft niets te maken met fotografie, acteren, beeldende kunsten of dergelijke.

Sommige docenten vragen voor bepaalde opdrachten om beeldmateriaal als bewijs. Dit kan gaan om foto's en filmpjes gemaakt door uzelf en/of medestudenten. Een deel van dit beeldmateriaal komt ook publiekelijk online te staan, al dan niet zelf geüpload (of door medestudenten) omdat het bij de opdracht hoort. Zulke opdrachten niet mee doen kan punten kosten en dergelijke.

Ik vroeg mij af of dit zomaar mag? Kan ik hier iets tegen doen? Als het van mij afhangt mogen mensen geen beeldmateriaal van mij maken, laat staan dit publiekelijk online zetten. Ook als ik dit zelf online zet is dit enkel omdat het moet van de docenten, dit is met veel tegenzin. Ik voel een soort van sociale druk gecreëerd door de onderwijs instelling om tegen mijn wil in mijn privacy te schenden.

Vragen hierover:

– Wat kan ik hier tegen doen?
– Kan ik zulke opdrachten weigeren zonder dat ze mij hier sancties voor kunnen geven (geen of minder punten, …)?
– ...
- Nog iets dat ik moet weten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 12 okt 2014 07:54

kan je eens concreet zijn met een opdracht waar het noodzakelijk is dat je zelf in beeld komt? Ik zie niet echt over welke situatie het zou kunnen gaan

eylis

#3 , 12 okt 2014 11:29

Pertinente fout van de school. Neem het op met de directie. U mag weigeren dat zo'n filmpjes online gezet worden. Dat is uw privacyrecht. Er kan wel gevraagd worden dat bepaalde handelingen gefilmd worden met een didactische bedoeling (bijvoorbeeld een presentatie, een oefenles als kandidaatleerkracht of een manuele therapie als ostopaat) om dan later in klasverband of onder leraren te evalueren hoe u handelt. Maar die dingen mogen niet online gezet worden of gepubliceerd als u dat niet wil.

Reclame

basejumper

#4 , 12 okt 2014 19:38

Toch eens kijken in het schoolreglement dat u aanvaarde. In de meeste reglementen is er een verwijzing dat leerlingen/cursisten toelating geven om foto's/filmpjes die binnen de instelling werden genomen, gebruikt mogen worden in publicaties en sociale media van de instelling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV

#5 , 12 okt 2014 19:51

Ik vraag me echt af of het niet over opdrachten gaat waar men KAN gebruik maken van studenten, maar dat niet verplicht is. Het is niet omdat men er dan zelf voor kiest om zichzelf in beeld te brengen, dat die opdrachten dan niet extern gebruikt zouden mogen.

Terug naar “Privacy-bescherming”